"אני משחרר אנשים כמו שירזי ודומרני בשבילכם, האזרחים"

עו"ד משה שרמן, שמייצג כמה מהעבריינים הכבדים בארץ: "כשאני חוקר עדי תביעה - זה להרוס. זו המקצועיות שלי, בזה אני טוב" ■ ועדיין יש לו קו אדום: "לא אקח תיקי אונס - לא אחקור נאנסת, כדי לא 'לאנוס' אותה על הדוכן פעם שנייה"

יותר משמתחשק לעו"ד משה שרמן להתראיין, הוא שמח לערוך לי סיור בפנטהאוז המפואר שהוא משפץ בימים אלה, באחד הרחובות היותר יקרים באזור רמת אביב. למען הדיוק, לא מדובר בפנטהאוז אלא בטריו, כפי שמבהיר לי שרמן. שהרי מדובר בשלוש קומות של שיש בשחור ולבן, כשמעלית עולה ויורדת ביניהן, למי שמתעצל לעלות במדרגות. גולת הכותרת היא ברכת הזרמים שעל הגג, שאני מכנה בטעות בשם ג'קוזי. בתו של שרמן הזמינה שתי חברות מהגן והשלוש משתכשכות במים עם מצופים ולא מבינות איך הן לא מצליחות להגיע אל דופן הבריכה. שרמן מתמוגג. "בדיוק בשביל זה בניתי את זה, כדי שאוכל לעשות ככה ספורט. הבריכה אולי לא גדולה, אבל זה לא משנה כי ממילא שוחים במקום".

אנחנו ממשיכים בסיור. פלזמה ענקית ניצבת לשימושם של המשתמשים בחדר האמבטיה והשירותים. הבית כולו מופעל על חשמל, "ככה שאם גיליתי ששכחתי משהו על האש כשאני כבר בשדה התעופה, אני יכול לכבות את הכיריים בלחיצת אייפון", הוא מסביר בגאווה את עקרונות הבית החכם. "יש פה מצלמות והכול. שיא הטכנולוגיה".

"פרצו לי יותר מפעם אחת. ולא בגלל שאני שרמן, אלא כי זו סביבה שקורצת לפורצים. עם הקשרים שלי, לא רק שגיליתי מי הם לפני המשטרה. הם גם התנצלו", הוא אומר.

ככה זה כשאתה פליליסט כמו שרמן, שמייצג את בכירי היעדים המשטרתיים לאורך כל הזמנים. בין לקוחותיו כיום נמנים שלום דומרני, צ'רלי אבוטבול וכמובן ריקו שירזי, שפרשייה הקשורה למשפטו היא העילה הרשמית להתכנסותנו, ומה שמביא את שרמן בסופו של דבר להתיישב מולי במרפסת, על דלי הפוך של צבע, ולשפוך בלהט את זעמו על רשות המסים המשטרה והפרקליטות.

העניין הציבורי שבו זכתה הפרשייה ומה שגם הביא אותו לגייס למערכה את לשכת עורכי הדין, נובע מהאפשרות שהמשטרה האזינה לשרמן - דבר שמהווה לכאורה פגיעה קשה בחיסיון השמור ליחסי עורך דין לקוח. הרשויות מצדן טוענות שמדובר בספין מתוחכם של שרמן. "הטענות בדבר האזנות סתר שבוצעו לכאורה לעורך הדין שרמן אינן נכונות ומשוללות כל יסוד עובדתי", מסרה המשטרה בתגובה. "ככלל וללא קשר למקרה זה, כל נושא האזנות הסתר מוסדר בחוק ומבוצע בכפוף לאישור הגורמים המוסמכים לכך. מעבר לכך, אין בכוונתנו להגיב לדברים".

מי צודק? קשה לקבוע. אבל הנה בתמצית מה שהפך משפט משעמם למדי, שבו מואשם שירזי בעבירות של העלמת מס, חשבוניות פיקטיביות והלבנת הון בעשרות מיליוני שקלים, לאייטם אפוף תיאוריות קונספירציה, שקיבל כותרות נאות במדורי הפלילים.

כדור השלג החל להתגלגל באפריל 2012 , כשעד המדינה נגד שירזי פונה לסנ"צ שחר חמדי, האחראי על תיק שירזי ביחידה הארצית לטיפול בפשיעה כלכלית של המשטרה (יאל"כ). הוא אומר לחמדי "יש לי משהו לספר לך, אתה נהנה מזה", משחזר שרמן את הפגישה על סמך מסמכים שהתגלגלו לידיו. לפי הגרסה הזאת שרמן פגש את עורך הדין שמייצג את עד המדינה בשירותים של בית המשפט בפתח תקווה, והציע לו 2.5 מיליון שקל כדי שעד המדינה יחזור בו מעדותו כשייקרא להעיד נגד שירזי בבית המשפט. מה שמסבך לכאורה את שרמן ואת הקליינט שלו בעבירות שוחד ושיבוש הליכי משפט.

