ייבשו את הבורסה

ב-3 השנים האחרונות נהגו משרד האוצר ובנק ישראל להעביר לציבור הישראלי את המסר כי "מצבנו טוב ביחס לעולם, הצמיחה גבוהה יחסית, הגירעון נמוך והמשק יציב". אמנם קשה להתווכח עם הנתונים המספריים, אך בפועל ציפיות המשקיעים מלמדות כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

מעייני הצמיחה העתידיים של המשק הישראלי עומדים להתייבש. הנתונים מצביעים על התייבשות הבורסה כמקור לגיוס הון עבור חברות עסקיות, והראייה - אף הנפקה של חברה ציבורית לא נרשמה באחד העם בשנתיים האחרונות. מי שישלם על כך שלא ביודעין הוא הציבור הישראלי. אי-גיוסי הון בבורסה בתל-אביב משמעותם פחות מקומות עבודה בשכר בינוני וגבוה למעמד הביניים - ופחות אפשרויות לניידות חברתית.

ברבעון הראשון של שנת 2013 רכשו המשקיעים המוסדיים מניות בחו"ל בהיקף של 2 מיליארד דולר. מדובר ברכישות בקצב שנתי של 8 מיליארד דולר, שהוא גבוה מהקצב השנתי שנרשם בשנת 2012, שעמד על 6 מיליארד דולר.

כך יוצאים כספי הפנסיה של הישראלים, בעקבות רצון המוסדיים לגוון את תיק ההשקעות, אל מעבר לים. כלומר, במקום שכספי הפנסיה שלנו יצמיחו לנו מקומות עבודה וישפרו את המצב הכלכלי במשק, הם יוצאים לייצר מקומות עבודה מעבר לים.

ממחקר שפרסמה המחלקה הכלכלית של הבורסה בתל-אביב עולה כי 100 חברות נמחקו מהמסחר בבורסה בשנים 2012-2010. זאת, בזמן שמספר זעום של חברות הונפקו בשנת 2010, ואף חברה לא הונפקה בשנתיים האחרונות. אמנם כרגע ההשפעות השליליות של התהליך הזה על המשק לא בולטות, אך אם הממשלה לא תזהה את הבעיה כמהותית למשק, היא תיאלץ להקים בעוד שנה - במקום את ועדת הריכוזיות - את הוועדה להצלת שוק ההון.

כדי להחיות את הבורסה בתל-אביב, שר האוצר והרגולטורים חייבים לאמץ את מסקנות "הוועדה לייעול מנגנוני רגולציה" ולבצע רפורמות שימנעו מצב של רגולציה-עודפת ולא יעילה. משפט המפתח הוא איזון בין רגולציה לצמיחת המשק. כיום, כשהמשק הישראלי צומח בקצב שנתי של 3%, ראוי לבחון הקלות שיחזירו ויעלו את קצב הצמיחה ל-5%.

כלי חשוב לצמיחה כלכלית

מחקרים מצביעים על כך שתקנות רגולציה חדשות משפיעות לרעה במיוחד על חברות קטנות ובינוניות, ופחות על חברות גדולות. כך נוצר מצב שבו הממשלה רוצה לעודד תחרותיות, צמיחה והפחתת מחירים, אבל היא תיאלץ להתמודד בעתיד עם בעיות חדשות של ריכוזיות. זאת, עקב חסמי כניסה גבוהים לשוק ההון עבור חברות קטנות ובינוניות.

כדי להחיות את שוק ההון יש לנקוט צעדי עידוד בשני מסלולים: דה-רגולציה, כדי לתמרץ חברות פרטיות להשתמש בשוק ההון ככלי לגיוס כספים ולצמיחה; ויישום של מדרג רגולציה בשוק ההון. לא ייתכן שהרגולציה שחלה על גופים גדולים בשוק ההון, תהיה זהה לרגולציה החלה על גופים קטנים. הנטל הכבד של הרגולציה על חברות קטנות בבורסה בתל-אביב, היה בין הגורמים העיקריים שגרמו להיעלמותן מהמסכים, לבעלי השליטה בהן להגיש הצעות רכש, ולהפוך את החברות בחזרה לחברות פרטיות.

שוק ההון הישראלי הוא כלי חשוב לצמיחה כלכלית, שהממשלה הזניחה אותו בשנים האחרונות. היום ישנה הזדמנות מצוינת לממשלה בעלת האג'נדה החדשה "ממשלת התחרותיות והפחתת יוקר המחיה", להגביר את הנגישות של חברות חדשות לשוק ההון. מטרה כלכלית נעלה זו תגביר את קצב הצמיחה של המשק, תייצר תעסוקה, תקטין את האבטלה ותמשוך גם משקיעים מחו"ל.

* הכותב הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות.