ברונפלד: "אין תרופה לבורסה; היינו בסדר. הגויים חירבשו הכל"

יו"ר הבורסה, שהשתכר 2 מיליון שקל ב-2011 על 80% משרה, מבכה את התייבשות הבורסה - ולא מציע הרבה פתרונות

"אני מודה, אני לא רופא ולא הידרולוג, אני רק כלכלן", כך אמר היום (ב') סם ברונפלד, יו"ר הבורסה לניירות ערך באסיפה השנתית של איגוד החברות הציבוריות. "יש לנו ירידת שערים, ירידת מחזורים, ירידה בהנפקות החדשות וגידול במחיקה מרצון של חברות ציבוריות", הוסיף.

"במילים אחרות יש לנו כבר כמה שנים, בעיקר מהרבע השני של 2011 את כל המאפיינים של שפל בבורסה. אבל לא בבורסה בת"א ולא בבורסות בכל העולם, שפל הוא לא דבר שאנחנו לא מכירים. ברונפלד טען כי השפל בבורסה הוא עניין מחזורי שהופיע בעבר. לדבריו, הבורסה חוותה שפל ב-1994-95 וכן ב-2002. "אין תרופה לנזלת וגם לשפל בבורסה", הוא הצהיר.

עם זאת, ברונפלד טען כי משפל לשפל המצב משתפר. לטענתו, כאשר בוחנים את הנתונים ההיסטורים, ניתן לראות כי משפל לשפל מחזורי המסחר דווקא עלו, כך שנית לומר שלא נותרנו במקום והמצב השתפר. האכזבה והייאוש שמנסרים בשוק ההון הישראלי בשנתיים האחרונות הם לא שונים מהשפל שהופיע בעבר. "בכל פעם שהיה שפל בבורסה הייתה תחושה ש'שנית מצדה לא תיפול', אך לשמחתי לא כך הוא הדבר וגם השפל הנוכחי יגיע לקיצו במוקדם או מאוחר".

אני אומנם לא פסיכולוג אך להערכתי קיימת תחושה כללית לפיה למה זה היה מגיע לנו? הרי בסך הכל היינו בסדר. לא היה לנו אנרון ולא היה לנו ליהמן אז למה מגיע לנו השפל הזה". לדבריו, "אומנם 'הגויים חירבשו את הכל' אך גם אצלנו הייתה בעיה של צמיחה ובעיות אחרות. ישנן מספיק סיבות טובות לכך שהבורסה בת"א חווה שפל".

לעניות דעתי לא נותנים מספקי משקל לצעדים שיגדילו את מספר המניות הטובות הנסחרות בבורסה. הסיבה העיקרית היא הגידול בהיצע החברות הטובות והגדולות. אם לא יהיו לנו הרבה חברות כל הביקושים שבעולם לא יעזרו. "כיצד הבורסה תוכל לצמוח בשנים הקרובות ללא גידול בהיצע החברות הגדולות?", הוא תהה.

בשנת 2011 נהנו ברונפלד ומנכ"לית הבורסה אסתר לבנון משכר בעלות שנתית של כ-2 מיליון שקל כל אחד (ברונפלד זכה לסכום הזה עבור 80% משרה), בתוספת מענק של כ-300 אלף שקל לכל אחד. נתוני השכר ל-2012 טרם פורסמו.