"באגף התקציבים מנצלים את חוסר הבקיאות של יאיר לפיד"

במכתב של לשכת רואי החשבון לשר האוצר נטען כי בכירים באוצר וברשות המסים מנצלים את היותו חדש כדי להעביר במחטף חוקים במסגרת חוק ההסדרים

"מישהו" מנסה לנצל את חוסר בקיאותו של יאיר לפיד בחקיקה התקציבית, כדי להעביר חוקים שאסור להעביר אותם במסגרת חוק ההסדרים - כך טוענת לשכת רואי החשבון במכתב ששוגר בשבוע שעבר לשר האוצר יאיר לפיד, בבקשה לבטל את חוק ההסדרים או לכל הפחות להחריג מחוק ההסדרים את תיקוני החקיקה שאין להם השפעה תקציבית.

במכתב שהעביר לשר, מכנה יו"ר ועדת המסים והקשר עם רשויות המס בלשכת רואי החשבון, עופר מנירב, את חוק ההסדרים "חקיקה מחוץ לרחם".

"נראה, לצערי, כי מישהו סבר כי יש לנצל את העובדה כי יש שר אוצר חדש בישראל, אשר אינו בקיא די הצורך ברזי חוק ההסדרים, וכי זו ההזדמנות לעשות ניקיון יסודי של המגירות, ו'להשחיל' לחוק את כל אותם תיקונים, שחלקם מעלים אבק ונמצאים בצנרת כבר שנים רבות, בתקווה ש'בצוק העתים' הכול יעבור, שכן 'צריך להציל את המשק'", נטען במכתב.

בשיחה עם "גלובס" הבהיר רו"ח מנירב כי "המישהו הזה שמנצל את שר האוצר" הם הבכירים ברשות המסים ובכירים באגף התקציבים.

"מכשיר אימתני בידי האוצר"

מנירב מציין במכתבו כי "חוק ההסדרים הפך לפלטפורמה שבה פקידי האוצר עוקפים את בית המחוקקים, מתווים את המדיניות ומשפיעים על החקיקה - לא ממקום של המלצה אלא ממקום של קביעת מסמרות. חוק ההסדרים אף מעקר מתוכן את חוק התקציב והופך את הדיון באלפי עמודיו, כמעט למיותר.

"השנה, לצערי, נראה לי שהאוצר הלך צעד אחד יותר מדי, שכן לחוק ההסדרים 'נזרקו' שינויים רבים ביותר, שינויים שבחלקם עולים כבר בפעם השנייה, השלישית ואולי אף הרביעית, בתקווה שאולי הפעם הם יעברו".

במכתב מוסיף מנירב כי "חוק ההסדרים הפך מצורך דחוף, מתקנה לשעת חירום, למכשיר אימתני הנתון בידי האוצר, שעשה ועושה בו שימושים הולכים ורבים. שוב לא עוסק החוק הזה בתקציב המדינה, אלא הפך להיות מכשיר לחקיקת בזק לביטולים של חוקים שחוקקה הכנסת בהליך סדור ולאחר דיון מעמיק וממצה וזאת, בהליך מזורז, כפוי, ללא ביקורת, ולעתים תחת איומי פירוק ממשלה, כך מדי שנה בשנה".

לטענת מנירב ולשכת רואי החשבון, חוק ההסדרים גרוע, כיוון שהוא מונע הליך רגיל ותקין שבו חוק מוגש לקריאה ראשונה, עובר דיונים בוועדות הכנסת ואז מגיע לקריאה שנייה ושלישית.

"הוא מהווה פלטפורמה שעל גבה מבטלים חוקים, שהכנסת חוקקה בהליך רגיל ואשר יש להם תמיכה רחבה בכנסת, ללא כל שיקול-דעת. בכך הוא לא רק פוגע בהליך הרגיל, אלא אף מאיין את עבודת החקיקה של הכנסת עצמה. אך חמורה מכל היא העובדה שתחת חוק ההסדרים מועברים חוקים שלמצביעים עליהם אין זמן, יכולת או אפשרות לבוחנם ולהבינם לפני שהם מרימים את ידם בעד או נגד", נכתב.

מנירב מציין במכתבו כי "המשק הישראלי זקוק למדיניות שנתמכת בהליכי חקיקה ראויים, שבהם נשקלים באופן רציני הטיעונים בעד ונגד. החברה הישראלית זכאית לדמוקרטיה פרלמנטרית ראויה, שבה נשמר עקרון הפרדת הרשויות".

על הרקע הזה קורא מנירב ללפיד לעצור את החקיקה: "הגיע הזמן שיקום הצדיק, שיאמר די! די! ויעשה סוף להליך קלוקל זה. אז תאמר, בוודאי 'אכן נכון, אך העיתוי כעת לא מתאים'... העיתוי אף פעם לא יתאים, כבוד השר!".

"מחטף בחסות חוק ההסדרים"

במהלך השבועות האחרונים פועלת לשכת רואי החשבון כדי להתמודד עם התיקונים המוצעים במסגרת חוק ההסדרים, ובין היתר הוקמו צוותים שיכינו ניירות עמדה לגבי הסעיפים, אותם לטענת מנירב יש לבטל.

במכתב מציין מנירב כי "מדובר במלאכה הדורשת הקדשת תשומות זמן עצומות, שכן מדובר בתיקוני חקיקה רחבים ורדיקליים מאוד, שחלקם קשים לעיכול גם לנו, המומחים, וליבי ליבי על חברי הכנסת שיצטרכו, בסופו של יום, להתמודד עם הסוגיות המקצועיות המורכבות הכלולות בחוק ההסדרים".

לדברי מנירב, "למעשה כ-90% מהחוק אינו רלבנטי לתקציב המדינה, ואין כל סיבה לדון בו בהליך מזורז של חודשיים במקום בהליכי חקיקה מסודרים. כמות החומר היא כה גדולה, שגם חבר הכנסת החכם ביותר אינו מסוגל בפרק זמן כה קצר להקיף את כל הנושאים. למעשה, מדובר במחטף בחסות חוק ההסדרים, בו מנסים לבטל חוקים ולתקן חוקים אחרים שעברו בהליכי חקיקה ארוכים ומסודרים".

בין היתר מתייחס מנירב לכוונה לבטל את הפטור מדיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים במסגרת חוק ההסדרים, שנחקק במסגרת חקיקת תיקון 168 לפקודת מס הכנסה.

במכתב קודם ששיגר מנירב לשר האוצר טען כי אין כל סיבה לבטל את הפטור. "'הסיבה' היחידה שמצאנו - ואני אומר את הדברים בכאב - הינה להפוך את המדינה למלשינון למדינות העולם כנגד אזרחיה, ובמקרה זה העולים החדשים והתושבים החוזרים שבאו לכאן בעקבות קריאת המדינה אליהם, תוך הבטחת משטר מס מתאים - הבטחה אותה המדינה מבקשת להפר עתה והסיבה לכך אינה ברורה כלל".

רו"ח דוד גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון, מוסיף כי "חוק ההסדרים יש לו מטרה אחת ויחידה, והיא צרכי תקציב, אך ניצלו אותו לצורך כסות לכל הנושאים שדורשים חקיקה מסודרת. הרצון לסגור את הגירעון בתקציב המדינה הוליד את חוק ההסדרים, שסעיפיו לא רק שלא מקלים אלא יחמירו ויגבירו את טענותיהם של ציבור, המוחים במסגרת המחאה החברתית".