היאל"כ פתחה בחקירה סמויה. היא ציידה את עד המדינה במכשירי האזנה כדי שיקליט את עורך הדין שלו (ששמו נאסר לפרסום), אבל העלתה חרס. עד המדינה אומנם נשמע מבקש מפרקליטו לקדם עניינים, אבל לא מוכיח את קיומה של אותה פגישה בשירותים, וגם לא מראה שאותו סנגור אכן נקט בצעדים אקטיביים בעקבות בקשותיו של עד המדינה "להרביץ על הברזל כל עוד הוא חם".

"זרמתי עם הלקוח שלי, כי הוא שיגע אותי", מצטט שרמן את הסבריו של הסנגור לאותה הקלטה, "אבל לא עשיתי עם זה כלום. מעולם גם לא היה לי שום מגע עם שרמן, מלבד שלום מנומס במעלית".

תיק החקירה נסגר. ההסכם עם עד המדינה אפילו בוטל לאחרונה, בגלל התנהגות בעייתית שלו בתיקים אחרים. אבל שרמן, שבמשך שנה לא ידע על כך דבר ומעולם גם לא נחקר בנושא, חש מרומה. ובעיקר מאמין שאם היו חושפים בפניו את עדותו של עד המדינה, היה באפשרותו להראות שחוסר האמינות שלו שומט את הקרקע גם מעל עדותו המרכזית במשפט.

"כולם זלזלו בי"

כאן אנו מגיעים לנקודת הפתיחה של הראיון. ביד אמן מכין שרמן מהלימון הצהבהב הזה לימונדה. "אם אני מוכיח שעד המדינה שיקר בנוגע אליי", הוא מצהיר, "גם העדות והמהימנות שלו לגבי הדברים שייחס לריקו בנושא הלבנת ההון שווים לאפס".

- החיים הם דבר מורכב. אולי עד המדינה שיקר בעניין אחד והיה מדויק להפליא באחר?

"שטויות במיץ עגבניות. להעליל עלילה עליי ועל ריקו זה כבר עניין מהותי וכבד, והמדינה יודעת את זה. למה עד היום לא קיבלתי את העדות הזאת? כי בעבירות של הלבנת הון צריך ידיעה. ועד המדינה מספר שהוא העביר את הידיעה לריקו במפגשים מסוימים, שלטענתנו לא היו ולא נבראו. את המפגשים האלה הוא יכול היה להמציא, כמו שהמציא את המפגש בשירותים, ולכן זה מהותי. לא יעלה על הדעת שהתביעה מחזיקה עדות מזכה אצלה ולא מודיעה לי. זה לא סתם היה מקעקע את האמינות של העד, זה היה הורס אותה. כי כשאני חוקר - זה להרוס. זו המקצועיות שלי, בזה אני טוב".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "חומר החקירה הועבר לעורכי הדין ויקי פוני ושלומי בן-אריה המייצגים את ריקו שירזי בתיק הפלילי המתנהל נגדו לאחר סיום החקירה ובהתאם להנחיות והכללים שעל-פיהם פועלת התביעה".

את שרמן זה לא משכנע. הוא מתכנן להזמין שוב את עד המדינה לעדות, "ואני רוצה לראות שיגידו לי לא. האפשרות השנייה שאני מציע לרשות המסים היא להגיע לעסקה נורמלית עם ריקו שירזי. ללא הלבנת הון, כי על זה הוויכוח בינינו".

- אתה מתעל את המהלך הזה בצורה מאוד מחושבת, ועדיין אתה מאוד נסער. מה המשמעות של המהלך הזה לגביך?

"בראש ובראשונה זה מסכן אותי. אני מתעסק עם עבריינים כבדים במירכאות, ואם מתגלה שלא עשיתי עם עדות כזאת שום דבר, יבואו אליי בטענות. איזה מין עורך דין אתה שהמדינה מסתירה ממך כאלה דברים".

- מה זאת אומרת?

"אם ריקו מקבל בית סוהר, למרות שאני מאמין שיזוכה, ובעוד ארבע-חמש שנים יתגלה החומר הזה, הוא יבוא ויגיד לי, ובצדק, אתה הסנגור שלי, איך לא היה לך את החומר שמזכה אותי? איך נתת למדינה לעבוד עליך? בשביל מה שילמתי לך? סמכתי עליך שתגלה הכול".

- אמיר זוהר בבלוג שלו "פוסטה" טען שזה כבר סיבך את היחסים ביניכם.

