שפיר הנדסה מקדמת הנפקה לפי יותר ממיליארד ש'

כיועץ ההנפקה משמש ארז בלגה, לשעבר סמנכ"ל בפועלים אי.בי.אי ■ לאחרונה הגיעה משפחת שפירא להסדר חוב בחברת שפיר פרויקטים שבבעלותה, שכלל תספורת של למעלה מ-70%

לאחר בצורת של קרוב לשנתיים בשוק הנפקות האקוויטי של ת"א, בוחנת אחת מחברות הבנייה והתשתיות הגדולות בישראל, שפיר הנדסה אזרחית, הנפקת מניות ראשונה בבורסה. ל"גלובס" נודע כי בעלי החברה החלו בהכנת תשקיף במטרה לגייס מאות מיליוני שקלים, לפי שווי חברה של יותר ממיליארד שקל. שפיר הנדסה נמצאת בבעלות האחים ישראל, הראל, גיל וחן שפירא.

לפני כשלוש שנים בחנו ארבעת האחים מהלך דומה, אך נסוגו בשל תנאי השוק וגם בשל קריסתה של חברה אחרת שבבעלותם - שפיר פרויקטים, שניסתה את מזלה במזרח אירופה ונכשלה. לאחרונה נחתם הסדר חוב בשפיר פרויקטים שבו צפויים מחזיקי האג"ח לתספורת של יותר מ-70% על החוב המתואם.

שפיר הנדסה היא אופרה אחרת. מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי בשנת 2012 עמדו הכנסות החברה על 2.4 מיליארד שקל, ולפי גורמים בענף התשתיות היא נהנית מרווחיות גבוהה ביחס למקובל בו. אחד היתרונות של החברה היא נוכחות בכל "שרשרת הייצור" של הענף, תוך ניצול גבוה של סינרגיות בין זרועות הקבוצה. מדובר בחברה צומחת, הלוקחת חלק ברוב הפרויקטים ההנדסיים הגדולים והמורכבים בישראל.

ל"גלובס" נודע כי יועץ ההנפקה של שפיר הנדסה הוא ארז בלגה, ששימש עד 2007 כסמנכ"ל בחברת החיתום פועלים אי.בי.אי. בתגובה לפניית "גלובס" מסר דובר החברה כי "לבעלי שפיר הנדסה, כמו כל חברה פרטית בסדר הגודל שלה, מוצעות מפעם לפעם הצעות שונות ביחס למבנה ההון שלה".

ניהול משפחתי

שפיר הנדסה נוסדה בשנת 1968 והיא חברה פרטית מהמובילות בארץ בתחום הבנייה, הפיתוח והתשתיות. החברה מתמחה בביצוע פרויקטים של בניית גשרים ומחלפים, סלילת כבישים, עבודות ימיות, בנייה ציבורית, מסחרית ודיור.

בנוסף מבצעת החברה פרויקטים של BOT, ייצור ואספקת חומרי מחצבה, ייצור ושינוע בטון ומוצרי גמר לבניינים, ייצור של אלמנטים טרומיים, ייצור ואספקה של תערובות לסלילת כבישים והיא מפעילה מספר גדול של מחצבות אבן במזרח אירופה ובישראל.

המתחרות העיקריות של החברה הן שיכון ובינוי של שרי אריסון, ודניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל. דניה סיבוס, בעלת הכנסות דומות של 2.7 מיליארד שקל בשנה, נסחרת בבורסה לפי שווי של כחצי מיליארד שקל.

שפיר הנדסה מעסיקה 1,800 עובדים ובין הפרויקטים הגדולים שבהם הייתה מעורבת ניתן למנות את פרויקט נתב"ג 2000, תחנת הכוח רוטנברג באשקלון, נמל אשדוד צפון, מחלף כפר שמריהו, האגף החדש של הכנסת, הנתיב המהיר בכביש 1, הרכבת המהירה מת"א לירושלים, כביש 531 מרעננה לכביש 6, רכבת העמק ועוד.

כמו חברות פרטיות אחרות הנמצאות בבעלות משפחתית מתאפיין ניהולה של שפיר הנדסה בהיעדר הגדרות ברורות בין הבעלים לגבי ניהול החברה. האחים שפירא אינם מגיעים לעבודה חנוטים בחליפות והם מקפידים לצאת לשטח ולבקר בפרויקטים הרבים של החברה. מקורבים לחברה העריכו היום כי אופי ההתנהלות המשפחתי עלול לגרום לכך שגם הפעם לא תצא ההנפקה לפועל. מאידך, מחנק האשראי בבנקים עשוי בכל זאת לדחוף אותה לעבר דלתות שוק ההון.

הסיבוב הקודם הסתיים בתספורת

כאמור, משפחת שפירא חוותה היתקלות לא נעימה עם שוק ההון כשחתמה על הסדר חוב עם חברת שפיר פרויקטים שבשליטתה, לאחר שזו נקלעה למשבר קשה. מאז הדוחות הכספיים של הרבעון השני של 2009 ועד היום מצורפת לדוחותיה הכספיים של החברה הערת "עסק חי". לשפיר פרויקטים לא היו הכנסות מיום הקמתה, ויש לה הפסד מצטבר של 247 מיליון שקל. לחברה יש התחייבויות של 330 מיליון שקל, וגירעון של 217 מיליון שקל בהון העצמי.

שפיר פרויקטים הגיעה להסדר חוב עם נושיה עוד בשנת 2010, וכעת, אולי כדי לנקות את השולחן לפני שהיא מנסה לחזור לגייס הון מהציבור, היא מציעה פירעון מוקדם של האג"ח (שכבר נמצאות בהסדר חוב) תוך תשלום של 36 אג' על כל 1 שקל ערך נקוב. מדובר בתספורת גדולה, אך יש לציין שמשפחת שפירא הזרימה לשפיר פרויקטים הון רב כדי להשאיר אותה עם הראש מעל המים, וגם העניקה ערבויות אישיות כדי לקבל ולשמור על אשראי בנקאי.

שפיר פרויקטים נוסדה בשנת 2007, רגע לפני פרוץ המשבר הכלכלי, והצליחה לגייס 150 מיליון שקל באג"ח. מרבית החוב, כ-105 מיליון שקל, מוחזק על ידי בעלי השליטה ישירות או דרך חברת שפיר הנדסה. בתחילת החודש אישרו מחזיקי האג"ח את הסדר החוב החדש, ובחודש הבא תפנה החברה לביהמ"ש לצורך אישורו.