אחוזת תזזית

האובססיה הצהובה של בריטניה בימים האלה אינה אלא "אחוזת דאונטון"

"אחוזת דאונטון", פרק אחרון, יום ג' 22:00, ערוץ 1

קו ישיר מתוח בין הסדרה הנפלאה הזאת לשערוריית המין שמסעירה בימים אלה את בריטניה. זר לא יבין זאת, אבל העיסוק האובססיבי של האנגלים בחיי המשפחה והמין של בני המעמדות הגבוהים, שנראה קצת מוזר בעיניו של צופה ישראלי שגדל במדינה שוויונית (יחסית, לפחות עד לשנות ה-70), מעוגן בתרבות הבריטית עוד מקדמת דנא. הנה קוריוז קטן שקשור בשמו של בוריס ג'ונסון, מי שהשמועות מייחסות לו רומן עם הגברת שאמורה לישון בלילות ברחוב דאונינג 10: לפני כעשר שנים, הוא יצא במתקפה פרועה נגד תושבי ליברפול, הגדיר אותם כעצלנים, נוטים להיעלב ובגדול - כאשמים במצוקתם ובקיפוח שעליו הם מתלוננים. פוליטיקאי ישראלי שהיה נתפס באמירה שכזאת, נניח, כלפי המרוקאים, אפילו בשיחת חולין, היה משלם על כך מיד בקריירה הפוליטית שלו. זאת של ג'ונסון דווקא נסקה מאז: מבחינת חבריו במפלגה השמרנית, חבורה סגורה של בוגרי בתי-ספר פרטיים, הוא סוף-סוף אמר את מה שכולם חושבים.

איך כל זה קשור לסדרה שמתארת את אזור הדמדומים של האימפריה הבריטית? ובכן ההפרדה המעמדית הזאת (בתוספת כמובן תסריט טוב ושחקנים מעולים), עומדת גם בבסיס הסדרה הזאת, עוד לפני ששוקעים בעלילתה: ההמון מציץ אל חיי האצילים כדרך שבה הוא צורך היום טלוויזיה. הוא חי דרכם את הזוהר, על רקע שגרת יומו האפרורית. מצד שני, לזוהר הזה יש מחיר, כשהאצילים כבולים לקודים התנהגותיים מחמירים שמהם משוחררים העניים. האובססיה הצהובה שחווה בריטניה בימים האלה, אינה אלה "אחוזת דאונטון" ששוגרה כמעט מאה שנה קדימה. מי שהחמיץ את העונות הראשונות, יכול לנצל את העובדה שהעונה השלישית בערוץ 1 מסתיימת, ולחפש את השידורים של העונות הקודמות ב"יס oh".

יעקב עליון

"העולם הלילה", א'-ג' 22:45, ערוץ 2 קשת

על תוכנית הלילה של יעקב אילון, משהו בין מהדורת חדשות למגזין "לייט נייט", כתבתי כאן בעבר באכזבה. אלא שבשבועות האחרונים נדמה שהתוכנית מצאה כיוון ומשתפרת פלאים. אם בתחילה נזקקו ב"העולם הלילה" למעין פינת סטנד-אפ אקטואליה של כוכב "העולם הערב" לשעבר, ארז טל, הרי שעתה היא קיבלה קצב נכון משלה: אילון זז מעט ממשבצת "מר חדשות" המעונב, ההחלטה למתן את העיסוק באקטואליה מקומית לטובת חדשות מהעולם מתבררת כנכונה - והתוצאה מגזין אקטואליה כייפי, שמצליח לסתום את החורים בהשכלתו של מי שהחמיץ את מהדורת החדשות ב-20:00, ובמקביל לבדר את מי שמחפש לפתוח את הראש עם קצת אקטואליה-לייט.