"זה סיבך את היחסים שלי עם בית המשפט", שרמן קוטע אותי ומרים את קולו. "ועם התביעה והמשטרה. כולם זלזלו בי, כי ידעו במהלך הדיונים דברים שאני לא יודע. אפילו עד המדינה אמר לי באחד הדיונים, אחרי שאמרתי לו שהוא עבריין, שאני עבריין יותר גדול ממנו ושעוד כמה חודשים יעצרו אותי. ואז קם השופט עודד מודריק ואמר שזה חסוי. אני אז עוד לא הבנתי כלום, אבל לא היה ראוי לעצור את הדיונים ולהחליף אותי במקום לתת לי להתבזות?".

"אני לא פרנואיד. התעוררתי רק אחרי שהתחלתי להרגיש שעוקבים אחרי. ראיתי שאני קובע פגישה ויש רכב אחרי. ושבטלפון שלי יש כל מיני רעשים ואני שומע את הקול שלי בחזרה. ובסוף אמרתי - אני לא יכול יותר והחלטתי לפתוח בחקירה סמויה משלי".

- ומה היא כללה?

"אני אספר לך מחר מה עשיתי ומה לא עשיתי. הלאה. אין יותר שאלות בנושא. נגמר הסיפור".

כשאתה עונה ככה, זה רק מחזק את טענת המשטרה שאתה עושה ספין. מפתח תיאוריית קונספירציה על דברים שאפשר למצוא להם הסבר אחר. יש מספיק עבריינים שיכולים לעקוב אחריך בגלל הלקוחות שלך, והסלולרי פשוט הצריך תיקון.

"אז למה למדינה יש עוד קלסר וחצי שהיא לא נותנת לנו להתקרב אליו? אני עורך דין פלילי כבר 28 שנה ואני שואל את עצמי, מה יכול להיות בקלסר הזה שרשום על שמי ועל שמו של ריקו. למה המדינה מצידה רוצה שלא נדע על זה לעולם. הם ימותו ולא יתנו את החומרים האלה".

"היו לי קליינטים שלא רצחו"

בשלב הזה שרמן, שזוכה אצל משפחתו לכינוי שר (יקר בצרפתית), שואל אם אפשר לעשן סיגריה, בכל זאת אני בהריון ולא נעים. "אני אולי נחשב לעורך דין אגרסיבי, אבל יש דברים שאני מכבד", הוא מסביר. "לכן בבית אני חתול, כי מה שנוגע לאשתי זה קדוש. ולכן במסגרת הקווים האדומים שלי, לא אקח תיקי אונס. לא רוצה לעמוד במצב שבו אני חוקר נאנסת, כי אני לא רוצה 'לאנוס' אותה על הדוכן פעם שנייה. אני מפסיד על זה המון כסף, המון, אבל תיקים של עבירות מין לא נכנסים אליי למשרד. נקודה".

"אני לא עושה את זה בכוונה והשופטים יודעים את זה. אני היפראקטיבי, אבל אני לא מקלל ולא מעליב. עובדה שאף שופט לא התלונן עליי בלשכה, ושיש לי חברים בפרקליטות ששותים איתי קפה בהפסקות ומבלים איתי גם אחרי שעות העבודה. מה לעשות שאני כנראה משפטן טוב ובהתנגדויות שלי אני צודק. לפעמים צריך לדעת להגיד את הדברים בצורה ברורה. בטח כשחיים של אנשים מופקדים בידיי. למשל, בתיקי רצח, כשקליינט יכול להיכנס למאסר עולם. והיו לי קליינטים שלא רצחו".

- סיפרת לי שאתה לא עובד מהמשרד, אז איפה אתה פוגש אותם?

"אני עובד על תיקים מהבית, אבל פוגש קליינטים במשרד או בבתי קפה. בכל פעם בית קפה אחר, שלא אקבל איזה טיל בטעות", הוא צוחק. "בחרתי להיות פליליסט, למרות שאלי הורוביץ, שהיה יו"ר טבע, הוא דוד שלי, כך שהיו לי קשרים כדי להתקדם באזרחי, אבל אני אוהב את האקשן. ושלא תטעי, אני רואה את הטוקבקים עליי, אנשים כותבים איך השרמן הזה משחרר אנשים כמו שירזי ודומרני. הם חייבים להבין שאני משחרר אותם בשבילכם, האזרחים שיושבים בבית.

"כי אם יעצרו את דומרני ושירזי ללא ספק סביר, זה ייכנס להלכה המשפטית, ובפעם הבאה יהיה הרבה יותר קל לעשות את זה גם לך ולי. המדינה לא יכולה לקצר דרך עם ארגוני הפשע, כי מחר זו תהיה המשפחה שלך, שתשלם את המחיר בגלל הלכה כזו. וכן, אני יודע שאני נחשב לעצם בגרון, אבל תאמיני לי, אם היו עוד עשרה עורכי דין כמוני, מערכת המשפט הייתה נראית יותר טוב".

הכתבה המלאה - במגזין G