הסנאט: ארה"ב תתמוך צבאית בישראל אם היא תתקוף באיראן

יצוין כי ההחלטה היא חוק בלתי מחייב, שאינו מסמיך את הנשיא להפעיל כוח צבאי ■ ההחלטה לתמוך בישראל התקבלה פה אחד

מליאת הסנאט של ארה"ב קיבלה אמש (ד') החלטה, שמבטיחה לישראל כי ארה"ב תעניק לה תמיכה צבאית ודיפלומטית אם ישראל תחליט לתקוף מתקנים גרעיניים באיראן.

ההחלטה אומרת, כי לארה"ב יש אינטרס לאומי חיוני ומחויבות איתנה לקיומה של ישראל וביטחונה. היא מאששת את תמיכת ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה ומדגישה שאם ישראל תיאלץ לנקוט פעולה צבאית נגד איראן, כצעד של הגנה עצמית, ארה"ב תתייצב לצידה של ישראל ותעניק לה תמיכה דיפלומטית, כלכלית וצבאית, ותסייע לה להגן על שטחה, אזרחיה ועצם קיומה.

ההחלטה התקבלה פה אחד (99 בעד, סנטור אחד נעדר). העובדה שדמוקרטים ורפובליקנים חברו להצביע יחדיו בעד חוק מסוים היא אירוע נדיר מאוד באווירה הפוליטית הפלגנית בוושינגטון. ישראל היא אחד הנושאים היחידים שיכולים לגשר על הפער העמוק בין רפובליקנים לדמוקרטים.

בכל אופן, הההחלטה מוגדרת כ"תחושת הסנאט" (sense of the senate). זה חוק בלתי מחייב, חסר שיניים ואין לו כל משמעות מעשית. הוא אינו מהווה הכרזת מלחמה ואינו מסמיך את הנשיא להפעיל כוח צבאי. אנליסטים ציניים יטענו, שחוקים כאלה נועדו ליצור תחושה טובה אצל המחוקקים שהצביעו בעדם, בעוד שהם אינם מטילים על משלם המיסים עלויות כלשהן.

יחד עם זאת, אפשר לראות בחוקי "תחושת הסנאט" גם פנייה לנשיא לנקוט פעולה או עמדה מסוימת. אם אכן תחליט ישראל לתקוף באיראן, הבית הלבן יוכל להיות סמוך ובטוח שהסנאט (וקרוב לוודאי בית-הנבחרים) יתמכו בסיוע פעיל לישראל.

"אם יבוא אי פעם יום שבו תחליט ישראל לנקוט פעולה צבאית, (אנו אומרים) לידידינו בישראל: אנו נהיה אתכם בכל צעד בדרך מבחינה דיפלומטית, כלכלית וכן, גם צבאית", אמר אמש אחד מיוזמי הצעת החוק, הסנטור הרפובליקני לינדסי גרהאם. לעם האיראני: היינו רוצים לקיים עמכם יחסים טובים יותר. ולמשטר באיראן: אתם אחד מגורמי הרוע הגדולים עלי אדמות, ואנו נתייצב נגדכם ונתייצב לצד ידידתנו".

הסנטור הדמוקרטי רוברט מננדז, שאף הוא השתתף בייזום החוק, ציין שרק אתמול קבע דוח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן הגדילה את יכולתה להעשיר אוראניום.

"אנו מבקשים יישום מלא של הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות שהוטלו על איראן, ואנו קוראים לנשיא להוסיף ולהדק את אכיפת הסנקציות", אמר מננדז. "אינני יכול הדגיש עד כמה אני מודאג מהתכנית הגרעינית של איראן ומהאיום החריג שהיא מהווה על ישראל וגם על ארה"ב.

מעט קודם לכן, אישרה ועדת יחסי החוץ בית-הנבחרים הצעת חוק שקוראת להידוק נוסף של הסנקציות על איראן. ההערכה היא שמליאת הבית תאשר אף היא את הצעת החוק. נוסח ההצעה קורא להגביל את יצוא הנפט מאיראן לפחות מחצי מיליון חביות ביום, להגביל את נגישות טהראן למטבע חוץ ולהרחיב את הרשימות השחורות שבהן כלולים גופים כלכליים ופיננסיים איראניים.