הקבלנים: האוצר מרוויח 700 א' ש' על דירה חדשה שנמכרת

בתחזית של התאחדות הקבלנים לענף הנדל"ן, מחירי הדירות יעלו בשנת 2013 ב-5% ובשנת 2014 ב-5% נוספים

לקראת הכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ, שייערך השבוע במלון הרודס באילת, מפרסמת התאחדות הקבלנים את התחזית שלה לענף מתוך הסקירה הכלכלית השנתית שהוכנה על ידי אגף הכספים והכלכלה בהתאחדות וחברת BDO.

על פי הסקירה, בעת רכישת דירה חדשה על ידי זוגות צעירים או משפרי דיור, משרד האוצר משלשל לקופתו כ-700 אלף שקל בממוצע בגין רווחים מהקרקע ומהמיסוי הגבוה המוטל על הענף, שכולל מסי רכישה, מסים עירוניים שונים, היטלים ומע"מ. תוספת הרווחים לדירה בגין הגזירות האחרונות שהטיל שר האוצר יאיר לפיד הוא, לדברי ההתאחדות, כ-100 אלף שקל נוספים לדירה בממוצע.

על פי נתוני ההתאחדות, עלות הקרקע מהווה כ-25% ממחיר הדירה בממוצע (במרכז הארץ העלות מגיעה גם ל-50%) והמסים מהווים כ-25% נוספים. בדירה חדשה שמחירה הממוצע כ-1.4 מיליון שקל מדובר על 700 אלף שקל שאותם משלשלים רוכשי הדירות לקופת האוצר.

הגזירות החדשות של לפיד, ובהן הגדלת מס הרכישה בשיעור של 3.5% למשפרי דיור והעלאת המע"מ, יוסיפו 80-100 אלף שקל למיסוי של דירה ממוצעת הנרכשת על ידי משפרי דיור. כלומר אם הגזרות הכלכליות יעברו בכנסת במתכונתם הנוכחית, רוכשי הדירות ישלשלו לקופת האוצר כ-800 אלף שקל בממוצע ברכישת דירה חדשה. עוד מזכירים בהתאחדות הקבלנים כי בשנת 2012 הכנסות המדינה ממיסוי נדל"ן (כולל מע"מ) הגיעו לכ-11.6 מיליארד שקל.

"הממשלה חזקה בהטלת מסים"

לדברי ניסים בובליל, נשיא ההתאחדות, "ההחלטות של לפיד בתחום הדיור תמוהות ועומדות בניגוד גמור להבטחותיו לבוחריו. רק לפני שנה, בנאומי הבחירות שלו, ציין לפיד כי ללא דוד עשיר זוגות צעירים לא יוכלו לרכוש דירה, והנה בפעולה הראשונה שהוא עושה כשר האוצר הוא פוגע פגיעה חמורה באותם זוגות צעירים ומשפחות צעירות ולא נוגע בדוד העשיר". בובליל מציין כי העלאת המיסוי על הענף תביא לעליית מחירים נוספת ולהרחקת הזוגות הצעירים מחלום הדירה. "שוב הממשלה מוכיחה שהיא חזקה בהטלת מסים ומגבלות אך חלשה בביצוע רפורמות שיביאו להגדלת היצע הדירות וליציבות במחירי הדירות".

על פי תחזית התאחדות הקבלנים, מחירי הדירות יעלו בשנת 2013 בכ-5% ובשנת 2014 בכ-5% נוספים ומחירה של דירה ממוצעת בישראל יגיע לכ- 1.2 מיליון שקל.

אולם, בובליל מציין כי להערכתו הצעדים של לפיד, אם יעברו בכנסת, יביאו לעלייה נוספת של 4% במחירי הדירות בשנתיים הקרובות.

עוד עולה מהסקירה כי עליית מחירי הדירות יחד עם שחיקת השכר במשק גרמה לכך שמספר המשכורות לרכישת דירה בישראל נמצא בשיא היסטורי. בסוף 2012, מספר המשכורות לרכישת דירה עמד על 126 משכורות, קצת יותר מ-2011 שבה נדרשו כ-125 משכורות ולעומת 103 משכורות בשנת 2008.

