טיול ירוק לסופ"ש: לבקר ולרבוץ בכיף בשבילי פארק הירקון

הפארק הטבעי שנוצר הוא ריאה ירוקה, מקום לטיולים ולנופש, וגם בית גידול לחי ולצומח ■ בכל שנה באביב משקמים את תוואי הנחל ואת השבילים אחרי החורף

הירקון, שפעם היה שם נרדף לנחל מזוהם, נמצא כבר כמה שנים בתהליך של ניקוי ושל התחדשות, והתוצאות אינן מאחרות לבוא. הפארק הטבעי שנוצר הוא ריאה ירוקה, מקום לטיולים ולנופש, וגם בית גידול לחי ולצומח.

בכל שנה באביב נכנסים עובדי רשות נחל הירקון לאזור הנחל, ומשקמים את תוואי הנחל ואת השבילים אחרי החורף. השנה, מספר פיליפ רובינזפט, איש השטח של הרשות, כל האזור הפך למעשה לאגם אחד גדול. הגשמים הציפו כל מה שאפשר. הזרימות העזות והסחף התנקזו והובילו לנחל טונות של פסולת, מבקבוקי פלסטיק ועד צמיגים. בשפך הנחל לבדו הוציאו השנה עשרים משאיות אשפה!

עכשיו האזור מוסדר ומטופל, ומחכה למטיילים. כדי להגיע לאזור נכנסים ממחלף ירקון. יורדים ממנו ופונים מערבה (לכיוון פתח תקוה). מיד אחרי הצומת פונים ימינה לשביל החולף ליד מסעדה ("המקום של יגאל"). ממשיכים ישר, ובפנייה הראשונה ימינה חוצים מתחת לכביש, ומגיעים. מכאן מתפתלים שבילים רבים. אחד מהם מקביל לכביש 5, היתר נכנסים לעומק ומתפזרים בסביבה.

אחד האזורים הפופולריים מכונה אבו רבאח - בשל החורבה הנמצאת במקום. סביב המבנה יש יופי של מקום לפיקניקים, עם עצי ענק סוככים ומצילים, חלק בנחל עם נופרים יפהפיים והרבה שקט. סבך השבילים משתייך גם לשביל ישראל, ויש בו נתיבים לרכבי שטח ולשבילי אופניים. אפשר לשוטט בין השבילים ולגלות בכל פעם משהו חדש, למצוא פינה נחמדה על שפת הנחל ולרבוץ בכיף. בין היתר יש גם מעברי מים בנחל, כך שאפשר לשכשך רגליים.

הקטע הראשון של נחל הירקון, המגיע מהמעיינות (ואורכו שבעה קילומטרים) מזרים מי מעיינות טהורים, ולכן הצמחייה שופעת ובעלי החיים חוגגים בסביבתו. באחת הנקודות ישנו מפגש עם נחל קנה, הנשפך לירקון. הנחל מזרים מים מטוהרים ברמה גבוהה (גם אם לא לשתייה), ולכן נמשך הרצף של החי ושל הצומח. אחת העדויות לשיפור ברמת המים היא ההשבה לטבע של לבנון הירקון, מין של דג שהיה אופייני לנחל, נעלם, ולאחרונה הושב מגרעין רבייה.

בנקודה אחת בנחל, ובשל ריבוי הדגים, יצרו עבורם השנה מבנה מיוחד - "סולם דגים". הדגים אוהבים לשחות נגד הזרם ובמפלים הם נתקעים ולא יכולים להמשיך. הפתרון הגיע בדמות טרסות מדורגות, בגובה של שבעה עד עשרה סנטימטרים, המאפשרות לדגים לעבור את המכשול. הפתרון מאפשר תנועת דגים ערה ויוסיף עניין למטיילים באזור.