מתחמם המרוץ לניהול בנק מזרחי-טפחות: מי המועמדים?

התפקיד אינו מונח בכיסו של איש - בעיקר בשל היחסים המורכבים בין בעלי השליטה, משפחות ורטהיים ועופר ■ יונס נהנה מתנאי שכר מפנקים - אך באווירה הציבורית ובעקבות תיקון 20 נראה כי שכר המנכ"ל החדש יהיה נמוך משמעותית

חודש חלף מאז שהודיע מנכ"ל מזרחי טפחות , אלי יונס, כי יעזוב את תפקידו. יו"ר הבנק, משה וידמן, הקים ועדת איתור שעובדת בימים אלה במלוא המרץ על מנת לאתר מחליף ליונס.

בניגוד למקרים בבנקים אחרים, שבהם סומן מראש המנכ"ל הבא והפעילות של ועדת האיתור הייתה אקט סמלי בלבד, הפעם המרוץ באמת פתוח, ויחלפו עוד כמה שבועות טובים עד שהוועדה והדירקטוריון יחליטו מי יהיה זה אשר ייכנס לנעליו הגדולות של יונס.

לעת עתה נראה כי ישנם ארבעה מועמדים עיקריים: שמעון גל, המכהן כיום כראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים; אלדד פרשר, ראש החטיבה הפיננסית במזרחי טפחות; חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד; ואורי פז, מנכ"ל בנק ירושלים. בוועדת האיתור של מזרחי טפחות היו שמחים גם לראות את שי טלמון כמועמד, ואולם לפי הערכות, מנכ"ל כלל ביטוח לשעבר אינו מעוניין בתפקיד.

במערכת הבנקאית מעריכים כי סיכוייהם של גל ופרשר נראים גבוהים כיום; זאת, בשל ההיכרות הטובה שלהם עם הבנק, ומינוי של אחד מהם אמור לשדר המשכיות לניהול הנוכחי של הבנק. עם זאת, התפקיד עדיין לא מונח בכיסו של איש.

בחירת המנכ"ל החדש אינה צפויה להיות פשוטה, בין היתר בגלל מבנה השליטה בבנק. נזכיר במזרחי טפחות שולטים בני משפחת מוזי ורטהיים ובני הדור השני במשפחת עופר (ליאורה עופר ואחיה דורון המסוכסכים זו עם זה, ובן דודם אייל). במשך השנים היחסים בין הצדדים ידעו עליות ומורדות, וגם אם כיום רשמית הם נחשבים תקינים, עדיין קיים מתח מסוים.

מציאת מועמד שיהיה מקובל על שני הצדדים אינה טריוויאלית, על אחת כמה וכמה כשיו"ר הבנק וידמן משתייך לפלג של משפחת עופר, ולכן הצד של ורטהיים יהיה בררן במיוחד בבחירת המועמד המתאים. בעלי השליטה צפויים לאשר באופן אישי את המועמד, וסביר להניח כי ההצעה לא תעלה לדיון בדירקטוריון לפני שיתקבל אישור שכזה.

סוגיה נוספת שעלולה להקשות על התהליך נעוצה בעובדה כי קיימת אי ודאות לגבי תנאי השכר שיקבל המנכ"ל החדש. יונס נהנה במשך השנים מתנאי שכר מפנקים, אך באווירה הציבורית הנוכחית ובעקבות תיקון 20 המחייב אישור שכר מנכ"ל באסיפת בעלי מניות, נראה כי שכרו של המנכ"ל החדש יהיה נמוך יותר בשיעור משמעותי.

אמנם מי שייבחר לתפקיד מנכ"ל הבנק לא יסבול חלילה משכר מינימום, אך העובדה שאי אפשר להתחייב מראש בפני המועמדים לגבי השכר שיקבל המנכ"ל החדש, מכבידה אף היא על התהליך.

