"בעקבות השימוש במוצר, נוכל לטפל ביותר חולים יותר מוקדם"

"פרופ' בארי זארט, ראש תחום הקרדיולוגיה באוניברסיטת ייל, בכנס המשקיעים של איתמר מדיקל: "היצרות עורקים היא מחלה שמתחילה כבר בגיל העשרה"

"מחלות לב שמובילות להתקפי לב בגילאים מאוחרים, מתילות למעשה בחלק מן המקרים כבר בגיל הנעורים", אומר ד"ר בארי זארט, מבכירי המומחים לרפואה גרעינית בתחום הקרדיולוגיה בארה"ב וראש תחום הקרדיולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניבריסיטת ייל.

"במלחמות הגדולות, כשבדקו את הגופות של החיילים המתים, גילו כי התהליך של היחסמות העורקים התחיל כבר אצלם, והיה אף די נפוץ. אולם רק כשמגיעים ל-75% היצרות, מתחילים להרגיש את הבעיה הפיזיולוגית", לדבריו.

זארט הגיע לישראל מתוקף תפקידו כיועץ בכיר לחברת איתמר מדיקל, שפיתחה מכשיר המאפשר לאבחן חלק מן ההפרעות הללו בזרימת הדם בכלי הדם, כבר בגיל צעיר. במפגש משקיעים של החברה הוא ניסה להסביר כיצד הוא, כרופא, רואה את עתיד המוצר הקרדיולוגי של החברה.

זארט הוא מסוג הרופאים שיכריעו איזה גורל תפגוש איתמר מדיקל בקליניקה, לאחר שעד כה התרכזה עם המוצר הקרדיולוגי שלה לאבחון מוקדם של הפרעות בתפקוד כלי דם, בעיקר במוסדות מחקר ובחברות תרופות. השאל הגדולה בעניין הזה תהיה, איך יכול אבחון כזה לשנות את ההחלטה הקלינית של רופא, כי הרי אם הוא רק יכוון את הרופא לומר לאנשים שהם צריכים לשמור יותר על התזונה ולעשות ספורט, זה לא יעזור להם הרבה כי ממילא תמיד רצוי לשמור על תזונה בריאה ולעשות קצת בספורט.

"אני משתמש במוצר בכמה דרכים", הוא מסביר. "השאיפה שלי היא כי המוצר הזה יעמוד בדרך בין גורמי סיכון לבין אבחון פולשני או גרעיני", הוא אומר. "היום, אדם עם גורמי סיכון יכול להישלח לבדיקה כמו MRI, או אפילו לצנתור אבחוני. הבדיקה הזו לא תהיה בדיקת סקר עבור כל האוכלוסיה כנראה, אבל היא תאפשר לחסוך אבחונים כל כך פולשניים מקהל גדול של אנשים שכיום נמצאים בסיכון, והיא תאפשר לשלוח יותר אנשים עם גורמי סיכון לבדיקה כלשהי, במקום פשוט לטפל בגורמי הסיכון שלהם מבלי לדעת אם יש להם את המחלה. היא תהיה שומר הסף לבדיקה כמו PET או MRI".

הוא מוסיף כי הבדיקה הזו יכולה לעזור בהכוונת טיפול. ניתן לראות האם התרופות נגד גורמי הסיכון, כמו למשל תרופות שמורידות את רמות הכולסטרול, אכן יעילות או שצריך להגדיל מינון. ניתן להיעזר בטכנולוגיה כדי לדעת האם יש צורך להגיע עד כדי סטנט, או לא. הדבר הכי חשוב לי בבדיקה כזו הוא שהיא מכוונת אותי למידת האגרסיביות של הטיפול. אני מאמין כי בעקבות השימוש במוצר, נוכל לטפל ביותר חולים יותר מוקדם".

החסם העיקרי בפני התרחבות בדיקת ה-Endopat של איתמר מדיקל היום הוא השיפוי הביטוחי של המוצר במדינות ארה"ב ואירופה. חלק מן החולים יכולים היום לקבל את הביטוח דרך קוד כללי, אבל רובם מחכים לשיפוי ייעודי. זה יקרה רק אם חברות הביטוח או בתי החולים יצליחו באמצעות הפרוצדורה לחסוך כסף, כלומר לתת טיפול מונע אפקטיבי יותר, או לחסוך בדיקות יותר יקרות.

זארט: "היום חולים כבר מוכנים לשלם לא מעט על צילום CT של מצב הסתיידות העורקים שלהם, כדי לקבל על בסיס זה החלטה האם לצנתר או לא, וזוהי בדיקה יקרה יותר מזו של איתמר ובדרך כלל לא משופה, ובכל זאת זה שוק גדול".

לאחרונה מינתה איתמר מדיקל מנכ"ל חדש, גלעד גליק, בעבר בכיר בחברת ביוסנס וובסטר, גם היא מתחום האבחון הקרדיולוגי.

המינוי החדש נובע ככל הנראה מכך שלאורך השנים האחרונות, תחת ניהולו של דב רובין, החברה אמנם צמחה יפה במכירות בתחום אבחון הפרעות השינה, וכן הצליחה להצמיח מכירות בתחום הקרדיולוגי בקרב מכוני המחקר והקליניקות הפרטיות האליטיסיות, ואפילו גייסה לא מעט כסף באג"ח - אך הבדיקה הקרדיולוגית עוד לא הפכה לבדיקה נפוצה במסגרת רפואת הלב השגרתית בארה"ב (השוק המוביל אליו מכוונת החברה) או ביתר העולם.

זהו החלום העיקרי של החברה, והיא מקווה כי לאחר נוכחות בשוק של כמעט עשור ומצויידת במנכ"ל שכבר החדיר לשוק מוצר קרדיולוגי חדש, היא תוכל להגשים אותו.

ברבעון הראשון של 2013 מכרה איתמר מדיקל את מכשיריה בשני התחומים - תחום השינה ותחום הקרדיולוגיה - ב-3 מיליון דולר, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל, וההפסד עמד על 1.3 מיליון דולר, לאחר שברבעון המקביל כבר הייתה רווחית. הסיבה העיקרית לירידה הייתה פגיעה בפעילות המחקרית של הברה בתחוםה קרדיולוגיה - מצב שמאותת עוד יותר על הצורך שלה להשלים בקרוב את הפריצה המצופה אל השוק הקליני בתחום הזה.

בתחום אבחון הפרעות השינה דווקא חל גידול של 30% במכירות לעומת הרבעון המקביל. ניתן לייחס זאת בין היתר לכך שהמוצרים של החברה קיבלו שיפוי ביטוי באמצע השנה שעברה.

כעת איתמר שוקלת לעבור בתחום קרדיולוגי למודל של חכירת המכשיר ותשלום עבור הרכיבים המתכלים, כדי להקל על החדרת המכשיר החדשני אל הקליניקות. בין היתר לשם מאמצי שיווק אלה גייסה החברה לארחונה 50 מיליון שקל באג"ח. איתמר נסחרת לפי שווי של 205 מיליון שקל.