הסתיימה פגישת נתניהו-לפיד-שלום בנוגע ליצוא הגז

רה"מ ושר האוצר נוטים לתמוך בהקטנת כמות הגז שתישאר לצרכי המשק ■ כמה גז יישאר לישראלים? עד 525 מיליארד מ"ק; כמה נייצא לחו"ל? עד 400 מיליארד מ"ק

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ושר האנרגיה סילבן שלום הסתיימה לפני שעה קלה, מבלי שהושגו הסכמות בכל הנושאים. נקבע כי פגישה נוספת תערך בעוד מספר ימים, לפני הגשה של הצעת החלטה כלשהי לאישור הממשלה. לאחר מכן תדון הממשלה במדיניות יצוא הגז הישראלי ובדוח ועדת צמח לבחינת מבנה משק הגז הטבעי. כך נודע ל"גלובס".

בדיון השתתף גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שצידד בעמדת נתניהו. הישיבה הופסקה לאחר כשעה וחצי מכיוון שנתניהו נאלץ לצאת לקבל את פניו של נשיא קולומביה.

לקראת הישיבה נפגשו היום (ג') אחר הצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה והמים סילבן שלום ושר האוצר יאיר לפיד, על מנת לנסות ולהגיע להסכמה לגבי היקף יצוא הגז שעליו ימליצו לממשלה. הסיכום צפוי להתייחס לכמות הגז שישראל תשמור בידיה כעתודה אסטרטגית המיועדת לאספקת צריכת הגז של המשק לעשורים הקרובים.

לפי הערכות, הכמות תנוע בין 500 ל-525 מיליארד מ"ק (BCM), כלומר כמות גבוהה במקצת מזו שעליה המליצה ועדת צמח. המשמעות היא שמדובר בהקטנת היקף הגז ליצוא מכ-50% מהמאגרים לפי המלצות דוח צמח, לסביבות 40-45%. לדברי גורם המעורב במגעים, שר האנרגיה שלום נמצא בקצה העליון של הטווח בעוד שנתניהו ולפיד נוטים לתמוך בהקטנת הכמות שתישאר לצרכי המשק לכיוון ה-500 BCM.

כמו כן, מסתמן כי ייאסר יצוא גז ממאגר "תמר", אשר יוכרז כ"מאגר אסטרטגי" של מדינת ישראל. החלטה כזו תטרפד את היוזמה לייצא גז מ"תמר" באמצעות מתקן הנזלה צף.

את נוסח הצעת ההחלטה לממשלה יגיש משרד האנרגיה והמים. ההחלטה המסתמנת שתובא לאישור הממשלה צפויה לעורר התנגדות עזה מצד מתנגדי יצוא והשדולה בכנסת בראשות מנהיגת מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ'. סיעת התנועה של ציפי לבני הצטרפה לעצומה שעליה חתמו כ-60 חברי כנסת, ואשר קוראת לממשלה להעביר את ההכרעה הסופית בשאלת יצוא הגז לכנסת.

כמו כן, השר להגנת הסביבה וחבר התנועה עמיר פרץ תובע להגדיל את כמות הגז שתושאר למשק ל-600 BCM , אך אינו מתנגד עקרונית להתרת יצוא גז. קודמו בתפקיד, גלעד ארדן, טען שיש לדחות את ההכרעה בנושא היצוא במספר שנים עד שיתבררו סופית היקף עתודות הגז שבידי ישראל.

נכון להיום, הכמות הכוללת של הגז שבידי ישראל נאמדת בכ-900 מיליארד מ"ק (BCM) ,אך חלק מכמות זו הוא עדיין בבחינת אומדנים בהסתברות נמוכה יחסית.

בהנחה שיושג רוב בממשלה לנוסח ההחלטה שיביאו נתניהו ושלום, צפויה להתחזק הדרישה להעביר את ההכרעה הסופית בנושא לכנסת. לפי ההערכות, הממשלה לא תעשה זאת אלא אם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט יחייב אותה לעשות כן.

יחימוביץ': "ועדת צמח עשתה עבודה רשלנית"

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אומרת כי החלטתו של רה"מ נתניהו לאפשר יצוא כמויות גדולות של גז טבעי מישראל היא פזיזה ובלתי אחראית. "כך לא מקבלים החלטות המשפיעות דרמטית על עתידה האסטרטגי, הכלכלי והסביבתי של המדינה. ועדת צמח, אשר בחנה את סוגיית הגז, עשתה עבודה רשלנית. סיפרו לראש הממשלה כי יצוא הגז יכניס לאוצר המדינה מאות מיליארדי שקלים. בפועל, תקבל ישראל פירורים מכסף זה, שיזרום בעיקר לכיסיהם של יצחק תשובה וחברות בחו"ל", אמרה יחימוביץ'.

"כוונתו של נתניהו לאפשר לבעלי הזיכיון במאגר 'לוויתן', החברות דלק ונובל אנרג'י, את זכויות הפיתוח שקיבלו מהמדינה לחברה אוסטרלית, שתייצא את הגז למזרח הרחוק, משרתת את טייקוני הגז ואת אזרחי דרום קוריאה וסין שיהנו מאנרגיה זולה וזמינה, אבל לא את הישראלים, שימשיכו לשלם ביוקר על חשמל ומים. נתניהו צריך להעמיד בראש את האינטרס ארוך הטווח של ישראל, ולא את בעיות המזומנים של יצחק תשובה. העמדה החד משמעית, המוגזמת ומרחיקת הלכת של ראה"מ, שאחרי קבלתה לא תהיה ממנה דרך חזרה - תואמת אחד לאחד לדרישותיהם של טייקוני הגז, ויש חשש אמיתי שהלחצים האדירים של חברות הגז ושלוחיהן עשו את שלהם. ננקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו, פרלמנטרית, משפטית וציבורית - כדי למנוע החלטה הרת אסון זו לחוסנה האסטרטגי של ישראל".

יו"ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל, אורי אלדובי אמר: "החלטה כזו היא מכה אנושה לתעשיית חיפושי הגז הישראלית. הורדת כמות הגז ליצוא אחרי החלטה שהתקבלה לאחר שנת עבודה של ועדה בינמשרדית מקצועית מהווה בכייה לדורות. חוסר העקביות של ממשלת ישראל יוביל לכך שחברות בינלאומיות ומשקיעים זרים ידירו רגליהם מתעשיות הנפט והגז הישראלית ויעדיפו לפתח תעשיה זו במדינות שכנות ובכך תעשייה האנרגיה לא תתפתח ולא יתווספו מקומות עבודה במשק הישראלי".

לדברי אלדובי "גם ברמה הלאומית זוהי החלטה אומללה. מדובר בהחלטה קשה שתפגע בכיסו של הצרכן הישראלי. הורדת כמות הגז ליצוא משמעותה ויתור של עשרות מיליארדים של שקלים שיוכלו להיכנס לקופת המדינה ולהשפיע לטובה על כלל הציבור בישראל בתחומי החינוך התשתיות הרווחה ועוד. בשנים של גירעונות כה כבדים לא יתכן שממשלת ישראל מקלה ראש בעשרות מיליארדי שקלים שיכולים להיכנס לקופת המדינה".

כל הגז הזה
 כל הגז הזה

יצוא הגז
 יצוא הגז