לידיעת יאיר לפיד: באירופה החליטו - שמים סוף למדיניות הצנע

מנהיגי אירופה התכנסו אתמול בבריסל כדי לדון במשבר החובות ■ בהמשך החודש צפויים המנהיגים לאשר הארכת מימוש היעדים התקציביים לצרפת, איטליה, ספרד, סלובניה ואפילו הולנד

סוף עידן מדיניות הצנע באירופה. זהו המסר המרכזי שניתן שהיה לשמוע, במישרין או בעקיפין, מכיוון מנהיגי האיחוד האירופי שהתכנסו אתמול (ד') בבריסל, בכדי לדון במשבר החובות הריבוניים - בעוד הצמיחה בגוש האירו ברבעון הראשון של 2013, התכווצה מזה הרבעון ה-6 ברציפות.

במסגרת הכינוס, אושררה תוכנית לטיפול במשבר האבטלה ביבשת - אשר תעלה כ-6 מיליארד אירו (7.7 מיליארד דולר), במשך כ-7 שנים. זאת, בעוד ממוצע אבטלת הצעירים בגוש האירו עומד על 24% כיום.

מנגד, מנהיגי אירופה מתנגדים להזרמת כספים נוספת, בהובלתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שאינה בעד השקת תמריצים נוספים לכלכלה. "זה לא עניין של עוד כסף", אמר מרקל במסיבת עיתונאים אחרי הכנס. "הסוגייה היא איך להוציא את הכסף הזה באופן יעיל יותר".

הכלכלה במיתון, האבטלה בשיא

כלכלת גוש האירו צפויה להתכווץ בכ-0.4% בשנת 2013, כך מעריכים בנציבות הכלכלית האירופית השבוע. מדובר בנתון נמוך יותר מהתחזית הקודמת של הנציבות (שעמדה על נתון שלילי של 0.3%) - מדוברת בהורדת תחזיות חמישית ברציפות של הנציבות, מאז נובמבר 2011.

מדינות אירופה הסובלות מגיעעונות קשים, נוקטות מזה יותר מ-3 שנים במדיניות צנע - המתמקדת בקיצוצים והעלאות מסים. והתוצאה? האבטלה באירופה נמצאת בשיא כל הזמנים, וטלטלות פוליטיות מובילות להדחת המנהיגים שהובילו את התוכנית. זה קרה כבר באיסלנד, וזה עשוי לקרות אפילו בגרמניה.

מדד האבטלה באירופה חצה כבר את רף ה-12% - שיא כל הזמנים. הזינוק המרכזי החל ב-2008, אז ניצת משבר הסאב-פריים, בעקבותיו גרמניה וצרפת "אילצו" את שאר מדינות גוש האירו לפטר, לקצץ, להטיל עוד מסים. הכל כדי לסגור את הגירעונות.

אולם הצעדים האלה לא רק הקטינו את הגירעון, אלא פגעו גם בצמיחה. הכלכלה באירופה עדיין במיתון, יש 27.2% אבטלה ביוון מוכת החובות וגם בספרד - ולפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, שיפור באירופה יחל רק בעוד זמן רב, אם בכלל. ושלא נתחיל לדבר על אבטלת צעירים שנושקת ל-50% בחלק מהמדינות.

לפיכך, מנהיגי אירופה צפויים לדון בכינוס הבא (ב-29 במאי) במדיניות ההוצאה ומדיניות המסוי של כלכלותיהן. במסגרת הכינוס, צפויים מנהיגי אירופה לאשר למדינות דוגמת צרפת, איטליה, ספרד, סלובניה ואפילו הולנד - להאריך את התקופה הניתנת להן לצמצום הגירעון הממשלתי.

"צנע ועוד צנע זה כבר לא שם המשחק יותר", מסכם את המצב דניאל אנטונצ'י ממורגן סטנלי. "קצב המימוש של מדיניות זו הואט, ללא ספק".