צפו בהפגנות בטורקיה; רבע מיליון עובדים ישבתו היום

(עדכון) - המהומות בטורקיה ממשיכות לגבות קורבנות: צעיר בן 22 נהרג הלילה בהפגנה בדרום המדינה לאחר שנורה; ילד איבד את עינו ■ ארדואן, המבקר במרוקו: "המפגינים טרוריסטים" ■ מדינות במערב מזהירות מביקור בטורקיה

בוקר נוסף למהומות בטורקיה, והיום הודיעו ארגוני העובדים כי יפתחו בשביתת הזדהות בת יומיים עם המפגינים, זאת בשל ה"טרור" שלדבריהם מפעיל ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. הארגון, שמונה 240 אלף חברים מ-11 איגודים שונים, יחל בשביתה כבר היום (ג').

"הטרור מצד המדינה וראש הממשלה ארדואן נגד ההפגנות ההמונית ברחבי הארץ מוכיח שוב את עוינות הממשלה כלפי הדמוקרטיה", נכתב בהודעתם. הודעה זו באה על רקע דיווח בדרום טורקיה שלפיו צעיר כבן 22 נורה למוות במהלך הפגנה בדרום המדינה סמוך לגבול עם סוריה, ועל ילד שאיבד את עינו מפגיעת כדור באיסטנבול.

הצעיר, שהפגין בעיירה הסמוכה לגבול הסורי, נהרג מירי. טרם ברורה זהותו של היורה. מוקדם יותר דיווחה הטלוויזיה הטורקית על פציעתו של ילד לאחר שכדור פלסטיק שירתה המשטרה פגע בעינו. הילד שהפגין בכיכר טקסים באיסטנבול איבד את עינו כתוצאה מהפגיעה.

אתמול דווח על הרוג ראשון בקרב המפגינים הטורקיים. מהמט אייווליטס, צעיר כבן 20 נהרג כשמונית נכנסה לתוך המון של מפגינים על כביש מהיר באיסטנבול, במהלך הפגנה נגד הממשל. ארגון הרופאים במדינה אמר כי מדובר במקרה המוות הראשון הידוע בקרב המפגינים במהומות בימים האחרונים. על פי הדיווח, ארבעה בני אדם נוספים נפצעו ומצבם של אחד מהם מוגדר קשה.

גם הלילה המשטרה נאלצה להתמודד עם הפגנות בכל רחבי טורקיה. שוטרים ירו גז מדמיע לעבר מפגינים בשכונת בשיקטאש שבאינסטנבול וגם השתמשו בגז פלפל. התקשורת הטורקית דיווחה גם על שימוש ברימוני גז בפארק גאזי, מוקד ההפגנות שבמרכז איסטנבול, על מנת להסיר את המחסומים שהציבו המפגינים מסביב לפארק.

ר"מ טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מבקר במרוקו ואמר שהמפגינים הם "טרוריסטים" והוסיף ש"יש לנו כבר אביב בטורקיה והמפגינים רוצים להפוך את האביב הזה לחורף. תהיו רגועים, זה יעבור. לא ניתן שום דבר למי שמשתף פעולה עם טרוריסטים".

הבית הלבן: לפתוח בחקירה

בבית הלבן מותחים ביקורת על ארדואן ומזכיר המדינה ג'ון קרי קרא לפתיחה בחקירה לבדוק האם המשטרה בטורקיה עשתה שימוש בכוח מופרז. ממשלת טורקיה מסרה כי ההפגנות התפשטו עד כה לכמחצית מ-81 המחוזות במדינה. אחד המפגינים, מוסטפא בן ה-26, אמר לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הוא הצביע עבור ארדואן והוא לא מצפה שהוא יתפטר כי אין אלטרנטיבה, אך הוא מצפה מארדואן להנהיג שינוי במדיניותו.

"אני לא רוצה שהוא יתפטר כי אין מישהו יותר טוב ממנו כרגע. אבל רה"מ צריך לשנות את הטון. אני מתנגד לשפה הבוטה שלו", אמר מוסטפא.

במקביל, בשל החשש מהמשך המהומות, מספר מדינות הזהירו את אזרחיהם המבקרים בטורקיה, שלא להתקרב למוקדי ההפגנות. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי שגרירות ארצות הברית באנקרה הזהירה תושביה במקום וגם משרד החוץ של גרמניה הוציא הנחיה להתרחק ממוקדי האלימות.

"ארדואן רוצח"

אתמול התנגשה המשטרה עם מפגינים גם ברחובות הבירה אנקרה והשתמשה ברימוני גז לפיזור ההפגנה. שר הפנים הטורקי הכריז שהיום נעצרו 500 איש באנקרה. מוקדם יותר, כ-1,000 מפגינים, רובם צעירים, התקדמו לכיוון הכיכר המרכזית של העיר, כיכר קיזלאי, תוך שהם קוראים: "ארדואן תתפטר". כוחות המשטרה הדפו אותם, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ובהם רימוני גז.

גורם באופוזיציה הטורקית טוען שמאות מפגינים מהבירה נעצרו ולא ניתן להם להיפגש עם עורכי דין. "יש עכשיו 1,500 אנשים במעצר, אני ראיתי תשעה אוטובוסים שמגיעים עם עצירים", אמר.

העיתון הורייט מדווח כי המפגינים צעקו: "לארדואן יש דם על הידיים", ו"ארדואן רוצח". איבני סיגה, שנפצעה בעימותים ופונתה לבית החולים אחרי שספגה מיכל גז מדמיע בראשה סיפרה: "הכוח שהמשטרה מפעילה הוא לא הגיוני, הם מכוונים לנו לראש".

היא הוסיפה לתאר את האלימות המשטרתית: "כשהם לקחו את העצירים, הם צופפו אותנו באוטובוסים כמו סרדינים. ניסיתי לבלום את האוטובוס והתייצבתי מולו, אבל הוא לא עצר ונאלצתי לברוח. בתוך האוטובוס היו עצירים רבים שאיבדו את ההכרה בגלל הפציעות והמכות שקיבלו מהשוטרים".