השוק הקונצרני לוהט: גיוסי אג"ח בכ-4 מיליארד שקל בחודש מאי

היקף הגיוסים באג"ח הקונצרניות מתחילת השנה - 16.5 מיליארד שקל ■ גזית גלוב החלה היום בגיוס חוב ענק של עד 750 מיליון שקל

בעוד שוק המניות המקומי דועך ומחזורי המסחר במגמת התכווצות, הריבית הנמוכה בשוק וחיפוש אחר אלטרנטיבות מסייעים לשוק האג"ח המקומי לרכז עניין רב. מנתוני לידר הנפקות עולה כי בחודש מאי היקף הגיוסים שביצעו החברות בבורסה בת"א (כולל הקצאות פרטיות וני"ע מוסדיים) הגיע לסכום מרשים של 3.9 מיליארד שקל - יותר מפי 2 מהגיוסים שבוצעו במאי 2012 שעמדו על 1.9 מיליארד שקל.

ההתעוררות בפעילות בחודש החולף מתחדדת לעומת חודש אפריל שבו גויסו אג"ח קונצרניות בהיקף של כ-800 מיליון שקל בלבד. נציין כי אפריל הושפע מעיתוי פרסום הדוחות הכספיים של החברות וחג הפסח.

"גורם משמעותי להתגברות היקפי הגיוס הקונצרני דווקא בחודש מאי היה העובדה כי הריבית הנמוכה ממילא ששררה במשק במהלך 2013 המשיכה לרדת במהלך החודש, בהתאם לציפיות", אמר מנכ"ל לידר הנפקות, רנן כהן אורגד.

נתון נוסף שמעיד על הביקושים הגדולים שהיו במאי הוא העובדה כי כל הסכום שגויס נעשה בסדרות קונצרניות, ללא גיוסים של חברות ממשלתיות דוגמת חברת חשמל, מקורות ונתיבי גז, וללא הנפקות של בנקים.

בסך הכול בוצעו בחודש החולף 19 גיוסים - 12 הרחבות סדרה ו-7 הנפקות של סדרות חדשות. מפילוח פעילות החברות המגייסות בולטות חברות התקשורת, שגייסו 1.4 מיליארד שקל. כ-870 מיליון שקל מהסכום גייסה בזק, ואת היתרה, כ-530 מיליון שקל, גייסה חלל תקשורת. סכום דומה גייסו חברות הנדל"ן, ובהן בולטת אמות עם גיוס של כ-500 מיליון שקל.

מתחילת השנה היקף גיוס האג"ח הקונצרניות נטו (בנטרול גיוסים של חברות ממשלתיות) מגיע ל-13.2 מיליארד שקל - עלייה של 27% מהגיוסים נטו לעומת חמשת החודשים הראשונים של 2012, אז גויסו 10.4 מיליארד שקל. עם זאת, היקף הגיוס הכללי, בצירוף החברות הממשלתיות, מתחילת 2013 ירד ב-10%, והגיע ל-16.5 מיליארד שקל.

כהן אורגד מציין כי הסיפור המעניין של החודש הוא העלייה בפעילות בשוק המנייתי, שגם בו נרשמו שיעורי היענות גבוהים מאוד והסתכמו בגיוסי הון של כ-570 מיליון שקל במאי כ-340 מיליון שקל בהנפקת זכויות וכ-230 מיליון שקל בהנפקת מניות.

"ראינו אינדיקציה טובה להתעוררות בשוק המניות בשתי הנפקות המניות הגדולות שבוצעו על ידי קבוצת דלק (כ-100 מיליון שקל) ורציו (כ-60 מיליון שקל).

בכל אחת מהן נתקבלו ביקושים של למעלה מפי 2 מסכום הגיוס המבוקש", אומר כהן אורגד, "אם סביבת הריבית הנמוכה תימשך, לצד הגיוסים של קרנות הנאמנות תמשיך גם מגמת הגיוסים כפי שהייתה החודש".

חודש יוני ימשיך את המגמה?

דבריו של כהן אורגד באים לידי ביטוי בימים הראשונים של יוני. חברת האנרגיה פז מתכננת לגייס עד 350 מיליון שקל, וכבר הבטיחה במכרז המוסדי סכום של כ-270 מיליון שקל, עם ביקושי יתר גבוהים במיוחד; קרן הריט סלע קפיטל השלימה גיוס של 110 מיליון שקל, שגם לו נרשמו ביקושי יתר; וחברת הליסינג אלבר השלימה גיוס של 240 מיליון שקל.

היום התקיים השלב המוסדי בהנפקת האג"ח של ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, שקיבלה דירוג (AA- ו-Aa3) לגיוס של עד 750 מיליון שקל. על פי הנראה, גם היא צפויה ליהנות מביקושי יתר. במבט להמשך, ענקית נדל"ן מניב אחרת, קבוצת עזריאלי, בוחנת אופציה להנפיק לראשונה אג"ח ציבורית.

הקבוצה של דוד עזריאלי, שבניהולו של יובל ברונשטיין, נדרשת למחזר בתחילת אוגוסט חוב גדול, בהיקף של 850 מיליון שקל שלוותה מבנק הפועלים ולאומי עבור הקמת מרכז עזריאלי בת"א. החוב נושא ריבית של קרוב ל-6%, צמוד למדד, וכעת, על רקע הריביות הנמוכות בשוק, עזריאלי צפויה לשפר את תנאיה.

בזכות חוסנה הפיננסי, לקבוצה אפשרות לבחור אם למחזר את החוב באמצעות הנפקת חוב ציבורי, אג"ח פרטיות, הלוואות חדשות מהבנקים או שילוב של הדברים, וכעת היא בוחנת את האפשרויות השונות.

הנפקות שבוצעו במאי
 הנפקות שבוצעו במאי