פארסת איסור הפרסום בבר-נוער: "השופט דרויאן לא זיגזג"

השופט עידו דרויאן לחץ אתמול על המשטרה להתיר את פרסום פרטי הפרשה, אך לאחר שהמשטרה כבר חשפה פרטים ממנה, החזיר את צו איסור הפרסום על כנו ■ עו"ד ציון אמיר מסנגר על התנהלותו: "המשטרה ניסתה ליירט שופט במעופו"

במוקד דיוני המעצר בתיק הרצח בבר-נוער עומד השופט עידו דרויאן מבית משפט השלום בתל-אביב. במהלך דיוני המעצר מתח דרויאן, שמכיר מקרוב את חיי הקהילה הגאה בתל-אביב, ביקורת על כלי התקשורת שכינו את פעיל הקהילה הגאה העצור בחשד כי תקף מינית את קרובו של החשוד ברצח, "בכיר בקהילה".

"לא ברור לי מי הגה את המושג המוזר 'בכיר בקהילה'", אמר דרויאן. "זה מושג המעלה על הדעת ארגון חשאי וזדוני, משל לזקני ציון, שבו יש בכירים יותר וזוטרים יותר, השותפים להתארגנות חשאית שמוסתרת מפני הציבור".

דרויאן לחץ על המשטרה להתיר את פרסום פרטי הפרשה, בטענה כי הפרטים כבר ממילא נחשפו ברשת האינטרנט, אך לאחר שהמשטרה כבר חשפה פרטים ממנה, החזיר את צו איסור הפרסום על כנו.

היום (ג') קיבלה המשטרה על עצמה אחריות מלאה לפארסה של הפרסום והחזרה ממנו, שנבעה מכך שבכירי המשטרה כינסו מסיבת עיתונאים וחשפו את הפרטים מוקדם מדי.

דרויאן, 48, הוא שופט מוערך מאוד, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב. בשנים 1991-1992 הוא התמחה בפרקליטות, ואת רוב הקריירה המקצועית שלו עשה דרויאן בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). לאחר שהוסמך לעורך דין ב-1992 ועד שנת 2007 הוא שימש כתובע בפרקליטות מחוז תל-אביב. ביוני 2007 מונה דרויאן לכהונת שופט בית משפט השלום תל-אביב.

לדברי עו"ד ציון אמיר, שמכיר את דרויאן מימיו כפרקליט, דרויאן הוא "איש מקסים. גם כתובע וגם כשופט יש לי רק דברים טובים להגיד עליו. כתובע הופעתי מולו הרבה, והוא היה תמיד מאוד ענייני, קשוב, בטוח בעצמו וגם הגון".

- יש דברים שאפיינו את התנהגותו בכהונתו כפרקליט?

אמיר: "אנחנו כסנגורים מגיעים פעמים רבות להליכי שימוע או למשא-ומתן להסדרי טיעון שמתנהלים מול אנשי הפרקליטות. כולנו יודעים לפני הפגישות מי עומד מולנו, ושישנם תובעים נוחים וישנם תובעים קשים. השופט דרויאן תמיד היה קשוב ופתוח בסיטואציות הללו, ותמיד סמכתי עליו. הוא התייחס בכבוד וברצינות לתפקיד החשוב של פרקליט בתביעה הכללית, לקח על כתפיו ברצינות את השליחות הציבורית והתייחס כראוי גם לזכויות של נאשמים.

"גם כשופט הוא כזה. כמו כל השופטים הוא מנסה ורוצה להיות זריז ויעיל. דרויאן קולט עניין מהר. בכלל, יש לו יכולות מצוינות, ואין לי ספק שהוא ראוי להתקדם".

"מכיר את המאטריה המשפטית לעומק"

גם לעו"ד רויטל סויד, סנגורית פלילית מוכרת שמרבה להופיע באולמו של דרויאן, יש מילים חמות לומר על מקצועיותו של השופט. "הוא שופט מבין עניין ויסודי, וכשאנחנו מזמינים אותו להרצות בלשכת עורכי הדין, הוא מהשופטים שתמיד מגיעים עם פסקי דין מסודרים וערוכים; בכל תחום הוא מגיע מוכן, מכיר את המאטריה המשפטית לעומק ומאוד מעודכן".

למי שיש מילים פחות טובות לומר על דרויאן הוא עורך דין בכיר מהתחום הפלילי שביקש לא להיחשף. לדבריו, "השופט דרויאן הוא חסר מזג שיפוטי. הוא אדם אימפולסיבי וקצר-רוח. יש ימים שפשוט תענוג להופיע אצלו, ויש ימים שהוא מגיע על רגל שמאל, בעיקר כשהאולם שלו עמוס, ואז הוא צועק, מזרז את הצדדים ומאיץ בהם ברמות חריגות ביחס לשופטים אחרים. נכחתי בסיטואציות שלא האמנתי שאני נוכח בהם. התנהגות כזו עלולה לפגוע גם בטיב ההחלטות השיפוטיות, ואני אומר זאת בצער. זה לא צריך להיות ככה".

- עו"ד אמיר, במשטרה מתחו ביקורת על דרויאן והטילו עליו את האחריות לפארסה של פרסום הפרטים מחקירת הרצח.

אמיר: "אחד הדברים שהפריעו לי בסאגה של היממה האחרונה זה הניסיון של המשטרה 'ליירט שופט במעופו'. דרויאן לא זיגזג בפרשה הזאת וכלל לא יזם שום הליך פה. המשטרה החוקרת פנתה אליו לאסור פרסום; דרויאן בדק לגוף העניין והוציא צו איסור פרסום. כשההליך התפתח הוא העיר למשטרה שאין טעם להשאיר את הצו, כי הפרטים כבר התפרסמו באינטרנט.

"אולם לאחר שאחד מהסנגורים סבר כי יש מקום להמשיך את צו איסור הפרסום על זהותו של הלקוח שלו, דרויאן נעתר לבקשה. הוא הלך על-פי הדין לאורך כל הדרך. זה שהמשטרה מפנה אצבע מאשימה כלפי השופט זה בלתי ראוי ופוגע באמון הציבור במערכות שלטון החוק".