טורקיה היפה

אפשר שלא לחוש שמחה לאידו של רג'פ טאיפ ארדואן?

תגידו אתם, אפשר שלא לחוש שמחה לאידו של רג'פ טאיפ ארדואן? האיש שדרש מאתנו התנצלות על "פיזור" המפגינים במרמרה, מפגינים שנשאו כלי נשק, עושה זאת עכשיו עם הרבה יותר אלימות נגד בני עמו - המפגינים שמייצגים את טורקיה היפה. אם מאתנו הוא דרש התנצלות - וקיבל אותה - הרי שהוא עצמו חייב להתנצל לעמו על שזרה עשן בעיניהם, ירה לעברם והכה אותם.

אלימות ופראות

אני מניח בצער מסוים, שגם לבשאר אסד נעימים מראות המפגינים והשוטרים ברחבי טורקיה. ארדואן היה מראשי המצליפים באסד על התנהלותו נגד המורדים "שלו", ואף איים בפעולות צבאיות. ברור שאי אפשר להשוות בין ההתנהלות האכזרית של אסד לבין פעולות המשטרה בכיכרות טורקיה. אבל, ככה זה התחיל גם בסוריה. וגם במצרים. וגם במקומות רבים אחרים.

תחילה הפגנה שקטה על נושא "פשוט", ואז מנוצלת ההזדמנות להרחיב את ההפגנה לנושאים אחרים שהם כבר כן מלבים יצרים. השלטון מגיב באלימות, לפעמים גם בפראות - ובכך יוצר עילה נוספת להתקוממות נגדו, ונגד העומד בראשו. ראו ערך חוסני מובארק.

מדמוקרטיה לדיקטטורה?

ההשוואה ברגע זה אינה מדויקת, מכיוון שטורקיה, להבדיל מסוריה ומצרים, היא מדינה דמוקרטית. על באמת. פרשנים רבים מזהירים את שומעיהם לזכור העובדה זו. לא ברור למה היא מוגבלת כנתון כל כך חשוב. לא ראינו איך ממשלות דמוקרטיות נופלות או מופלות, והופכות לדיקטטורות? גם כאשר הן ממשיכות להגדיר עצמן כדמוקרטיות?

כאשר המשטר שנבחר הופך להיות המשטר שמופל, הרי שמפיליו, באופן מסורתי, לא ממהרים לקיים בחירות. הם טוענים כי ברצונם לשלוט תקופת זמן "קצרה" כדי לתקן את מה שקלקל השלטון המופל. והתקופה הקצרה נמשכת... כמה שהיא נמשכת.

להתערב או לא להתערב?

לאחר שהסתיים משבר המרמרה, שוב עומדת ממשלת ישראל בפני הדילמה איך לנהוג. האם לתמוך בארדואן, או במפגינים, או באף אחד? דילמה שנראית קשה, אולם ממש אינה כזאת. אם למישהו יש רצון להתערב, צריך לזכור שתמיכה שלנו באחד הצדדים לא תועיל לו, אלא להיפך. אם כבר מתערבים זה צריך להיות לטובת הצד שאנחנו לא רוצים ביקרו - כדי להועיל לצד השני. מין הפוך על הפוך. משחק ילדותי שיכול להיות מסוכן. ולכן, הבחירה הנכונה, כנראה, היא לשבת בשקט ולהמתין עד שייפול דבר.

סיוע הומני

אופציה אחרת: לשלוח ספינה עם ציוד רפואי למתקוממים ולקרוא לה "מרמרה" או "כנרת", או שם מושך אחר. ולשגר יחד אתה צוותי טלוויזיה מכל העולם. אני חושב שזה יכול להיות נחמד, אפילו מועיל. אפשר לשלוח גם קצת לכוחותיו של רה"מ. למה לא? מה כבר יכול להיות רע בסיוע רפואי לשני הצדדים? מה יותר הומני מזה?