שר האנרגיה הגיש המלצותיו ליצוא הגז לנתניהו

הדיון בהמלצות ועדת צמח מעורר עניין ציבורי - ובמשרד האנרגיה שוללים את הפרסום היום בתקשורת: "הדיון בממשלה לא נדחה משום שעדיין לא נקבע"

שר האנרגיה והמים סילבן שלום הגיש לראש הממשלה את המלצותיו בנושא יצוא הגז ואישור דוח צמח בממשלה. בתגובה לפניית "גלובס" ועל רקע פרסומים בתקשורת לפיהם הדיון בממשלה בנושא ייצוא הגז נדחה במספר שבועות מסרו היום (ג') גורמים במשרד האנרגיה כי "הדיון בממשלה לא נדחה משום שעדיין לא נקבע". לדברי אותם גורמים התנהלו בימים האחרונים דיונים בנושא בין אנשי משרד האנרגיה לאנשי בנק ישראל, האוצר וגורמים נוספים בממשלה ובסיכומם גובשו המלצות השר.

ההמלצה העיקרית שתוגש לממשלה תהיה להגביל את ייצוא הגז הישראלי על-ידי השארת כ-500 מיליארד מ"ק (BCM) או יותר כעתודה אסטרטגית שתוכל לספק את צרכי המשק ל-25 שנה. בדיוני ועדת צמח שתמליליהם ייחשפו בקרוב לציבור הרחב, תמך האוצר בהשארת כמות קטנה בהרבה כעתודת גז אסטרטגית.

גורמים במשק האנרגיה העריכו כי ההחלטה בנושא יצוא הגז התעכבה עד כה בשל רצונם של ראש הממשלה ושר האנרגיה להגיע להסכמה רחבה בין שרי הממשלה. נכון להיום מוביל את ההתנגדות להמלצות הדוח השר להגנת הסביבה עמיר פרץ שסבור כי יש להגדיל את כמות הגז שלא תותר לייצוא מ-450 - לפי דוח צמח - ל-600 BCM.

בנוסף נודע ל"גלובס" כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט התבקש לחוות את דעתו בשאלה האם הממשלה רשאית לקבל לבדה את ההחלטה על הגבלת יצוא הגז או שעליה להעביר את ההחלטה גם לאישור הכנסת. ועדת הכלכלה של הכנסת שתתכנס מחר לדיון שני בנושא דורשת להעביר להכרעת הכנסת כל החלטה שתתקבל, לאור המשמעויות הכספיות הכבדות של הנושא והשלכותיו על משק האנרגיה והמשק בכלל.

לדברי יעל כהן-פארן, מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה: "מצער לראות כי שר האנרגיה טרם הפנים את המסר של ההפגנות שנערכו מול ביתו. אנו לא ניתן לברוני הגז לשדוד כך את הציבור". כהן-פארן ציינה כי השר גם טרם חשף את הפרוטוקולים של דיוני ועדת צמח, אף שהבטיח לעשות כן, וסרב להיפגש עם נציגי הציבור אף שפגש את נציגי חברות הגז. עם זאת, הוסיפה כהן-פארן כי "אנו משוכנעים כי ראש הממשלה ושר האוצר יענו לקריאה הציבורית ולדרישת נבחרי הציבור ויעבירו את ההכרעה בסוגיה כה מרכזית - לכנסת".