נוירוניקס תנסה לגייס השבוע 19 מיליון שקל

זאת, לפי שווי אפקטיבי של 50 מיליון לפני הכסף ■ ככל הנראה לא ייערך מכרז מוסדי ■ רשמה מכירות של מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013

הנפקת חברת נוירוניקס, העוסקת בטיפול באלצהיימר, צפויה לצאת לפועל עד סוף השבוע, כך נודע ל"גלובס". אם תצא ההנפקה לפעול כמתוכנן, היא תשבור "בצורת" של כמעט שנתיים של הנפקות ראשוניות בתל אביב.

נוירוניקס מעוניינת לגייס 19 מיליון שקל במניות ואופציות, לפי שווי אפקטיבי של 50 מיליון שקל לפני הכסף. ככל הנראה, לא ייערך מכרז מוסדי לפני הציבורי, אלא החברה תערוך מכרז ציבורי בלבד. את ההנפקה מובילה לידר חיתום, וההנפקה מובטחת בחיתום. גם רוסאריו קפיטל משתתפת. אלי קירשטיין משמש כיועץ להנפקה.

נוירוניקס פיתחה מכשיר אשר מגרה את המוח של החולים באמצעות שדה מגנטי כדי לעוררו, וכשהמוח מעורר, עוברים החולים אימון קוגניטיבי במחשב. השילוב בין שתי הפעולות הללו -עירור ואימון - מאט את קצב התקדמות המחלה, כך על פי מחקרים שביצעה החברה.

נוירוניקס מוכרת את המוצר באירופה, ישראל וסינגפור. היא החלה במכירות רק באמצע 2012, ועל פי התשקיף להנפקה, כבר סיימה את 2012 עם מכירות של 800 אלף שקל ומכרה בעוד כמיליון שקל ברבעון הראשון של 2013. את הרבעון סיימה החברה בהפסד של כ-2.7 מיליון שקל, שעיקרם השקעה במחקר ופיתוח.

החברה פועלת להשגת אישור שיווק גם בארה"ב, ובאפריל החלה בניסוי קליני להשגת האישור. התקדמות הניסוי ותוצאותיו עשויות להיות בעלות השפעה משמעותית על ערך החברה בשנה-שנתיים הקרובות.

עד היום הושקעו בחברה 10 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומן המדען הראשי. בעל המניות העיקרי בחברה הוא המשקיע הפרטי הצרפתי עו"ד גיום בינדר המחזיק את המניות דרך חברה שבבעלותו וכן בנאמנות עבור כמה מבני משפחתו, ובסך הכל מחזיק כ-56%. מייסד החברה ד"ר יהונתן בנטואיץ', מחזיק 3.28% בחברה לאחר שהושגה פשרה בסכסוך עבודה בינו לבין החברה ולבין בינדר. יתר המניות הן בעיקר בידי בעלי תפקידים ודירקטורים בחברה.

כרגע רוב מכירות החברה הן לחולים אשר ממנים את הטיפול מכיסם הפרטי (או יותר נפוץ - קרוביהם מממנים אותו עבורם). הקצב הגבוה של הגידול במכירות, נובע בין היתר משום שאין היום כמעט טיפולים מוצלחים למחלת האלצהיימר. את הטיפול הנוכחי, שככל הידוע אין לו כל תופעות לוואי, ניתן לשלב יחד עם כל משטר תרופתי הניתן לחולים.

כבר בתנאים הללו נוירוניקס יכולה ככל הנראה להיות חברה מאוזנת, אך האתגר הגדול של החברה בשנים הקרובות. אם תחפוץ להפוך לחברה גדולה המוכרת ביותר מכמה עשרות מיליוני שקלים, יהיה להוכיח את היעילות הכלכלית והכדאיות של הטיפול ברמה שתשכנע גם את המבטחים, הממשלות וקופות החולים לממן את הטיפול.