"המחזורים בשוק ימשיכו לרדת, התשואות יפגרו אחר שוקי חו"ל"

בית ההשקעות איילון ערך היום שיחת ועידה מיוחדת ליועצי השקעות בנושא "האג"ח הממשלתי: שינוי מגמה או תיקון נקודתי", זאת על רקע התנודתיות שנרשמה בשוק איגרות החוב הממשלתי ועל רקע עליית תשואות האג"ח בארה"ב

בית ההשקעות איילון ערך היום שיחת ועידה מיוחדת ליועצי השקעות בנושא "האג"ח הממשלתי: שינוי מגמה או תיקון נקודתי", זאת על רקע התנודתיות שנרשמה בשוק איגרות החוב הממשלתי ועל רקע עליית תשואות האג"ח בארה"ב.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר במסגרת שיחה הוועידה כי "הבנק המרכזי בוודאי יסוג מהתמריצים על פני זמן, אבל יש כאלה רותמים את העגלה לפני הסוסים. קיימת פאניקה מוגברת בבנק המרכזי, אנשים מתוך ומחוץ לבנק המרכזי טוענים מזה זמן שההרחבה הכמותית היא מאוד מסוכנת. אנחנו מדמים את אותם אנשים לכאלה שנזכרו לקרוא את ההוראות על התרופה ונזכרו שתרופה זה דבר מסוכן. אנחנו חושבים שלא בשלו התנאים על מנת לבצע את אותה הקטנה של תמריצים".

"הצמיחה הכלכלית בארה"ב היא מאוד שבירה (כ-2%) וזה עוד טרם הקיצוצים של הממשל האמריקאי. אנחנו מדברים על שוק דיור שהוא המנוע מאחורי הצמיחה בארה"ב, שוק האג"ח הארוכות הוא המפתח לשמירה על ריבית נמוכה בשוק המשכנתאות ויש חשיבות ששוק המשכנתאות יתמוך בכלכלה האמריקאית. כמו כן, נסיגה מהתמריצים תביא להתחזקות הדולר ולפגיעה ביצוא", מסביר עוד פגוט.

"הבנק המרכזי האמריקאי מחזיק ב-1.7 טריליון דולר באג"ח ממשלתי אמריקאי. היה והוא מבצע נסיגה לא מבוקרת, עלולים להיגרם לו נזקים כבדים (הפסדי הון גדולים בשל האחזקה שלו). בנוסף יש אחזקות רבות של משקיעים זרים שעלולים לברוח אם יידעו שהבנק המרכזי מתכוון לסגת באגרסיביות מתוכנית ההרחבה הכמותית, הדבר הזה עלול לפגוע בצורה קשה בכלכלת ארה"ב. זה עלול להיות סוג של גול עצמי. סימנים לאינפלציה הם אלה צריכים להיות הסיבה האמיתית לנסיגה מתוכנית התמריצים ואילו אינם מתקיימים במשק האמריקני לפיכך אנו לא רואים בהילות מצד הבנק המרכזי האמריקאי להקטין את התמריצים באופן מיידי", מדגיש עוד פגוט.

האסטרטג הראשי של איילון התייחס במיוחד לעצבנות בשווקים הפיננסים לקראת פרסום נתוני התעסוקה לחודש מאי שיתפרסמו ביום שישי הקרוב.

"רמת האבטלה בארה"ב עומדת על 7.5% וכך היא צפויה להישאר בתום החודש. אם כמות המשרות הנוספות החדשות בסקטור הלא חקלאי תכה את התחזיות לתוספת משרות חודשית של כ-170 אלף משרות, או ששיעור האבטלה ירד חודש נוסף, המצב עלול לגרום לעליית תשואות אלימה בטווח הקצר. במידה ויתפרסם נתון משרות חזק, לצד ירידה בשיעור האבטלה תשואות האג"ח הארוכות בארה"ב עלולות לעלות. ביום שישי הקרוב אנחנו מצויים בנקודת פיתול מאוד קריטית שכן תשואות החוב האמריקני ל- 10 עומדות ערב פרסום הנתון בסמיכות לרמתן הגבוהה בשנתיים האחרונות ולפיכך בהחלט יכול להיווצר לחץ מכירות אשר יביא את התשואות הארוכות בשוק החוב הממשלתי לרף תשואות חדש שלא נראה מזמן של כ- 2.5% באגרות החוב ל- 10 שנים האמרקניות. נתון משרות חזק יחזק את התזה שלפיה אנחנו לקראת אסטרטגיית יציאה של הבנק המרכזי האמריקאי", מסביר פגוט.

עוד גורס פגוט: "אנחנו חושבים שצריך לעקוב אחר שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב, כל עלייה של 1% בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה הוא כמיליון וארבע מאות אלפי אנשים שלא עובדים. אם שיעור ההשתתפות יעלה בהדרגה עקב הצטרפות מיואשי עבודה למעגל מחפשי העבודה אזי תהיה האטה בירידת שיעור האבטלה לעבר יעד האבטלה של הבנק המרכזי העומד על 6.5%". מכיוון שהתרחיש של גידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב הוא התרחיש המרכזי שלנו לשנים הקרובות אנו סבורים כי אסטרטגיית היציאה של הפד תהא איטית לא תחל לפני תום הקיץ ותבוא לידי ביטוי בהעלאת ריבית במשק האמריקני לא לפני שנת 2015.

"מחזורי המסחר בשוק המקומי ימשיכו לרדת"

"שוק המניות האמריקאי הוא הכוכב גדול של השנה, זאת בהמשך לביצועים המרשימים בשנה שעברה. שוק המניות הישראלי בהחלט לא חסין ובמידה ותהיה אסטרטגיית יציאה אגרסיבית של הפדרל ריזרב, תהיה לכך השפעה שלילית ניכרת על תמחור נכסי הסיכון ופגיעה ישירה בצמיחת הכלכלית בארה"ב. ירידה בצמיחה, עלולה להביא להתכווצות מכפילים וירידת שערים. צריך לזכור שהפער בין התמחור של המניות לשוק איגרות החוב מצטמצם. האיום המיידי הכי גדול על שוק המניות הוא אסטרטגיית יציאה של הבנק המרכזי האמריקאי. הבנק המרכזי הוא הקונה הכי גדול בשוק ואם הוא מסתלק אז עלולה להיות השפעה מאוד משמעותית".

בהקשר להשקעה בשוק המקומי אומר פגוט כי "שוק המניות המקומי, מחזורי המסחר בו ימשיכו להתכווץ והוא ימשיך לפגר מאחורי מדדי המניות הגלובליים צריך להתמקד בשוק המניות הגלובלי. צריך לנטרל במידת האפשר חשיפה למטבע האמריקאי ולהתמקד בהשקעה במדד המניות המרכזי ובסקטורים מומלצים. אחרי פרסום מסקנות ועדת צמח תרד הרבה חוסר וודאות בשוק המניות ובשותפויות הגז. בניגוד לישראל, אפשר לשים לב שבארה"ב מניות השורה השנייה והשלישית לא תפקדו תפקוד יתר ביחס למדדי המניות הכבדות, בניגוד למצב בשוק הישראלי. עדיף להיחשף למניות שורה שנייה ושלישית בארה"ב מאשר בישראל. בשוק המקומי היו כמה מניות שמשכו את היתר 50 כלפי מעלה".