לפיד: "אנחנו נטפל בחברת החשמל ובנמלי הים. לא הצלחנו לפתור את כל הרעות החולות בחודשיים"

שר האוצר ערך וידאו צ'ט בפייסבוק והשיב לשאלות הגולשים הנוגעות לתקציב המדינה ■ על מס משפרי הדיור: "זהו מס רע ואני אנסה לבטל אותו במהרה; משפרי הדיור הם לא אנשים הרעבים ללחם"

שר האוצר יאיר לפיד השיב הערב (ה') בוידאו צ'ט לשאלות הגולשים, בכל הנוגע לתקציב המדינה ולרפורמות המתוכננות. בתגובה לשאלות השונות לפיד חזר על דברים שאמר בעבר כי הגזירות הן רק זמניות ובתוך כשנתיים הכלכלה תתייצב ואז מעמד הביניים יוכל "לנשום לרווחה".

"המילה המתאימה היא לא גזירות, אלא תיקונים", אמר לפיד. "הכלכלה הישראלית בסך הכל בריאה. הצריכה הפרטית תקינה וזה לא נכון שאנחנו רק לקחנו. הוספנו לחינוך 4.5 מיליארד שקל ובפעם הראשונה לקחנו גם מהטייקונים, מהוועדים הגדולים ומהחרדים", לדבריו. "אנחנו נטפל בחברת החשמל, בנמלי הים. לא את כל הרעות החולות של הכלכלה הישראלית הצלחנו לפתור בחודשיים. אנחנו לא נעזוב את זה וזה חלק מההבטחות שלנו".

בתגובה לשאלה מדוע הוחלט להטיל מס על משפרי הדיור, שר האוצר הודה כי מדובר במס רע שיקשה על רוכשי הדירות ולכן הוא ינסה לבטל אותו במהרה כאשר המצב ישתפר. עם זאת, באותה נשימה לפיד טען כי המס הזה יכניס הרבה כסף למדינה וכי משפרי הדיור הם "לא אנשים הרעבים ללחם". לדבריו, "כשצריך לקצץ אז צריך לקבל גם החלטות כואבות".

"אז מדוע לא לקצץ רק מהעשירון העליון ומהטייקונים?", נשאל לפיד. שר האוצר השיב כי "גם אותי זה מרגיז שהטייקונים מסדרים לעצמם תספורות והקלות מס, אבל אנחנו לא רוצים להיות סוציאליסטים, הסוציאליזם לא הצליח בעולם. אנחנו לא צריכים לרדוף את המגזר העסקי משום שהוא מספק הרבה מקומות עבודה". לפיד נתן כדוגמא לכך את חברת אינטל שהחליטה לפני מספר שנים לפתוח מפעל באירלנד ולא בבית שאן משום שלא קיבלה מספיק הטבות.

"החלטנו לקצץ בקיצבאות הילדים כי זה ידחוף אנשים לשוק העבודה", אמר לפיד בתגובה לשאלה הנוגעת לקיצוץ הקיצבאות. לפיד הדגיש בעניין זה כי בפעם הראשונה הוחלט לקצץ לחלוטין את קיצבאות הילדים לבעלי ההכנסה הגבוהה.

בעניין השוויון בנטל והחרדים לפיד אמר כי אם החרדים לא ישתתפו בשוק העבודה אז המצב הכלכלי ומצבו של מעמד הביניים לא ישתפר.