ההוצאה על בריאות בישראל: בין 5 הנמוכות ב-OECD

יותר ממחצית ההוצאה לבריאות לבני 19-49 - פרטית

ההוצאה על בריאות בישראל בין הנמוכות בקרב המדינות המפותחות (חברות ה-OECD) - כך עולה ממחקר שערך ערן פוליצר מחטיבת המחקר של בנק ישראל. לפי הממצאים, ישראל מדורגת במקום החמישי (בסדר עולה) עם הוצאה לבריאות (הן ציבורית הן פרטית) של 7.7% תמ''ג, אחרי מדינות כמקסיקו, אסטוניה ופולין.

כשבוחנים את ההוצאה הציבורית לבריאות (זו הממומנת בישראל באמצעות תקציב הממשלה ודמי ביטוח הבריאות), ישראל יורדת עוד מקום אחד וממוקמת במקום ה-4 בלבד - המדינה משקיעה רק 4.7% תמ''ג. לצורך השוואה, מדינות כצרפת וכגרמניה משקיעות כ-9% מהתמ''ג בבריאות. במחקר מצוין עוד כי משקלה של ההוצאה הפרטית במימון ההוצאות לבריאות בישראל מגיע לכ-40% כמעט - שיעור גבוה מהממוצע במדינות OECD, כ-28% בלבד.

פוליצר מנסה להסביר מדוע ההוצאה בסעיף כה חשוב נמוכה עד כדי כך. לפי הממצאים, הגיל הצעיר של האוכלוסייה הישראלית וההוצאות הנמוכות יחסית על זקנים וצעירים הם המשתנים אשר תורמים באופן המשמעותי ביותר להקטנת סך הוצאות הבריאות בישראל. עם זאת, מהמחקר עולה כי הוצאות הבריאות בישראל לנפש לכל קבוצות הגיל אינן נמוכות במיוחד, ושוחקות את החיסכון היחסי שנובע משני הגורמים האחרים.

לפי הנתונים, המגזר הציבורי מממן כ-85% מההוצאה לבריאות על ילדים צעירים וכ-70% מהוצאות הבריאות בני 75 ויותר. עם זאת, לגבי קבוצת הגיל 19-49, המימון הפרטי משמעותי יותר, ומגיע ליותר ממחצית מההוצאות לבריאות (52%).

לפי המחקר, עד שנת 2039 צפויה ההוצאה הציבורית לבריאות לגדול בכ-0.7 נקודות אחוז. ההוצאה הלאומית לבריאות תגדל בכ-1% עד אותה השנה. בניגוד למה שמקובל לחשוב, גם בישראל העלייה בהוצאה לבריאות מוסברת פחות בהזדקנות האוכלוסייה, אלא יותר בגורמים כעלייה ברמת החיים, פיתוח טכנולוגיות מתקדמות וגם עלייה במחיר שירותי הבריאות.

בריאות
 בריאות