הערכות: הפד יצמצם את רכישות האג"ח ל-65 מיליארד דולר

כך לפי סקר בלומברג ■ בסקר דומה שנערך בסוף אפריל צפו הכלכלנים צמצום של רכישות האג"ח בסוף השנה ל-50 מיליארד דולר

הפדרל ריזרב יחל לסגת בחודשים הקרובים מההתערבות שלו בשווקים הפיננסיים ויצמצם את רכישות האג"ח שלו, העומדות היום על 85 מיליארד דולר בחודש. כך עולה מסקר שערכה סוכנות בלומברג בקרב 59 כלכלנים.

הפד, בראשות בן ברננקי שעתיד לסיים את תפקידו בינואר, צפוי לפי הסקר להקטין את רכישות המט"ח ל-65 מיליארד דולר בישיבת הריבית שתתקיים בסוף אוקטובר. יש לציין כי בסקר דומה שנערך בסוף אפריל צפו הכלכלנים צמצום של רכישות האג"ח בסוף השנה ל-50 מיליארד דולר, כך שהם מעריכים כעת כי אופן הקטנת תוכנית ההרחבה הכמותית יהיה מתון יותר.

חברי הפד חלוקים בדעתם באשר להקטנת תוכנית רכישות האג"ח ובשווקים ישנו חשש באשר ליום שאחרי הפסקת הרכישות וההשלכות על הצמיחה הכלכלית. בשתי הפעמים הקודמות שבהן הפד הפסיק את תוכנית ההרחבה הכמותית חלה לאחר מכן הידרדרות בפעילות הכלכלית וירידות בשוקי המניות, מה שהניע את הפד להתערב שוב בשווקים ולהשיק תוכנית רכישות חדשה.

בינתיים, בשווקים מתחילים להיערך לנסיגת הפד. מדד S&P 500 ירד ב-2.8% מהשיא שלו ב-21 במאי ותשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה מ-1.63% בחודש שעבר ל-2.08% היום.

"גם אלה שחושבים שבקרוב נראה הקטנה בהיקף הרכישות מעריכים שזה יקרה בהתחלה במנה מתונה", אמר לבלומברג כלכלן בכיר בבנק BNP פאריבה. כלכלן אחר מ-DMG & Partners Securities הוסיף: "אם שוק העבודה ימשיך לייצר 150-200 אלף משרות מדי חודש זה יהיה מספיק כדי להוריד את שיעור האבטלה; תוסיפו לזה צמיחה של 2.5% בתמ"ג והנה לכם שילוב שיאפשר לפד להפחית את רכישות האג"ח בסוף השנה".