סוגיה נוספת שתובא בחשבון היא יחסיו של המנכ"ל החדש עם יונס. רשמית, דעתו של יונס אינה אמורה להילקח בחשבון, הואיל ואינו חבר בוועדת האיתור, ויעזוב את הבנק לאחר שמחליפו ימונה. עם זאת, יונס נחשב מנכ"ל דומיננטי מאוד בבנק, ולדעתו יהיה משקל בהכרעה. מהבחינה הזו קיים יתרון לפרשר, הנחשב למועמד המועדף של יונס. עם זאת גם אם ייבחר גל, נראה כי הוא ייהנה מרוח גבית ומסיוע של יונס, שמכיר אותו זה שנים רבות. לעומת זאת, ליונס יחסים קורקטיים בלבד עם פרייליכמן, מה שעלול להכביד עליו במרוץ.

פרמטר נוסף לתפקיד - שאמנם אינו חובה, אבל נחשב יתרון משמעותי - הוא שקורות החיים המקצועיים של המועמד יכללו תפקיד במשרד האוצר. למרות הביקורת הנשמעת לא אחת על פקידי האוצר, ישנה עדיין הילה סביב אנשים שמילאו תפקידי מפתח במשרד זה, ולכן קיים יתרון לגל ופרשר - שניהם בוגרי האוצר.

הכר את המועמד

שמעון גל: מכיר היטב את מזרחי טפחות. גל מלווה את יונס תקופה ארוכה, והגיע עמו לבנק ב-2004. בתפקידו האחרון בבנק כיהן כראש החטיבה העסקית, ולפני כארבע שנים עשה קפיצת מדרגה ועבר לנהל את החטיבה העסקית בבנק הפועלים, שהוא הגוף הגדול ביותר במתן אשראי עסקי. גל - המגיע במקור ממשרד האוצר - צבר ניסיון ניהולי בתחום הבנקאות. הוא גם מסתדר היטב עם הנהלת מזרחי טפחות, על אף שהוא נחשב מנהל קשוח.

גל נחשב בעל קשרים טובים עם ליאורה עופר, מה שעקרונית אמור לקדם את סיכויו להיבחר, אך מנגד בסיטואציה מסוימת עלול להיות לו לרועץ מול הפלג של משפחת ורטהיים. למרות שגל נחשב מועמד מוביל לתפקיד, ככל הידוע הוא לא הגיש את מועמדתו וגם ועדת האיתור עדיין לא פנתה אליו רשמית.

אלדד פרשר: ככל הידוע, נכון לעכשיו פרשר הוא המועמד היחיד המגיע מתוך הבנק. בן טיפוחיו ויד ימינו של יונס מכהן כראש החטיבה הפיננסית בבנק. פרשר, שמכהן בתפקיד ב-8 השנים האחרונות, נחשב אדם מוכשר וחד, אך גם למנהל לא קל. בעבר כיהן כסגן החשב הכללי במשרד האוצר, וזהו התפקיד הבנקאי הבכיר הראשון שלו.

אין לפרשר ניסיון בתחום הקמעונאות או האשראי, מה שעלול להיות בעייתי. כמו כן, גורמים בדירקטוריון הבנק טוענים כי אינו מנהיג מספיק, בוודאי לא כמו יונס. עם זאת, תמיכתו של יונס בפרשר עשויה לסייע לו לזכות בתפקיד.

חיים פרייליכמן: כיום מנכ"ל בנק אגוד, לשעבר מנכ"ל אדנים וטפחות ובעל ניסיון רב בתחום המשכנתאות - תחום הפעילות המרכזי של מזרחי טפחות. ישנם גורמים בדירקטוריון שתומכים במועמדותו.

אורי פז: סגר באחרונה 3 שנים בתפקיד מנכ"ל בנק ירושלים, ולפי הערכות היה שמח לקבל את התפקיד. בשבוע שעבר התראיין פז למגזין G של "גלובס", ורמז על האפשרות הזו כשאמר: "תפקידי ניהול אחרים הם בהחלט אופציה, גם בנק אחר או גדול יותר". לפז ניסיון רב במערכת הבנקאית, והוא נחשב יצירתי. עם זאת, גורמים בדירקטוריון מעריכים כי לפי שעה, סיכויו אינם נראים גדולים.