מנכ"ל שטראוס: "יש מיתון; לא היה כזה רבעון בענף המזון 40 שנה"

גדי לסין בכנס תעשיות המזון: "תחרות נוספת היא סיסמה יפה, אבל היא לא תוריד מחירים; אנחנו לא מרוויחים מעל לבנצ'מרק העולמי. איך אומרים שיש כאן גזלה?"

תעשיית המזון בישראל מוטרדת מהירידה בצריכה, כפי שעולה מנתוני הרבעון הראשון של השנה. לדברי מנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין, "יש מיתון. לפי הלמ"ס הייתה ברבעון הראשון של השנה ירידה במזון של 3.7%. מדובר בירידה כספית של 4.7%. רבעון כזה לא היה ב-40 השנים האחרונות, אפילו לא במיתון של 2002".

לסין אמר את הדברים בכנס של איגוד תעשיות המזון שהתקיים היום (ג') בתל-אביב. עם זאת, לסין הדגיש כי הרבעון הראשון של קבוצת שטראוס היה מצוין.

לסין התייחס גם לאופן שבו ניתן להוריד את מחירי המזון לצרכן ואמר: "אני לא מכיר מדינה עם תחרות יותר אגרסיבית מישראל. תחרות נוספת היא סיסמה יפה, אבל היא לא תוריד מחירים. במדינות ה-OECD המע"מ הממוצע על מזון הוא 5%, אצלנו 18%. המע"מ יכול לרדת ב-10%, ולהביא לירידה של 10% במחירי המזון בישראל.

"שנית, מדינת ישראל שומרת על הדת. כאשר ב-15% משעות השבוע המכונות במפעלים ישנות, והעובדים לא עובדים - זה עולה לנו 8% במחיר לצרכן.

"פנינו לנפתלי בנט, שאמר שיש פתרון. לשטראוס יש כ-40 מפעלים ברחבי העולם, כולם עובדים בשבת, ולכולם יש כשרות מהודרת, כמו למשל מפעל הסלטים בארה"ב. בישראל מצאנו פתרון לפתוח את המפעלים בשבתות עם עובדים לא יהודים.

"שלישית, אנחנו במדינה נחותים. יש 7-8 מיליון צרכנים, וכל פריט נמכר במאות אלפי יחידות בלבד, ולכן אי-אפשר להתחרות במפעלים שמייצרים מיליוני יחידות מפריט. זאת פיקציה, וצריך לפתור אותה".

לסין התייחס גם לעניין ההקלות שהמדינה מבקשת לבצע ביבוא, תוך הצהרה שהצעדים יובילו להורדת מחירים. "זו פרדיגמה שצריך לשבור אותה. למעט מוצרי חלב מסוימים, כל מדינת ישראל פתוחה ליבוא מוצרים. האמירה ששוק המזון סגור לא נכונה עובדתית. אנחנו כשטראוס נהיה יותר מאושרים כשיהיה שוק פתוח לחלוטין במוצרי חלב, אבל אנחנו רוצים הדדיות. לא יכול להיות שלא נוכל לייצא בגלל חסמים של מדינות היצוא, בזמן שאפשר לייבא חופשי.

"התרשמתי מבנט שיש מטרה לנסות ולראות איך מורידים את המחירים. הרשתות לא מרוויחות מעבר לממוצע בעולם, וגם אנחנו היצרנים לא מרוויחים מעל לבנצ'מרק העולמי. אז איך יכול להיות שאומרים שיש כאן גזלה?"

גם יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל קוקה-קולה ישראל, איציק תמיר, אמר כי הצעדים שנוקטת הממשלה בעניין היבוא לא יביאו להורדת המחירים לצרכן. "הפתרון ליוקר המחיה הוא לא יבוא שיחסל את המפעלים הקטנים", אמר תמיר.

לדבריו, גם בקוקה-קולה ישראל "הרבעון הראשון לא היה טוב, אבל הוא לא היה הרבעון הכי גרוע של החברה ב-10 השנים האחרונות".

לדברי גלעד זלברברג, בעל חברת מאיר בייגל, לא חל כל שינוי לטובה במצבם של הספקים הקטנים. "הממשלה לא עשתה כלום; לא רגולציה, לא שיפרו את האשראי לעסקים, ולא נתנו אפליה מתקנת. חוץ מדיבורים שום דבר לא השתנה", אמר זלברברג.

משתתפי הפאנל התבקשו להתייחס גם למכירות ברשת. "90% מהקניות של משפחה, שהם סוג של הוראת קבע, נשמח לקבל אותם הביתה וגם שיסדרו לנו אותם במקרר. אין שום סיבה שאנשים יבזבזו דלק, זמן ויעמדו בפקקים על 90% מהקניות. על 10% שהם חוויה, ודאי שנרצה לצאת לשופינג", אמר לסין.