חגי בדש: "אנו רוצים שאי.די.בי תנוהל ללא גרעין שליטה"

בדש, מנכ"ל פסגות, דיבר בוועידת שוק ההון 2013 בפאנל שעסק בהשפעת הסדרי החוב על השוק ■ רמי לוי: "שיאיר לפיד ייכנס לשוק ההון וייקח הלוואה של 20 מיליארד שקל במקום להעלות מסים"

"היוזמה להקמת הוועדה לבדיקת הסדרי החוב מבורכת, אבל הסוסים כבר ברחו מהאורווה, ורואים זאת לפי הנתונים שהוצגו פה", כך אמר היום חגי בדש, מנכ"ל פסגות, בפאנל "צונאמי הסדר החוב והשפעתו על שוק ההון".

בפאנל, בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט, במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א, השתתפו עו"ד דן אבנון, מנכ"ל משותף בהרמטיק נאמנויות; חגי בדש, מנכ"ל פסגות ויו"ר איגוד בתי ההשקעות; עו"ד אמיר ברטוב, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות'; פרופ' אמיר ברנע, מהמרכז הבינתחומי הרצליה; ורמי לוי, בעלים בשיווק השקמה.

"לא יכול להיות שהסדרי חוב נמשכים תשעה חודשים. ההסדר באי.די.בי אחזקות החל בספטמבר 2012, אנחנו כבר באמצע 2013 וכלום לא קרה. צריך ודאות - העברת בעלות לנושים, פירוק, הגעה להסדר, הבאה לביהמ"ש - אבל בשורה התחתונה, נדרשת ודאות", אמר בדש. אם הוועדה תשפר עוד את נורמות ניהול כספי אזרחי ישראל, זה מבורך".

גם ברנע התייחס לוועדה ואמר: "יש יתרון בהפעלה מיידית של מסקנות הוועדה, שכן חבריה מגיעים מקצות המערכת החוקית. להכניס בוועדות כאלה בעל עניין מפה ובעל עניין משם, זה לא תמיד טוב. צריך לשאול, בעיקר, מה הוועדה הזו תעשה, והאם יובהרו ההליכים סביב הסדרי החוב - שכיום רובם מעורפלים".

לוי אמר, כי "הסוסים שבורחים מהאורווה יקרים מאוד. צריך לבדוק מי ניהל את העסק שלו כך שנפגע בגלל המשבר הכלכלי העולמי, אך יש חברות שמראש לקחו כסף ולא התכוונו להחזיר, ועמן צריך למצות את הדין".

"אם מישהו היום רוצה לקבל הלוואה, הרגולטור צריך לבדוק לעומק אם היא באמת נדרשת. המוסדיים לא צריכים למהר ולפרק את החבילה - כי הם היו חלק ממנה", סיכם לוי.

לוי גם פנה בהמלצה ליאיר לפיד: "לפיד יכול להיכנס לשוק ההון, ייקח הלוואה של 20 מיליארד שקל ל-20 שנה, ולא יצטרך להעלאות את המסים כמו עכשיו - אלא בקושי בחצי אחוז".

באשר לשאלה אם "האקטיביזם המוסדי" של פסגות מסייע לבית ההשקעות, ציין בדש: "לצד התפקיד המסורתי שלנו לניהול הכסף, יש הכרח מרכזי לשמור על הזכויות של הלקוחות. לאור זאת השקנו אמנה לפני שמונה חודשים, במעורבות מוסדית, המעגנת זכויות יסוד בכל הקשור לשמירה על הלקוחות.

"האיזונים בין בעלי השליטה, בעלי החברות, בעלי האג"ח ובעלי מניות המיעוט חייבים להשתנות. אם נדע לנהל נכון תהליכים לא הוגנים, זה ישרת בסופו של דבר את התשואה ויעלה את ערך החברות. המעורבות המוסדית אכן מייצרת, בהקשר הזה, עודף תשואה לאורך זמן - ללא ספק".

"נחצה גבול במקרה של אי.די.בי"

לדברי בדש, "אנחנו צריכים להיות גוף יוזם ולא מגיב. ברור שלחברות ובעלי השליטה נוח שהגופים המוסדיים יישבו בשקט ולא יעמדו על שלהם".

ברטוב, שמשרדו מייצג את אי.די.בי פתוח, ציין כי "בפרק זמן קצר מאוד, מ-2009 למעשה, מחזיקי איגרות החוב התארגנו והראו כי גם אם הם נושים לא מובטחים, וגם אם מעמדם נחות לפי החוק, הם עדיין יודעים להגיע להסדרים טובים מאוד. אולם לטעמי המטוטלת הלכה רחוק מדי, והגיעו לבתי משפט מקרים שבהם ישנה חברה שמחזיקה בקופתה מספיק כסף כדי לשלם את כל חובותיה".

על המגעים בין אי.די.בי פתוח לפסגות ולנושי החברה, אמר בדש: "הקמנו נציגות מול אי.די.בי ודרשנו דרישה ברורה מאוד, לגייס הון ולהזרים כסף לתוך החברה. לאור העובדה שאי.די.בי מתכחשת לדרישות שלנו, החלטנו לדרוש הסדר חוב כפוי - אשר יעביר את הבעלות על החברה לנושים. כתוצאה מהבקשה, יהפוך אי.די.בי להיות קונצרן בריא יותר, שיפעל לפי האינטרסים של כל הנושים ולא רק של בעל השליטה".

באשר לעובדה כי בית המשפט לא קיבל את הבקשה, אמר בדש כי "הדיון האמיתי יתקיים ב-6.6, ובינתיים יש מלווים לחברה".

בדש הבהיר: "אין לפסגות כוונה להשתלט על אי.די.בי, יש כוונה להגיש בקשה לביהמ"ש להסדר חוב כפוי ולהעברת הבעלות לנושים. בסופו של התהליך, אם תתקבל הבקשה - תחזיק פסגות 5%-6% מהחוב, כמו שאר הגופים המוסדיים. אז אי.די.בי תנוהל כמו בנק לאומי וכמו טבע, ותהיה חברה ללא גרעין שליטה, עם דירקטוריון בלי ניגוד אינטרסים. כל פעילות החברה תהא לשירות החוב של כל הנושים".

"אבל מה עם הנכסים?", שאל ברטוב. "גם שם יש כמה מיליארדים טובים, ויש כאלה שסבורים שיש יותר נכסים מחובות. יש עוד הרבה חברות שניתן לפעול מולן כפי שפעלו מול אי.די.בי, ופה זו דוגמה למקום שבו נחצה גבול".

ברטוב התעמת עם בדש: "אתה לוקח את הבעלות לא רק מנוחי דנקנר, אלא גם ממחזיקים בהיקף של 2 מיליארד שקל - ולהם אתה פוגע בפנסיה". בדש התגונן והשיב על כך, כי "הפנייה היום היא מאוד עקרונית ומהותית, כי עדיין יש כספים בקופה".