מחריף משבר נתניהו-לפיד - והפעם על חובת בוררות בהשבתות

(עדכון) - משרד ראש הממשלה הוציא היום הודעה שמנכ"ל המשרד הראל לוקר כינס אמש ישיבה כדי לבחון החלת חובת בוררות לפני השבתה בשירותים חיוניים ובסיומה ביקש לתאם תזכיר חוק בנושא ■‎‏ לפיד ועיני בתגובה: "נושא בוררות החובה ושינוי הסטטוס קוו ביחסי העבודה במשק אינו נמצא על סדר היום"

מעמיק הקרע בין רה"מ בנימין נתניהו לבין שר האוצר יאיר לפיד: מאז אמש (ד') מתנהלת מלחמת הצהרות חריפה בין לשכת רה"מ ללשכת שר האוצר, לאחר שאמש החל נתניהו לקדם חקיקת חוק המונע מעובדי הנמלים, חברת חשמל, מערכת הבריאות והרכבת לפתוח בשביתה ללא בוררות - ללא שיתוף שר האוצר ובניגוד להסכם בינו לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני. הבוקר הודיע לפיד לעיני, כי הנושא אינו עומד על הפרק. גורמים בכירים בסביבת רה"מ אמרו בתגובה כי "הנושא עומד על הפרק ונמצא בראש סדר העדיפויות".

הבוקר נמסר ממשרד רה"מ כי מנכ"ל הלשכה, הראל לוקר, כינס אמש במשרדו ישיבה לבחינת החלת "חובת בוררות לפני השבתה" בשירותים החיוניים בהשתתפות מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, היועץ המשפטי של משרד הכלכלה, מיכאל אטלן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לחקיקה, אורית קורן ונציגים נוספים מהפרקליטות והמשרדים השונים. במפגש השתתף גם הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם.

מלשכת רה"מ נמסר כי בסיכום הפגישה ביקש לוקר מהיועץ המשפטי של משרד הכלכלה לתאם בימים הקרובים תזכיר חוק עם משרדי ראש הממשלה, האוצר, המשפטים והתחבורה.

ראש הממשלה לא תיאם עם שר האוצר את המהלך, וכמו כן, אמסלם לא דיווח לאף גורם על השתתפותו במפגש, לרבות מנכ"ל המשרד והשר. במשרד האוצר סירבו להתייחס להתנהלותו של אמסלם, וגורמים בסביבת ראש הממשלה סירבו להשיב לשאלה האם רה"מ בעצמו עדכן את שר האוצר, המופקד על קופת המדינה ויחסי העבודה עם המגזר הציבורי - לרבות השירותים החיוניים.

בהסתדרות הופתעו לשמוע על ההודעה הרשמית שיצאה מלשכת רה"מ, במיוחד על רקע הבטחה בעל פה שנתן בעניין לפיד לעיני, בעת שהשניים הגיעו להבנות סביב תקציב המדינה. על פי גורמים בהסתדרות, שר האוצר הוא הסמכות הממשלתית בכל הקשור ליחסי עבודה, ועל כן הבטחתו שלא לקדם חקיקה שמגבילה את זכות השביתה כמוה כהבטחה ממשלתית.

בעקבות הודעת לשכת לפיד היום בנושא, ממשרד רה"מ נמסר כי "ראש הממשלה תומך בקידום הצעת החוק והנחה לקיים בחינה בנושא. רה"מ גם ביקש וקיבל חוות דעת מקצועית בנושא מיועץ המשפטי לממשלה שהעביר חוות דעת חיובית". מאוחר יותר הדגישו גורמים בכירים בסביבת רה"מ כי "הנושא עומד על הפרק ונמצא בראש סדר העדיפויות".

במהלך גיבוש תקציב המדינה, ניהל לפיד מו"מ עם עיני, שבסופו הוסכם על דחיית תשלום תוספות השכר עד 2015 תוך שמירה על שקט תעשייתי. בתמורה, לפיד העניק סידרה של "צ'ופרים" לעיני, תוספות שכר והטבות, וגם הסכים לדחות את הרפורמות בחברת החשמל ובנמלים. לפיד לא עירב את ראש הממשלה במו"מ והבטיח כי הרפורמות ייעשו מחוץ לתקציב ובאמצעות מו"מ ודיאלוג. מאז, שרי הליכוד, לרבות נתניהו, לא מפסיקים להכריז על רפורמה בנמלים.

רק אתמול הודיע נתניהו כי כדי להמשיך לצמוח בקצב של 4%-5% "נצטרך לעשות התייעלות פנימית בתוך המערכות שלנו, וכמובן שגם רפורמות מרחיקות לכת. הרפורמה החשובה ביותר היא בנמלים, והיא הראשונה".

לפי ההודעה, "הצוות דן בשורת היבטים הכרוכים בחקיקת חוק לחובת בוררות לפני השבתה בשירותים החיוניים תוך כיבוד זכויות העובדים, בתבחינים להגדרת שירות חיוני, כמו כן בוצעה סקירה על הנעשה בעולם המערבי בהיבטים אלה".

הנתק העמוק בין האישיים הבכירים בכלכלת ישראל צפוי להשפיע על הכרעה נוספת: מינוי נגיד בנק ישראל הבא שיחליף את סטנלי פישר בעוד 24 ימים.