לשכת רו"ח ולשכת עו"ד: "בחוק ההסדרים יש רעות חולות"

רו"ח דודי גולדברג ועו"ד דורון ברזילי פנו ליועמ"ש בדרישה להוציא מחוק ההסדרים את סעיפי המסים שנכנסו ביוזמת פקידי האוצר ■ מאיימים בפנייה לבג"ץ

שיתוף-פעולה בין לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין כנגד חוק ההסדרים: ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, ונשיא לשכת רואי חשבון, רו"ח דודי גולדברג, פנו הבוקר (ב') ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, וליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בדרישה להוציא מחוק ההסדרים את סעיפי המסים שנכנסו לחוק ביוזמת פקידי האוצר. השניים מאיימים כי אם לא יוצאו הסעיפים, יפנו הלשכות לבג"ץ.

"החלטנו לפנות קודם כל אליכם בטרם נפנה לבג"ץ, שכן אנו עדיין נזעקים מפני התרחשות בלתי הגיונית ופסולה משפטית בכל הקשור לפרקי המיסוי בחוק לשינוי סדרי העדיפויות הלאומיים (חוק ההסדרים, א' ל"ו)", כתבו ראשי הלשכות והוסיפו: "הן ההחלטה והן תזכיר הצעת החוק סובלים ממספר רעות חולות שמקומן לא יכירן במשטר דמוקרטי תקין של שלטון האזרחים והמחוקק, ולא של שלטון הרשות המבצעת".

עוד מציינים ראשי הלשכות כי "חוקי ההסדרים במשק המדינה לא נועדו לפגוע בנשמת אפה הדמוקרטית של מדינת ישראל על-ידי העברת נושאים הראויים להידון בהליך חקיקתי רגיל, לחקיקת הבזק, על גבול המחטף, של חוק ההסדרים".

לטענתם, הצעת החוק המוצעת בעקבות החלטת הממשלה, גם לאחר ההסכמות בין הכנסת לממשלה בעניין היקפו של חוק ההסדרים, איננה כורכת אך ורק שינוי שיעורי מס אלא עשרות נושאי מיסוי, נושאים אשר במשך שנים הייתה התלבטות האם יש מקום בכלל לטפל בהם בחקיקה, ואשר אין בצידם תרומה לתקציב המדינה.

בין הנושאים אותם מבקשות הלשכות להוציא נמצאים גם התיקונים בנוגע לשיערוך נכסים, הקובע כי מרגע שחברה מחלקת דיבידנד בעקבות שיערוך, היא תשלם מס חברות (השיערוך ייחשב כמכירה של הנכס לצורכי מס); "ההצעה לשינוי רדיקלי", כלשון המכתב, של המודל הפנסיוני; וההצעה לשנות את משטר מיסוי דירות המגורים הנוכחי (הטלת מס הרכישה למחליפי דירת מגורים, ביטול הפטור ממס שבח לבעלי שתי דירות ועוד).

"כל אותם נושאי מיסוי מהותיים או לפחות מרביתם, אשר נכללו ביוזמת פקידי האוצר בהצעת החוק, הינם ראויים - כולם ביחד וכל אחד מהם בנפרד - לדיון ציבורי מעמיק, כפי שראויה להיות חקיקה המשנה סדרי עולם, הן בדין המהותי והן ביחסי הכוחות שבין האזרח לבין הרשות", נכתב בפנייה ליועמ"ש.

עוד נטען כי הנושאים אשר פיצולם מבוקש להליך חקיקה רגיל, ממילא לא ישפיעו על גביית המס בשנות המס 2013-2014, ואם וכאשר תהייה להם השפעה, הרי שזו תהייה השפעה ארוכת-טווח, דבר המחזק את הצורך לדון בהם בזהירות מרובה וללא חיפזון.