בנצי ליברמן: "שיווקנו קרקעות בזול, אבל הדירות לא נבנו"

בנצי ליברמן, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, בכנס התאחדות בוני הארץ: "רק יצירת היצע אפקטיבי ורלוונטי יצור את אותם יחידות נוספות מעל הביקוש זה יתן את הריסון במחירי הדירות"

בנצי ליברמן, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ציין היום בכנס התאחדות בוני הארץ הנערך במלון "הרודס" באילת כי יש ירידה במחירי הקרקעות המשווקת על ידי המדינה. לדבריו, ברוב הישובים במרכז הארץ שבהם שווקו קרקעות בשנה האחרונה היתה ירידה במחירי הקרקע ליחדת דיור בהשוואה לשנים קודמות. אבל כששואלים "איפה הכסף" ומדוע לא רואים את הירידה במחירי הדירות, התשובה היא שהדירות האלו לא נבנו.

ליברמן נתן כדוגמה את ראש העין. לדבריו, בראש העין רשות מקרקעי ישראל שיווקה 4,000 יחידות דיור אך רק 400 קיבלו היתרי בנייה. "יתר הדירות לא קיבלו היתר בנייה כי לא נמצא תקציב לתכנון וביצוע מחלף לכביש 5. זהו חסם שהוגדר בתוכנית בנין העיר, שקבע שאם אין מחלף לא יהיו היתרי בניה ולא יהיו דירות".

ליברמן הוסיף כי "זה חלם. לכאורה אני את עבודתי עשיתי, אבל השיווק הוא לא אפקטיבי ולא רלוונטי כי אחרי ששיווקתי קרקע אם לא ניתן להוציא היתרי בניה היא לא משחקת את המשחק של יצירת היצע דירות רלוונטי שאנחנו חפצים בו". לדברי ליברמן, ראש העין היא רק דוגמא אחת אבל זהו אב טיפוס ויש עוד מקרים נוספים ועוד אלפי יחידות דיור שהמינהל לא מסוגל לשווק. "שר שיכון יכול להיות בולדוזר בינלאומי אך אם הוא תלוי בכביש שאין לו תקציב זה לא יעזור לו", אמר ליברמן.

לדבריו, הפתרון הוא לייצר סנכרון בין כל משרדי הממשלה המעורבים. "כיום אנו פועלים ליצירת סדרה של הסכמי גג שמבוצעים בין משרדי הממשלה מתוך מטרה לאגם משאבים למימון כלל התשתיות ומוסדות הציבור ויצירת סינכרון מלא בין ביצוע המטלות הציבוריות לבניית יחידות דיור וזאת מתוך מטרה ליצור רמת וודאות גבוהה בקרב היזמים והרוכשים הפוטנציאליים יצירת אטרקטיביות לשיווק. רק יצירת היצע אפקטיבי ורלוונטי יצור את אותם יחידות נוספות מעל הביקוש זה יתן את הריסון במחירי הדירות".