היועמ"ש וינשטיין: "אני עושה מאמץ להתאפק ולא לומר דברים"

בשיחה פומבית בפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין הבהיר יהודה וינשטיין: לא אתייחס להוצאות מעון ראש הממשלה - ואמתין לדוח מבקר המדינה בנושא

הנה החדשות הטובות: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, חרד מאוד לזכות ההפגנה, כחלק מחופש הביטוי הפוליטי. במהלך 3 שנות כהונתו כיועץ - העיד אתמול (ד') וינשטיין בשיחה פומבית נדירה כאורח בפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין - הונחו על שולחנו פעמים רבות בקשות לקיום הפגנה, לצד המלצות מצד גורמים מקצועיים ופוליטיים לדחות את הבקשות להיתרים - ואולם בכל המקרים הוא נענה לבקשה לקיום ההפגנה. בין אלה שביקשו ממנו שלא לאפשר את ההפגנות היה גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו - כך וינשטיין.

"אני מאוד חרד לזכות ההפגנה ולחופש הביטוי, וכל מי שמכיר אותי יכול להעיד על כך", אמר היועץ, "בשנים שאני יושב על כס היועץ המשפטי, עברו בפניי נושאים כאלה, והייתי צריך להתיר או לאסור הפגנה. בדרך-כלל כוחות הביטחון, לרבות ראש הממשלה או שר, היו פונים אליי בבקשה לאסור הפגנה כזו או אחרת. אני ככלל מאפשר להפגנה לצעוד".

וינשטיין התבקש לפרט באילו מקרים היה נתניהו בין הפונים בבקשה לאסור את ההפגנה, אך סירב. כשהבין שסירובו עלול לרמז שמדובר בהפגנות פוליטיות, או כאלה שהתקיימו במסגרת המחאה החברתית, הסכים רק לומר כי מדובר ב"הפגנות בנסיבות ביטחוניות".

הופעתו של וינשטיין אמש, בצמוד להופעתו הקרובה בכנס לשכת עורכי הדין באילת בשבוע הבא, עשויה ליצור תחושה שוינשטיין מרבה להתבטא בפומבי. ההיפך הוא הנכון. היועץ העביר כבר יותר מחצי קדנציה, כמעט מתחת לרדאר. לא בטוח שהטקטיקה הזו הוכיחה את עצמה מבחינתו. ככל שמיעט להופיע, להתראיין, להרצות או להשיב לשאלות - כך גברה הביקורת הפומבית עליו ועל המערכת המשפטית שהוא מופקד עליה.

את השיחה בנמל הבית של הפורום הפלילי בלשכה - שוינשטיין מעולם לא היה חלק ממנו באופן פורמלי, אך מכיר היטב את חבריו משנותיו הארוכות כסנגור - ניצל היועץ כדי להתמודד עם חלק מאותה ביקורת, חלקה בעניינים עקרוניים וחלקה בנושאי השעה.

"אתם אומרים דברים שמגרים אותי להשיב לכם, אבל אני אעשה מאמץ להתאפק ולא לומר דברים", הוא אמר, "למרות שאני קרוב מאוד לעשות את זה".

תמיכה בביקורת על הפרקליטות

מתחילת כהונתו מנסה וינשטיין לקדם מהלך להקמת גוף ביקורת על הפרקליטות ומוסדות התביעה. לא פעם הואשם שהוא משתף פעולה עם ניסיונותיה של הפרקליטות למסמס את הקמת גוף הביקורת.

וינשטיין הודיע כי עמדתו שיש להקים את הגוף לא השתנתה, אלא רק התעכבה בשל הצורך להקפיא את עבודת כל ועדות האיתור הממשלתיות בתקופת הבחירות. בינתיים התחלף השר העומד בראש המשרד, והיועץ נועד בנושא גם עם שרת המשפטים, ציפי לבני.

"גיליתי אצל השרה תמיכה נלהבת ברעיון", סיפר וינשטיין, והוסיף כי לבני ביקשה להוסיף לתחומי הביקורת גם את התביעה המשטרתית, ולאפשר באופן מיידי הגשת תלונות מקרב הציבור.

