כץ: "מכרז לנמל חדש - תוך חודשיים; אין תוכנית להפעיל את הנמלים ע"י צה"ל"

(עדכון) - "ידיעות אחרונות" חושף את "מבצע 1981": צה"ל יפעיל את הנמלים במקרה של שביתה ■ כץ מכחיש ■ אלון חסן: "מבלבלים את המוח"

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים יאיר לפיד, נפתלי בנט וישראל כץ לא מסתירים את רצונם "לשבור את המונופולים" ולייצר תחרות לנמלי הים, והיום (א') נחשפת ב"ידיעות אחרונות" התוכנית הסודית למאבק בוועדי העובדים החזקים בנמלים.

תחת שם הקוד "1981" (השנה בה נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן השתלט על מגדלי הפיקוח בנמלי התעופה בארה"ב, פיטר את העובדים השובתים והביא במקומם פקחים צבאיים), מעריכה הממשלה כי עובדי נמלי אשדוד וחיפה עשויים להשבית את הפעילות במחאה על הכוונה להקים נמל ים חדש. בתגובה, מכינה הממשלה מספר דרכי תגובה: הכנסת צה"ל וחברות זרות להפעלת הנמלים, מניעת שביתה בשירותים חיוניים על פי חוק, מתן התראה מראש לתעשיינים להכין מלאי סחורות ופתיחת נמל אילת ומספנות ישראל לפריקה והטענת סחורות.

שר התחבורה ישראל כץ מתכנן פתיחת נמל חדש בתוך חמש שנים, וכבר בחודשיים הקרובים מתכוון לפרסם מכרז להקמתו. יו"ר ועד נמלי אשדוד אלון חסן הגיב בפייסבוק למהלכים המתוכננים וכתב: "בנט אתה בלוף. אין לך מושג מה את מקשקש. אתה שר פופוליסט שמשמיע לציבור שטויות. במקום לבלבל את המוח תלמד מה זה נמלים".

כץ התראיין הבוקר לגלי צה"ל ואמר כי "תוך חודשיים הרפורמה בנמלים תצא לדרכה בחיפה ובאשדוד". כץ הסביר כי "ייצא מכרז לבניית הנמל החדש שיתחרה בנמלים הקיימים ויוזיל את העלויות ואת יוקר המחיה. זה יהיה רציף חדש מחוץ לנמל, כלומר נמל נפרד. הקונספט הישן של לנסות להפריט נמל קיים לא כ"כ הוכיח את עצמו. אז נקים נמל חדש שיתחרה בנמלים הקיימים. רציף מול רציף זה דבר שמקובל בכל העולם וזה ייצור תחרות".

מצד שני, כץ הכחיש את הדיווח ב"ידיעות אחרונות" ואמר כי הוא לא מודע לכוונה להפעיל את הנמלים באמצעות צה"ל: "במקרה של שביתה פראית בנמלים בתגובה לרפורמה, נקדם חקיקת בזק של חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים שיאסור שביתה בשירותים חיוניים למשק, כולל בנמלים. אם הנמלים לא יצייתו לחוק, נידרש לאמצעים שיבטיחו את קיום החוק. הצבא לא נכלל בתוכניות האלה. מי כן? נאתר חברות זרות שיפעילו את הנמלים אבל אני מקווה שלא נגיע לזה".