מאחורי הקלעים: אייל גבאי עשה בית-ספר לדנקנר

מדוע זכה הרעיון לשילוב הכוחות בין שתי הנציגויות באי.די.בי לכינוי "מתווה גבאי" ■ איזו הצעה מפתיעה הגיש אייל סולגניק למחזיקי האג"ח של פתוח ■ וממה חשש אייל לפידות ■ כך נולד הסדר החוב המשותף - צעד אחר צעד

בסוף השבוע האחרון יצרו הגופים המוסדיים, מחזיקי האג"ח בקבוצת אי.די.בי, תקדים בשוק ההון המקומי, כאשר איחדו כוחות במטרה "ללכת עד הסוף" - לגבש הסדר חוב משותף שיעביר את השליטה בקונצרן הגדול במשק לידיהם ויותיר את בעל השליטה הנוכחי, נוחי דנקנר, מחוץ למשחק.

כיצד קרה ששתי הנציגויות של מחזיקי האג"ח - באי.די.בי אחזקות ובחברה הבת, אי.די.בי פתוח - שעד היום נחשבו לבעלות אינטרסים מנוגדים, הצליחו לגשר על הפערים ביניהן? מהו הרגע בו הגיעו למסקנה כי עדיף להן לשתף פעולה? ומי תווה את ההסדר עליו חתמו ביום שישי לפנות בוקר?

"גלובס" מביא כאן לראשונה את מה שאירע מאחורי הקלעים של הסדר החוב המשותף שגיבשו נציגויות האג"ח של אי.די.בי. מניתוח האירועים עולה כי לאייל גבאי, המומחה שמינה לאחרונה בית המשפט באי.די.בי אחזקות ופתוח, היה תפקיד מפתח בהתפתחות הדרמטית של סוף השבוע. זאת ועוד, לא מן הנמנע כי לגבאי יהיה תפקיד מרכזי בהובלת הקונצרן במידה שמחזיקי האג"ח יצליחו להשלים את ההשתלטות על אי.די.בי (על אף שמקורבים לנציגות מכחישים כי תפקיד כזה הוצע לו).

לחתימת מתווה הסדר החוב המשותף של שתי נציגויות האג"ח באי.די.בי קדם שבוע קדחתני של מו"מ אותו ריכז גבאי, בשיתוף עם מעריכי השווי משתי הנציגויות: אלי מיזרוח, שותף בכיר בחברת הייעוץ האסטרטגי טאסק, מטעם נציגות אי.די.בי פתוח, ואיציק עידן, שותף בכיר בפירמת רואי החשבון בייקר טילי, מטעם נציגות אי.די.בי אחזקות.

המו"מ נכנס להילוך גבוה ביום רביעי האחרון. אז שם גבאי על השולחן מתווה סופי להסדר חוב ללא בעל השליטה דנקנר. בנציגויות כינו את המתווה הזה "מתווה גבאי", וכל אחת מהן התכנסה בנפרד על מנת לדון בו.

ביום חמישי בבוקר, טוענים מקורבים לנציגויות, עודכן דנקנר בשיתוף הפעולה הנרקם ביניהן ובפגישות הנערכות בין שתי הנציגויות. זאת, כשבשעה 19:30, ללא קשר לכך, נקבעה פגישה משולשת בין גבאי לעו"ד חגי אולמן, המשקיף מטעם בית המשפט באי.די.בי פתוח, וחברי נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, במשרדי טאסק בבנייני עזריאלי בת"א (שבהם ממוקם גם מטה אי.די.בי).

דנקנר מפתיע

לטענת מקורבים לנציגויות, בעיצומה של הפגישה קיבלו הנוכחים הצעה מפתיעה מאייל סולגניק, משנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי של אי.די.בי אחזקות. מההצעה עלה כי דנקנר מוכן לבוא לקראת מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, בתנאי שיעניקו לו "תשעה חודשים של שקט" במהלכם יגייס הון חדש לחברה בתנאים שיגובשו מראש.

על פי ההצעה, במידה שדנקנר לא יצליח בכך תתחלק השליטה בפתוח באופן הבא: גרעין השליטה בחברה ישמר בידי דנקנר (33% מאי.די.בי פתוח) לאחר שאדוארדו אלשטיין יזרים את הכסף שהבטיח, ואילו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח יחזיקו ב-66% מהמניות, כנגד 2 מיליארד שקל מהחוב של אי.די.בי פתוח.

נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח דחתה את ההצעה.

בחברת אי.די.בי דוחים את הטענה כי הוגשה הצעה שכזו.

כך או כך, הישיבה הסתיימה בשעה 21:00, אולמן עזב את משרדי טאסק, וגבאי הגיע לפגישה עם נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות. הוא עדכן את המשתתפים בהתפתחויות האחרונות, והצליח לצאת מהפגישה עם הישג: מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות מקבלים את המתווה שלו להסדר חוב משותף עם נציגות אי.די.בי פתוח. כשעה לאחר מכן גם נציגות אי.די.בי פתוח מסכימה ל"מתווה גבאי", ונקבעת פגישה בין הצדדים ליום שישי בבוקר.

אלא שחששות כי דנקנר מפעיל מסע שכנועים ולחצים על מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, מביאה את חבר הנציגות אייל לפידות, מנכ"ל חברת הביטוח הפניקס (חברה בת של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה), להקדים את הפגישה המתוכננת לחצות.

כך, ברבע לחצות ביום חמישי, נפגשים הצדדים במשרדי עו"ד מיתר, כאשר כל אחת מהנציגויות מסתגרת בחדר נפרד. בחדר השלישי יושבים גבאי, מיזרוח מטאסק, עידן מבייקר טילי ושני עורכי הדין של הנציגויות: גיא גיסין מטעם נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, ונועם שרון מטעם נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות. שני ערוכי הדין הם אלה שמאוחר יותר ניסחו את ההסדר אליו הגיעו הצדדים.

השיחות זולגות לתוך השעות הקטנות של הלילה ובשלוש לפנות בוקר אור ליום שישי נחתם ההסכם בין שתי הנציגויות. מספר שעות לאחר מכן הוא מפורסם לתקשורת.

אייל גבאי
 אייל גבאי