"מס ההכנסה בארה"ב התנכל לארגונים תומכי התנחלויות"

עיתון ימני בוושינגטון טוען, שמדובר בחמישה ארגונים, שהתנגדו למדיניות ממשל אובמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני ■ "כמה מהארגונים חוששים להיחשף"

עיתון ימני בוושינגטון, "וושינגטון פרי ביקון", טוען ששלטונות מס הכנסה בארה"ב התנכלו לפחות לחמישה ארגונים פרו-ישראליים, שהתנגדו למדיניות ממשל אובמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, במהלך מה שהעיתון מכנה "קמפיין מתואם" של גורמים ידידותיים לבית הלבן נגד ארגונים המזוהים עם מסיבת התה, וארגונים ימניים אחרים, ב-2009 ו-2010.

הטענה הזו קיבלה אמש תהודה חזקה לאחר שצוטטה באתר של הערוץ הפופולרי פוקס ניוז.
הטענות על התנכלות לארגונים פרו-ישראליים הן רובד נוסף על כדור שלג שהחל לצבור נפח לאחר שצמרת מס הכנסה הודתה באחרונה באמיתות טענות ותיקות של קבוצות המזוהות עם מסיבת התה, או עם זרמים ליברטאריאנים אחרים במפלגה הרפובליקנית, שלפיהן הערימו פקידי מס הכנסה מכשולים על מאמצי הקבוצות לקבל הכרה כעמותות שהתורמים להן זכאים לנכות את התרומות מתחשיבי תשלומיהם למס הכנסה.

המשמעות היא, שקבוצות אלה עברו חקירות אינטנסיביות ביותר, לרבות ביקורות דרקוניות של ספריהן, בעוד שקבוצות אחרות שביקשו לקבל מעמד זהה, לא נפלו קרבן לחקירות כאלה. פניות של כמה עמותות ימניות תלויות ועומדות כבר יותר משלוש שנים.

במילים אחרות, רשות מס ההכנסה הפדרלי הפכה את עצמה לנשק פוליטי נגד עמותות של הימין הרפובליקני. עובדה זו מזינה טענות של רפובליקנים, שבינתיים אין להן שום אישוש, שבכירים בממשל אובמה ידעו על כך ושתקו, במקרה הטוב, או עודדו את ההתנכלות לעמותות הימניות, במקרה הרע.

"פרי ביקון" אומר, כי כמה מהארגונים הפרו-ישראליים שנפלו קרבן להתנכלות מס הכנסה אינם רוצים להיחשף בתקשורת מחשש שיינקטו נגדם צעדי גמול. נציגים של הארגונים אמרו לעיתון, שהם מאמינים עתה, שצעדי מס הכנסה נגד הארגונים תואמו ע"י ממשל אובמה.

רבים מהארגונים האלה התנגדו בגלוי למדיניות ממשל אובמה נגד ההתנחלויות, לדברי העיתון. לאחר שהממשל קבע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים כאחת מהקדימוית של מדיניות החוץ שלו, ב-2009, נהפכו הארגונים הפרו-ישראליים למטרות של שורת דיווחים בלתי מחמיאים בתקשורת בארה"ב.

קבוצות לוביסטים, שנחשבות בעלות ברית של הבית הלבן, הצטרפו לביקורות בתקשורת וקראו תיגר על זכאותם של הארגונים תומכי ההתנחלויות ליהנות מתרומות שתורמיהן יכולים לנכותן מחשבון המס שלהם. הלוביסטים טענו, שהארגונים האלה חותרים תחת מדיניות אובמה במזה"ת.

מעמד ההטבות במס של הארגונים תומכי ההתנחלויות שנוי במחלוקת כבר שנים רבות, מציין "פרי ביקון", אך הנושא הגיע לנקודת רתיחה ב-2009, לאחר שהתנגדות להתנחלויות נהפכה לאחד מעמודי התווך של מדיניות הממשל והבית הלבן דרש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשים קץ לכל פעולות הבניה בהתנחלויות, לרבות במזרח ירושלים. הארגונים האלה נהגו לתת כספים לגופים מעבר לקו הירוק, לרבות גופים שקשורים ישירות להתנחלויות.

מותחי ביקורת טענו, שהזרמת כספים אל מעבר לקו הירוק אמנם אינה מנוגדת לחוק, אך התורמים לארגונים תומכי ההתנחלויות אינם צריכים ליהנות מהטבות במס מפני שתרומותיהם תומכות בקהילות בשטחים, שעצם קיומן מנוגד למדיניות הממשל. כך, למשל, ב-26 במארס 2009, פרסם דייוויד איגניישס, בעל טור רב השפעה ב"ושינגטון פוסט", מאמר שמטיל ספק במעמדם המיוחד של ארגונים אלה בעיני מס הכנסה.

ב-5 ביולי 2010 פרסם "ניו יורק טיימס", תחקיר ענקי על הארגונים תומכי ההתנחלויות. התחקיר ציטט פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט שטען, כי ארגונים אלה הם "בעיה" וכי הם "אינם מסייעים למאמצי הממשל במזה"ת". דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל ותומך במדיניות אובמה, אמר ל"טיימס", שהארגונים האלה "משגעים אותנו".

ג'יי סטריט, שמגדיר עצמו כפרו-ישראלי ופרו שלום, קרא לממשל לחקור את הארגונים האלה, אחרי פרסום הכתבה, וכמוהו גם הוועד הערבי-אמריקני נגד אפליה.

בין הארגונים תומכי ההתנחלויות שנפלו קרבן לחקירות של מס הכנסה היה "היובל", מנשוויל, טנסי, ששולח מתנדבים לעבוד בכרמים מעבר לקו הירוק; הזרוע האמריקנית של מוסד חינוכי שפועל מעבר לקו הירוק; והזרוע האמריקנית של ארגון צדקה ישראלי ידוע.

אובמה לא היסס למתוח ביקורת זועמת על שלטונות המס לאחר שהתברר שהקובלנות היו מוצדקות. הוא אמר, במסיבת עיתונאים ביום ב', כי אזרחי ארה"ב מודאגים בצדק מהדיוווחים שמס הכנסה הפלה לרעה קבוצות רפובליקניות, ובעיקר קבוצות שמזוהות עם מסיבת התה, במאמץ לא להעניק להן הטבות מס. הוא הכריז שהתנהלות כזו היא "שערורייתית" והבטיח שאלה שאחראים לכך "יוחזקו אחראים" למעשיהם.