נלחמים בטרור: 8,000 מבקרים בתערוכה הביטחונית בת"א

נציגים מ-90 מדינות חיפשו בישראל מענה לטרור העולמי, בתערוכת ISDEF ■ כ-250 חברות ישראליות וזרות הציגו את מיטב פיתוחיהן בתחום ביטחון המולדת

"המגה פיגוע הבא יתרחש בקרוב, אי שם בעולם. ארגוני הביטחון השונים בעולם מנסים להקדים לו מענה, להעמיד לעצמם את היכולות שימנעו אותו או יאפשרו לטפל בו בצורה טובה יותר. כולם רוצים לדעת מה מתכנן המחבל בג'יהאד ומנסים לחשוב קדימה", מספר אל"מ (במיל') אריק דוידי, שריונר לשעבר בצה"ל וחבר בוועדה המייעצת של התערוכה הביטחונית ISDEF שהתקיימה בשבוע שעבר בפעם השישית בתל אביב. לדבריו, מספר המבקרים בתערוכה, כ-8,000 איש ובהם משלחות רכש מכ-90 מדינות, מעיד על קדחת ההצטיידות למתן המענה לטרור העולמי.

כ-250 חברות ישראליות וזרות הציגו את מיטב פיתוחיהן בתחום ביטחון המולדת: מרחרחנים מתקדמים שמגלים ומזהים במהירות חומרי לחימה כימיים, חומרי נפץ וסמים; אמצעי שמייצב רובה צלפים באופן שניתן לירות באמצעותו כדור בודד ומדויק אל המטרה בתנאים קשים, כמו במהלך טיסה במסוק; בלוני תצפית מתקדמים שמשדרים בזמן אמת ועד מערכות שמונעות ציטוט והאזנה לטלפונים סלולריים.

אל"מ (במיל') דוידי העריך את היקף העסקאות בשלושת ימי התערוכה בכמה מיליוני דולרים, אך הדגיש כי הקשרים שנוצרו בה - יובילו בחודשים הקרובים לכסף הגדול ולעסקאות בהיקפים נרחבים בהרבה.

לא במנותק מהדחק בתקציבי הביטחון של מדינות רבות בעולם, נציגי הרכש של צבאות ומשטרות לא מרשים לעצמם לטעות: "הכדאיות הכלכלית של כל עסקה נבחנת שוב ושוב. המצוקה התקציבית קיימת וניכרת היטב בשטח, ומי שמתעניין באמצעי כזה או אחר, בודק אותו ומבקש לייצר לעצמו ודאות שהוא עומד להצטייד במערכת הרלוונטית בו, שתספק עבורו מענה לאיומים ולאתגרים השונים גם בעוד חמש שנים", אומר דוידי.

מעצמת הומלנד סקיוריטי

פיגועי טרור תכופים, הגנה מורכבת על גבולות והתמודדות בשגרה עם אתגרים ביטחוניים מורכבים - עשו, בעיקר במהלך העשור וחצי האחרונים את ישראל למעצמה בתחום הגנת המולדת ("הומלנד סקיוריטי"). השוק העולמי עדיין צמא לפתרונות, והמדפים של החברות הישראליות מלאים בטכנולוגיות ובפיתוחים. "בעולם יש פחות מלחמות קלאסיות, של טנקים מול טנקים ומטוסים מול מטוסים אבל יש יותר טרור, יש הרבה יותר מודעות לצורך להגן על מקומות כמו תחנות של רכבת תחתית", מסביר דוידי.

מארגני התערוכה בתל אביב, שמנסים למצב את ישראל כמובילה עולמית בתחום הגנת המולדת לא הסתירו בימים האחרונים את אכזבתם מהיעדרותן הבולטת של החברות הביטחוניות הגדולות: רובן ויתרו על ביתנים ואחרות הסתפקו בנוכחות סמלית בלבד.

שם, נושאים בחודשים האחרונים עיניים רק למקום אחד: הסלון האווירי בלה בורז'ה שבצרפת שיפתח בשבוע הבא. החברות הישראליות מבינות שעל נוכחות בהצגה הכי טובה בתחום הנשק אין לוותר, אך הן בחרו לצמצם את היקף משלחותיהן כדי להוזיל עלויות. 14 חברות ישראליות יציגו את פיתוחיהן המרכזיים, בהן גם התעשייה האווירית, רפאל, אלביט מערכות ועשות אשקלון - חברה בת של תעש.

בין החשיפות הישראליות, תציג אלביט מערכות לראשונה מערכת לוחמה אלקטרונית (ל"א) חדישה שנישאת בידי מטוס ללא טייס (מל"ט) מסוג הרמס 900. המערכת פותחה באלישרא, שבבעלות אלביט ובחברה מבטיחים כי יש בכוחה לשפר באופן משמעותי את השרידות של הכלים הבלתי מאוישים.

במכון הייצוא ובסוכנות לייצוא ביטחוני שבמשרד הביטחון (סיב"ט), שמלווים חלק מהחברות הישראליות בסלון האווירי מזהים עליה קבועה בביקוש למוצרים בתחום הגנת המולדת ומעריכים כי המגמה תוסיף ותתרחב בשנים הבאות."המרחק בין המוצרים והצרכים האזרחיים והביטחוניים אינו גדול. תחום הגנת המולדת תופס תאוצה גדולה בשנים האחרונות ומספק הזדמנויות עסקיות לחברות ישראליות - ונראה שאנחנו רק בראשית הדרך כדי למצותן", אמר מנכ"ל מכון הייצוא, עופר זקס.