לשם השוואה, בארה"ב, אנגליה וצרפת נדרשות בין כ-55-60 משכורות לרכישת דירה בממוצע. ככל שמספר המשכורות הנדרש לרכישת דירה גבוה יותר, כך קטן מספר משקי הבית שמעוניינים ברכישת דירה במחיר הקיים בשוק, שכן הרוכשים חוששים שלא יוכלו לעמוד בתשלומים לרכישת הדירה. בניתוח לפי הכנסה פנויה לנפש התוצאה היא כי יידרשו 137 משכורות מלאות לרכישת דירה, כלומר 137 חודשים שבהם כל ההכנסה תלך לרכישת דירה.

מהסקירה עולה כי למרות שב-2012 משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל הגבירו את שיווק הקרקעות וסך הכול שווקו קרקעות לכ-38 אלף יחידות דיור, 15% מהמכרזים בוטלו או נכשלו. בשורה התחתונה, מספר יחידות הדיור ששיווקם הצליח היה נמוך מאז 2008. בשנת 2012 חלה ירידה של 13% בהתחלות בנייה לעומת 2011. על פי התחזית של התאחדות הקבלנים, בשנת 2013 צפויה ירידה של 5% בהתחלות בנייה ובשנת 2014 תחול ירידה נוספת של 3%. הפער בין הביקושים להיצע יגרום להמשך המגמה של ירידה במלאי הדירות.

בובליל מציין כי למרות הצהרות חוזרות ונשנות של ממשלת ישראל בשנים האחרונות, הרי שבשורה התחתונה, בתחום שיווק הקרקע, מספר יחידות הדיור ששיווקן הצליח ואושרו על ידי מינהל מקרקעי ישראל אשתקד היה הנמוך ביותר מ-2008. לצד זאת, הרחיב בנק ישראל את המגבלות על היקף האשראי לקבלנים והמשכנתאות לרוכשים, ואילו הממשלה נכשלה בטיפול בחסמים הביורוקרטים הקשים שעומדים בפני קבלנים ובונים ובמחסור הקריטי בעובדים בענף.

"אם הממשלה הנוכחית מבקשת להשיג שינוי מהותי לטובה בתחום הבנייה בכלל ובתחום הבנייה למגורים בפרט, עליה לטפל בבעיות הקשות שפוגעות בתחום - להגביר את שיווקי הקרקעות באזורי הביקוש, להגדיל דרמטית את מספר העובדים הזרים בענף, לאפשר לבנקים להרחיב את המימון לבנייה מכל הסוגים, להגדיל את ההשקעות בתשתיות ולקצר דרמטית את הליכי התכנון ורישוי הבנייה".

"אין ידיים עובדות"

עוד מציינים בהתאחדות כי גם אם המדינה תשווק 40 אלף יחידות דיור בשנה, כיום אין מספיק ידיים עובדות לבנות אותן. על פי הסקירה, כ-180 אלף עובדים מועסקים בענף הבנייה נכון לסוף 2012. 150 אלף עובדים הינם ישראלים, 25 אלף עובדים מגיעים מיהודה ושומרון ו-4,000 מועסקים הם עובדים זרים. לכל דירה דרוש בממוצע עובד אחד המועסק בביצוע עבודות רטובות למשך 24 חודשים בממוצע, כאשר לרוב מדובר על עובדים זרים או פלסטינים. כלומר כיום יש מחסור של 20 אלף עובדים על מנת לבנות 40 אלף יחידות דיור בשנה. הביטוי למחסור בעובדים הינו משך זמן הבנייה שעלה בתשעת החודשים הראשונים של 2012 לתקופה של 24.4 חודשים לעומת 23.7 חודשים בשנת 2011.

על פי הסקירה, חלק גדול מהמלצות ועדת טרכטנברג לא יושם עד סוף שנת 2012. כזכור, המלצות הוועדה קבעו שיווק של 187 אלף יחידות דיור בחמש השנים הקרובות כאשר 60% מהדירות יהיו באזורי הביקוש העיקריים - מחוז תל אביב, ירושלים ומרכז. בנוסף, ועדת טרכטנברג המליצה להקים 40 אלף יחידות דיור בייעוד לדיור בר השגה. אם הממשלה הייתה מיישמת סעיף זה, משרד השיכון היה צריך להוסיף 37,400 יחידות דיור בממוצע מדי שנה. כאמור, נכון לעכשיו יש ירידה בהתחלות בנייה ויישום סעיף זה לא נראה באופק.

שיווק יח
 שיווק יח