האם מחיריהן של אג"ח הזבל מצביעים על היווצרות בועה?

בשבוע שעבר ירדה התשואה לפדיון במדד אג"ח הזבל בארה"ב אל מתחת ל-5%, והמשקיעים ממשיכים לנהור לאג"ח בדירוגים הנמוכים ■ יוסי פריימן מפריקו מזהיר: ההשקעה אינה כוללת פיצוי הולם על הסיכון

כשברקע התשואות הנמוכות באיגרות החוב בארה"ב, ממשיכים מדדי המניות האמריקאיים לשבור שיאים. אתמול הגיע ה-S&P 500 לשיא בפעם ה-15 השנה, לאחר שננעל על 1,658 נקודות, ואילו הדאו ג'ונס שבר שיא בפעם ה-20 השנה, וננעל על 15,275 נקודות. במקביל, נהירת המשקיעים לאג"ח זבל (High Yield), בדירוג BB ומטה, שטומנות בחובן פוטנציאל לתשואה גבוהה יחסית, הביאה גם אותן לשבור שיא היסטורי: בשבוע שעבר ירדה התשואה לפדיון במדד אג"ח הזבל בארה"ב אל מתחת ל-5%. האם מחיריהן של אג"ח אלה מצביעים על היווצרות בועה?

"זה זמן אנו גורסים כי העדר תוספת סיכון ראויה בגין נטילת הסיכון הכרוך באחזקת אג"ח נחותות מחייב משנה זהירות. הירידה המתמשכת בתשואות מעלה בקרב הפעילים את שאלת מיליון הדולר: האם המגמה הזו הולכת להימשך", אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים.

לדבריו, הצמצום המתמשך בתשואות הגלומות באיגרות החוב בדירוג גבוה, המרדף אחר תשואה, שמתבטא ברכישה גורפת של אג"ח זבל, והעדר סלקטיביות ראויה בבחירת אג"ח - הם שעומדים מאחורי הנהירה לאג"ח זבל, שכאמור הגיעה לשיא בסוף השבוע האחרון.

"המשקיעים בשוק האג"ח בארה"ב ממשיכים להגדיל את ההימור שלהם על התאוששות כלכלית מואצת במדינה, ורוכשים איגרות חוב בדירוגים נמוכים במחירי שיא. בשבוע שעבר רשם מדד Barclays U.S. Corporate High Yield תשואת שפל לפדיון של 4.97% בלבד, והשלים עליות שערים של כ-5.1% מתחילת שנת 2013. זוהי פתיחת שנה עוצמתית, המקבילה בעוצמתה לזו שנרשמה בפתיחת שנת 2012", מוסיף יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

"התשואה לפדיון הגלומה במדד איגרות חוב זבל האירופי של ברקליס נמוכה מ-5.5%, וממש כמו במקרה האמריקני - המרוץ אחר תשואה גורר את המשקיעים להאמין כי תשואות אלו ימשיכו לרדת.

מגייסים גם ביוון

"קרנות נאמנות אירופיות, המשקיעות באיגרות חוב זבל, משכו מתחילת שנת 2013 ועד תום חודש אפריל כ-2.9 מיליארד אירו, ובשבוע הראשון של מאי גייסו כ-290 מיליוני אירו נוספים. בין החברות האירופיות המשכילות לגייס הון במחירים אטרקטיביים בעת הנוכחית נכללות חברות יווניות, אשר עד לאחרונה לא עלה על הדעת כי הן יצליחו לגייס חוב", הוא אומר.

לדבריו, תשואות החוב הממשלתיות האפסיות והתשואות לפדיון הנמוכות בדירוגי ההשקעה הגבוהים, מתמרצים את המשקיעים להגדיל סיכונים בתיק החוב.

המנפיקים של חוב בדירוג נמוך מזהים את חלון ההזדמנויות בשוק, ומנפיקים בהיקף שיא של 154 מיליארד דולר מתחילת השנה, זאת לאחר ששנת 2012 כשלעצמה הייתה שנת שיא בגיוסי חוב בדירוג השקעה נמוך, ואילו בפרק הזמן המקביל אשתקד גויסו באפיק זה כ-131 מיליארדי דולרים.

למרות שהתשואה לפדיון הגלומה במדד היחס להשקעה באיגרות חוב זבל היא תשואת זבל, מרווח החוב הנגזר מתשואה זו עומד על כ-4.06%, והוא גבוה מהותית ממרווח השפל של מדד איגרות חוב זה - אשר עמד ערב המשבר הפיננסי במאי 2007 ברמה של 2.33% בלבד.

לדעת פריימן, משקיעים אשר מחליטים להשקיע כיום באג"ח זבל, מתעלמים לחלוטין מהסיכון הגלום בכך: "הרוכשים בעת הנוכחית אינם מקבלים פיצוי ראוי עבור הסיכון שהם נוטלים. כל ירידה בתשואה באפיק השקעה זה זורעת את הזרעים למשבר הפיננסי הבא בשווקים הגלובליים. ראוי לזכור, למשל, שבשיא המשבר הפיננסי של 2008, התשואה הממוצעת על אג"ח זבל הייתה כ-23%, ואילו כיום התשואה ירדה אל מתחת לרף ה-5%.

תמונת המצב של הכלכלה והחברות כיום שונה בתכלית, אולם מה יקרה במצב של זעזוע פתאומי בשווקים, וחברות לא יצליחו למחזר את האג"ח שהנפיקו בתשואות סבירות?".

אז מה כדאי לעשות? "כאשר התשואה באג"ח זבל שוכנת ברמת שפל היסטורית, עדיף למשקיע לבחון את השקעתו במשקפיים סלקטיביים, דהיינו באמצעות הקטנת פוטנציאל ההפסד, ולהשקיע באג"ח של חברות יציבות וחזקות, מוטות דיווידנד, דוגמת אפל, אינטל ומיקרוסופט. קיים קושי תמידי לבחון השקעה במונחים של פוטנציאל התשואה בלבד", אומר פריימן, שלא פוסל אפשרות להמשך ירידה בתשואות.

"זמן להיות פחדן"

גם באיילון סבורים כי יש לנצל את העליות באפיק זה על מנת לממש בהדרגה חלק מהפוזיציה באיגרות חוב בדירוג זבל: "איננו סבורים כי מרווח החוב באפיק זה, אשר נרשם במאי שנת 2007, הנו יעד מרווח חוב ריאלי לעת הנוכחית. לאור התכווצות מרווח החוב ב-100 נקודות בסיס מתחילת שנת 2013, מתגבשים תנאים נוחים למימוש רווחים באפיק זה", אומר פגוט.

"איננו מתיימרים לזהות את נקודת השפל במרווח החוב, ואת נקודת השיא במחיר נכס פיננסי באשר הוא, ולפיכך אנו רואים בתזמון הנוכחי, שבו עוד ועוד סחורה מפולפלת מוצאת דרכה לתיק ההשקעות, עת להקטנת סיכונים באפיק אג"ח זבל גלובלי.

"וורן באפט אמר פעם כי כאשר כולם פחדנים הוא חמדן, וכאשר כולם חמדנים הוא פחדן. במציאות שנוצרה בשוק איגרות חוב זבל, מוטב להיות מעט יותר פחדן בעת הנוכחית".

האם הגיע הזמן להקטין סיכונים
 האם הגיע הזמן להקטין סיכונים