השר גלעד ארדן עוצר את הקמת תחנת הכוח בבאר טוביה

ארדן טוען כי בסמוך לאתר המיועד להקמת התחנה מתוכנן להיבנות "מרכז מסחרי הומה אדם" ורומז כי התחנה עשויה ליצור סיכון בטחוני לבאי המרכז, אם תיפגע מטילים

התפתחות מפתיעה במאבק סביב הקמת תחנת הכוח של IPM בבאר טוביה. שר התקשורת והגנת העורף גלעד ארדן הגיש אתמול ערר על החלטת וועדת השרים לענייני פנים ושלטון מקומי לאשר את הקמת התחנה.

המיזם, המעורר התנגדות רבה מצד תושבים הגרים בסמיכות אליו, אושר על-ידי וועדת השרים ב-5 למאי מבלי שהתפרסמה על-כך הודעה. על-פי החוק החלטת וועדת שרים מקבלת תוקף של החלטת ממשלה אם לא הוגש עליה ערר במשך 14 יום מהרגע בו התקבלה. כעת, בעקבות הגשת הערר של השר ארדן, אמור הנושא לעבור להכרעת הממשלה, שם מקווים התושבים לקבל תמיכה משרים נוספים.

ארדן מנמק את הערר שהגיש בכך שבסמוך לאתר המיועד להקמת התחנה מתוכנן להיבנות "מרכז מסחרי הומה אדם" ורומז כי התחנה עשויה ליצור סיכון בטחוני לבאי המרכז, אם תיפגע מטילים. בנוסף טוען ארדן כי לא התבצעה בחינה מספקת של חלופות למיקום שנבחר, ולא נבדקו אתרים שבהן עשוי פוטנציאל הנזק להיות נמוך יותר. המועצה האזורית באר טוביה ותושבי יישובים הסמוכים לאתר שבו אמורה להיבנות התחנה טענו בין היתר כי היא קרובה מדי לריכוזי אמוניה שנמצאים במפעלים באזור התעשייה באר טוביה. ואולם טענות התושבים והמועצה נדחו במועצה לתכנון ובנייה לאחר שנבדקו על-ידי חוקר מיוחד ובתום הליך ממושך שבמהלכו נשמעו מומחים מטעמם של הצדדים.

את התחנה בבאר טוביה מבקשת להקים חברת טריפל-אם שבשליטת אברהם נניקשווילי ומשקיעים זרים. מדובר בתחנה בעלת הספק של כ-440 מגה-וואט שתפעל בגז טבעי.

מחברת IPM, יזמית תחנת הכוח בבאר טוביה, נמסר בתגובה כי "מפעל האנרגיה שיבולים (תחנת הכוח בבאר טוביה, ע"ב) אושר הן על-ידי וועדת השרים והן על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות לאחר שנמצא בטוח לחלוטין על-ידי כל הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה ולאחר עבודה מקיפה ויסודית של חוקר מיוחד מטעם המדינה, ששמע ובחן את כלל ההתנגדויות וההסתייגויות".

ב-IPM הוסיפו כי "תמוהה עמדת השר שהיא הפוכה לעמדת הדרגים המקצועיים במשרדו, קרי פיקוד העורף, זאת מכיון ש"לפני כחודש קבע פיקוד העורף באופן פומבי באמצעות דובר צה"ל כי 'בדבר תחנת הכוח בבאר טוביה התכניות למתקן עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר שהציבו אנשי פיקוד העורף'".

בנוסף טענו ב-IPM כי גם אלונה שפר-קארו מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה - שבראשו עמד ארדן עד לאחרונה - "קבעה כי המפעל עומד בדרישות החוק".