דה-לגיטימציה

בחודשיים האחרונים אנחנו עדים למיני-קמפיין שתכליתו לייצר דה-לגיטימציה לעובדי הבנקים על רקע סכסוכי העבודה בבנק דיסקונט ובבנק הבינלאומי. כמעט מדי שבוע עולות ומדווחות טענות של גורמים שונים שלפיהן שכר עובדי הבנקים הוא גבוה, אפילו גבוה מדי, בשעה שאחוזי היעילות של העובדים הללו הם נמוכים. מעניין, שלמרות היעילות הנמוכה והשכר השערורייתי של העובדים, חמשת הבנקים הגדולים רשמו רווח נקי של מאות-מיליוני שקלים ברבעון הראשון של שנת 2013 (בין 136 מיליון ל-621 מיליון).

כמעט באותה נשימה אנחנו גם מתבשרים חדשות לבקרים על מלחמתם של שר האוצר יאיר לפיד, ושר הכלכלה נפתלי בנט, נגד העבודה המאורגנת בכלל והוועדים החזקים בפרט, אלה שהם מבקשים להדביר את כוחם, וכידוע, ועדי העובדים בבנקים נמנים עם האוכלוסייה "הבעייתית" הזו של "החזקים".

כדי לתדלק את האווירה הכללית, פורסם השבוע גם דוח בנק ישראל באשר להתפלגות שכר עובדי הבנקים. הדיווחים בחלק מכלי התקשורת בחרו להבליט את הנתונים שלכאורה אינם עושים חסד עם עובדי הבנק המדושנים, כפי שכונו על-ידי חלק מאמצעי התקשורת. הדוח שסוקר במידה מסוימת של ציניות, לא מציין מרכיבים חשובים שעליהם מתבסס השכר, למשל ותק ורמת השכלה - נתונים מהותיים לצורך הבנת התמונה הכללית. הדוח גם כתוב במונחים של עלויות שכר, דבר שמקפיץ את כל הנתונים בכ-30% ביחס לשכר ברוטו.

אולם בתוך הרעש הציבורי ואווירת ה"עליהום" על הבנקים, ראוי לסבר את האוזן עם מספר עובדות. שכרם של מחצית מעובדי הבנקים, במונחי נטו, עומד סביב השכר הממוצע במשק (קצת יותר מ-9,000 שקל ברוטו) .

10% מעובדי הבנקים משתכרים כ-5,000 שקל בחודש (בדרגת שכר זו כמעט אין הבדל בין מונחי ברוטו לנטו). 15% מעובדי הבנקים נהנים מעלות שכר של כ-10,000 שקל, סכום שבמונחי נטו לא מגיע לשכר הממוצע במשק. 20% מעובדי הבנקים נהנים מעלות שכר של יותר מ-30 אלף שקל בחודש, כאשר בתוכם נמצאים גם בכירי המערכת הבנקאית, סמנכ"לים ומנכל"ים, שמרוויחים מאות-אלפי שקלים בחודש. אולי עתה ראוי להזכיר שוב את נתוני הרווח הנקי שרשמו חמשת הבנקים הגדולים.

יש לתהות אם דיווח על שכרם של עובדי היי-טק, רובם עובדים לא מאוגדים, המשתכרים שכר זהה לשכרם של עובדי הבנקים, היה מייצר את אותו רעש ציבורי? יש להניח שלא. נראה כי, בתפיסה הציבורית הקיימת, אותה תפיסה שהממשלה וגורמים רבים אחרים מנסים לחזק, לא כל-כך חשוב כמה העובד מרוויח, אלא חשוב יותר מי הוא העובד שמרוויח את השכר הזה.

הכותב הוא יו"ר ארגון עובדי הבנק הבינלאומי ובנק פאג"י