מחזיקי אג"ח אי.די.בי מבקשים לקחת את השליטה בחברה

הנציגויות פרסמו מתווה הסדר חוב חדש לפיו אי.די.בי אחזקות תמחק מהמסחר לטובת חברה ציבורית אחת - אי.די.בי פתוח ■ אי.די.בי בתגובה: "תמהים על החלטת נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות לוותר על החוב תמורת נזיד עדשים"

התפתחות דרמטית בחברת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר: נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות מפנה לדנקנר גב, וחוזרת בה ממתווה הסדר החוב שגובש עם איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, זאת לטובת איחוד כוחות עם נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח, שפירושה לקיחת השליטה על החברה מידיו של דנקנר.

לאחר דיונים מרתונים, הגיעו לפנות בוקר נציגי אג"ח אי.די.בי פתוח, בראשות ג'רמי בלנק מקרן יורק וחגי בדש מפסגות,להסכמות עם נציגי אי.די.בי אחזקות, בראשות עוזי דנינו מאקסלנס ויואב ערמוני מקרן גילעד, לפיהן תושטח הפירמידה של דנקנר, אי.די.בי אחזקות תמחק מהמסחר ובמקומה תוקם חברה אחת - אי.די.בי פתוח.

44% מחוב האג"ח של אי.די.בי פתוח, כלומר 1.75 מיליארד שקל, ימחק על ידי המרה ל-100% ממניות החברה החדשה-ישנה, כאשר אופן החלוקה במניות אלו יהיה כדלקמן: בעלי אג"ח של אי.די.בי פתוח יקבלו 90% מהמניות, והיתרה -10%, למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, כלומר מחזיקי האג"ח מבקשים להוציא את השליטה בחברה מידיו של דנקנר ולהעבירה לסמכותם.

שתי הנציגויות מתכוונות להביא את ההסדר לאישור בית המשפט, ובמידה והוא אכן יאושר יהפוך ג'רמי בלנק מקרן יורק לבעל המניות הגדול בחברה.

לפי המתווה המתוכנן, מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות ישארו עם כ-185 מיליון השקל ששוכבים בקופת החברה, שישמשו עבורם לפירעון החוב. ינתנו להם 15% אופציות על מניות פתוח, ויונפקו עבורם שתי סדרות אג"ח בהיקף של 400 מיליון שקל.

(להורדת המתווה המלא להסדר החוב)

האם מדובר על הסדר טוב יותר עבור מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות, בהשוואה להסדר אליו הגיעו עם דנקנר?

לא ברור, אבל כפי שנראה כעת, בנציגות אי.די.בי אחזקות לא מאמינים ככל הנראה, שההסדר שהוביל דנקנר עם אלשטיין אכן בעל הסתברות אמיתית להתממש.

נזכיר כי איש העסקים הארגנטינאי לא חתם עד היום על ההסדר מול מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות, הסדר ששיקף תספורת של 50% על החוב המתואם (כמיליארד שקל) ,בתמורה להזרמה של 57 מיליון דולר מאלשטיין לחברה (בנוסף ל-25 דולר שכבר הזרים).

ההסכם נרקם, ככל הנראה על ידי אייל גבאי, המהווה את החוט המקשר שבין שתי החברות, שכן הוא משמש בשתי הקומות בפירמידה של דנקנר - הן באי.די.בי אחזקות והן באי.די.בי פתוח, מומחה מקצועי מטעם בית המשפט.

האם הבנקים ישתפו פעולה עם מחזיקי האג"ח?

האיחוד של שתי הנציגויות מגיע כשבוע לפני הדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשת הסדר החוב שמבקשת לכפות נציגות אי.די.בי פתוח על החברה, דבר שעשוי להעמיד את דנקנר במקום בעייתי, שכן הוא מגיע לבית המשפט כאשר מולו חזית התנגדות משותפת של מחזיקי האג"ח בקומות העליונות בפירמידה שלו.

הנציגויות מתכננות להביא את ההסדר החדש לאישורו של בית המשפט, אך עם זאת צפוי להם מאבק ממושך בדרך, הן מצידו של דנקנר, והן מצידם של הבנקים, שלפי ההסדר המוצע לא ברור מה תהיה התספורת אותה יצטרכו לספוג וכמה יקבלו בתמורה לכך.

בהקשר לכך נזכיר כי לאי.די.בי אחזקות ופיתוח חוב כולל בהיקף של 8 מיליארד שקל, כאשר הנושה הגדול מבין הבנקים הוא בנק פועלים, בראשות ציון קינן, לו חייבת אי.די.בי פתוח 750 מיליון שקל, שצפוי לנהל מו"מ קשוח במטרה לגבות את החוב.

בנוסף, נזכיר את בנק לאומי, שלפני קצת יותר מחודש חזר בו בשל לחץ ציבורי ממחיקת חוב של 150 מיליון שקל עבור גנדן, החברה האם של אי.די.בי אחזקות הנמצאת בבעלות פרטית של דנקנר. לאומי הוא בעל מספר חובות בפירמידה של דנקנר - 400 מיליון שקל בגנדן, ו-160 מיליון שקל בחברה הנכדה - אי.די.בי פתוח.

זאת ועוד, ההסדר החדש יחייב את בית המשפט להתייחס, שוב, לעניין הערכות השווי הסותרות של אי.די.בי פתוח אשר הוצגו בפניו. נזכיר כי בבקשתה לבית המשפט לכפות הסדר חוב על החברה, הציגה נציגות אי.די.בי פתוח, הערכת שווי לפיה החברה אינה סולבנטית, כלומר לא עומדת בהתחייבותיה, זאת כאשר נציגות אי.די.בי אחזקות נעמדה לצידו של דנקנר, והציגה הערכת שווי הפוכה.

בהתאם, יצטרכו שתי הנציגויות להסביר לבית המשפט האם ניתן ליישב מחלוקת זו, וכיצד המתווה החדש אכן יוצר חברה שהיא בריאה יותר, כלומר מקטין את המינוף שלה והופך אותה לסולבנטית עבור נושיה.

מקבוצת אי.די.בי נמסר בתגובה: "אנו תמהים על החלטת נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות לוותר על החוב כלפיהם תמורת נזיד עדשים, ולהעניק את העודף הנכסי העצום המצוי בקבוצה לידי נושיה של אי.די.בי פתוח. הנציגות ממליצה על תספורת דרמטית למחזיקי אגרות החוב ועל השמדת ערך עצומה לכל ציבור בעלי מניותיה של אי.די.בי אחזקות.

עוד נמסר מאי.די.בי כי "לא ברור לנו אילו אינטרסים עומדים מאחורי הצעה זו, אשר מעבירה עודף של מיליארדי שקלים לנושים מסוימים, על חשבון הפסדי עתק שייגרמו לנושים אחרים ולבעלי המניות מהציבור. קבוצת אי.די.בי רואה לנגד עיניה את טובתם של כלל בעלי החוב, נותני האשראי ובעלי המניות. הקבוצה תפעל כנגד מהלך תמוה ומעוות זה ובכוונתה להציע בזמן הקרוב למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות הצעה טובה בהרבה מההצעה הקלוקלת שגובשה על ידי הנציגויות".

משתי נציגויות האג"ח נמסר כי "מתווה זה, שהושג תוך שיתוף פעולה בין הגופים המוסדיים, יוצר וודאות גבוהה לנושי החברות ומהווה את הסדר החוב המיטבי מבחינה כלכלית עבור כלל הנושים".