הצהרות אנטי-ישראליות מהמיועדת לשגרירת ארה"ב באו"ם

סמנתה פאואר: הייתי מייעצת לנשיא לכבוש את ישראל כדי לאכוף פיתרון, גם אם זה ירגיז "קבוצת בוחרים בארה"ב בעלת השפעה עצומה" ■ סוזן רייס תהיה היועצת לביטחון לאומי

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יודיע היום (ד') על מינויה של סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, ליועצת לביטחון הלאומי בבית הלבן במקומו של טום דונילון, שהודיע על התפטרותו. את מקומה של רייס כשגרירה באו"ם תמלא סמנתה פאואר, שקנתה לה שם בפרסומים שקראו למסע גלובלי נגד רצח עם, אך גם בהתבטאויות חריפות ביותר נגד ישראל.

רייס, הנמנית עם חוג מקורביו של אובמה, נחשבה מועמדת לשרת החוץ של ארה"ב, בעקבות פרישתה של היאלרי קלינטון אשתקד, אך היא נאלצה להסיר את מועמדותה בעקבות התנגדות עזה של הרפבוליקנים.

קצפם של הרפובליקנים יצא על התבטאויות של רייס אחרי ההתקפה על נציגות ארה"ב בבנגאזי, לוב, ב-11 בספמבר אשתקד, שבה נהרגו ארבעה אמריקנים, לרבות השגריר בלוב, כריסטופר סטיוונס. רייס אמרה אז, בראיונות בטלוויזיה, שההתקפה היתה אירוע ספונטני, אך מאוחר יותר התברר, שזו היתה התקפת טרור מתוכננת של ארגון הקשור באל קאעידה. הרפובליקנים טענו, כי רייס לא רצתה להודות שההתקפה היתה פיגוע טרור כדי לא לפגוע בקמפיין לנשיאות של ברק אובמה.

כל מינוי לשר חוץ טעון אישור הסנאט. על רקע התנגדות הרפובליקנים למינויה, נאלצה רייס להסיר את המינוי. מכל מקום, המינוי למשרת היועץ לביטחון לאומי אינו טעון אישור של הסנאט. בכל זאת, אין ספק, שהצעד יעורר זעם בקרב מחוקקים רפובליקניים, והם צפויים להוציא אותו על מינויה סמנתה פאואר לשגרירה באו"ם. משרה זו טעונה אישור של הסנאט.

בקרב חוגים רחבים של יהודים בארה"ב, המפלגה הרפובליקנית, ארגונים ימניים ודיפלומטים ישראליים, נחשבת פאואר לאנטי-ישראלית, אף על פי שהיא הכחישה זאת פעמים רבות. פאואר, ילידת אירלנד, שמשפחתה היגרה לארה"ב בהיותה בת 9, היתה אחת ממחברי הספר "בעיה מהגהינום: אמריקה בעידן הג'נוסייד", שחקר לעומק כיצד הגיבה ארה"ב על מקרי רצח עם. הספר זכה בפרס פוליצר וחיזק את המוניטין של פאואר כקול בעל השפעה במאבק המתמשך למניעת ג'נוסייד. אך מותחי הביקורת מעדיפים להתמקד בדברים שהשמיעה בראיון ב-2002.

בתשובה על שאלה איזו עצה היא היתה נותנת לנשיא ארה"ב במצב שבו היה נראה שהישראלים והפלסטינים עלולים לנוע לקראת ג'נוסייד, אמרה פאוארס, שהנשיא יהיה צריך לבחון פרישת "כוח מנע מסיבי, לא מהסוג שהוצב ברואנדה, אלא נוכחות צבאית משמעותית" באזור. היא אמרה, שהצבת כוח כזה צריכה להיעשות גם אם הדבר יכעיס "קבוצת בוחרים מקומית בעל השפעה פוליטית ופיננסית עצומה". (רמז ברור ליהודי ארה"ב).

היא אף אמרה, שארה"ב תהיה צריכה "להשקיע מיליארדי דולרים, לא בשירות הצבא הישראלי, אלא להשקיעם במידנת פלסטין החדשה".

לימים טענה פאואר שהיא אינה אנטי-ישראלית. היא הודתה ששגתה בניסוח דבריה באותו ראיון והדגישה שהדברים אינם משקפים את עמדותיה כלפי ישראל. לדבריה, הראיה היא שבספרה על "בעיה מהגיהינום", סקירה מקיפה של פרשיות ג'נוסייד, היא לא הזכירה כלל ישראל.

פאואר החלה את הקריירה שלה כעיתונאית וסיקרה את המלחמה ביוגוסלביה. היא היתה מנכ"ל של מרכז קאר למדיניות זכויות האדם בבית-הספר לממשל של אוניבריסטת האווארד. פאואר היתה תומכת חזקה של אובמה בקמפיין הראשון שלו לנשיאות ולאחר שנבחר הוא מינה אותה לתפקיד בכיר במועצה לביטחון לאומי. היא פרשה במארס השנה. באפריל 2012 מינה אותה אובמה ליו"ר גוף חדש, הוועד למניעת מעשי זוועה, והודיע על המינוי בנאום במוזיאון השואה.