"אני רוצה להתחיל בפעילות הגוף במשך שנה", הוסיף וינשטיין, "להזיז את העניין. בתום השנה, נטיית לבי לגרום לכך שהשערים ייפתחו בפני כל אדם שרוצה להגיש את תלונתו. אם לא יתקיימו נסיבות מיוחדות לחרוג - זה מה שיקרה. אין לי ספק שהדבר לא ישמש כלי לרדיפה אישית אחרי פרקליט".

היועץ הוסיף כי בימים אלה מתגבש נוסח שיהיה מקובל הן על לבני והן עליו. לבני עצמה הודיעה אמש כי היא "עומדת על כך שגוף הפיקוח על התביעה יהיה חזק וייהנה מעצמאות. לבני עומדת על כך שתהיה הרחבת סמכויות וחיזוק עצמאות הגוף המבקר".

מיגור "תג מחיר"

לפני שבוע קיים וינשטיין דיון עם לבני ועם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, בנושא "זליגת" פעולות הטרור הקרויות "תג מחיר" מהשטחים לתוך ישראל הריבונית. "פשיעה לאומנית", מכנים זאת במשרד המשפטים. השלושה הודיעו כי הם רואים בחומרה את מגמת ההתרחבות, והנחו את הגורמים המקצועיים "לפעול בכל הכלים" כדי למגר את התופעה, נוכח הפגיעה ביחסים עם ערביי ישראל.

אתמול הוסיף היועץ כי בישיבה סוכם שלפני שייערכו תיקוני חקיקה, הוחלט להגביר את האכיפה, באמצעות הקצאת 80 שוטרים ייעודיים במחוז ש"י, לטיפול בפשיעה הלאומנית היהודית.

לדבריו, "המשטרה קיבלה תקציבים, ובנוסף אנחנו מנסים לפתח פיתוחים משפטיים בנושא הזה, שצריך להגיע לדיון אצל ראש הממשלה נתניהו בימים הקרובים".

בין הפיתוחים המשפטיים האפשריים - שינוי הגדרת פעולות טרור בחקיקה, כך שיכללו גם טרור יהודי.

"אמתין לבדיקת המבקר"

בעקבות הפרסומים על אודות ההוצאות המופרזות במעונות ראש הממשלה בירושלים ובקיסריה, הודיע אתמול מבקר המדינה, יוסף שפירא, כי יערוך בדיקה בנושא, שעל היקפה יוחלט בשבוע הבא. וינשטיין ניצל את הודעתו של שפירא כדי להימנע מלהיכנס בעצמו לבדיקת הנושא. "אני שומע שהנושא ייבדק על-ידי המבקר".

הוא אמר בלי ניסיון להסתיר חיוך, "אין לי ספק שהוא יבצע את עבודתו נאמנה ויוציא תחת ידיו דוח טוב. אנחנו לא נדרשים לעניין באספקט הזה, הוא שייך למבקר המדינה".

וינשטיין טרם החליט אם להוציא אפילו הנחיות מינהליות בנושא הוצאות מעון ראש הממשלה - נושא שבוודאי מצוי בסמכותו - והודיע כי "אצטרך להמתין לדוח המבקר ועל-פיו לקבל החלטה. אני לא נוטה להידרש לנושא כעת".

"לא היו האזנות סתר לעו"ד שרמן"

את עורכי הדין הפליליסטים הסעירה הידיעה על אודות האזנות סתר שבוצעו כביכול לעו"ד משה שרמן. וינשטיין, והמשנה הפלילי ליועץ, עו"ד רז נזרי, ניצלו את המפגש כדי להזים את הטענות על האזנות סתר בלתי חוקיות. "בדקנו את הנושא, ולא היו שום האזנות סתר לעו"ד שרמן", אמר נזרי, "אנחנו מתייחסים בחרדת קודש לנושא האזנות הסתר".

נזרי ציין כי במשרד המשפטים מחמירים בנוהל אישור האזנות סתר לבעלי חיסיון סטטוטורי, כמו עורכי דין, מעבר לקבוע בחוק: במקרים שההאזנה היא לגורם אחר, והוא משוחח עם עורך דין, ההנחיה היא שהמשקלט המשטרתי יפסיק את ההאזנה, יפקיד את החומר במעטפה סגורה, והפרקליטות תפנה לבית המשפט לקבלת צו לאישור ההאזנה - אף שהדבר אינו מחויב בחוק.

עם זאת, ביקש נזרי להדגיש, "כשיש חשד נגד עורך דין, הוא לא אמור להיות חסין".