חשד: רשת בינלאומית זייפה ומכרה יצירות אמנות והלבינה כספים

בפעילות עוכבו לחקירה כ-18 מעורבים, בהם מומחי אמנות ואנשי כספים, זאת עקב חקירה סמויה של יחידת להב 433 יאח"ה בשיתוף המשטרה הפדרלית הגרמנית

18 חשודים נעצרו ועוכבו הבוקר (ד') לחקירה בחשד להלבנת הון וביצוע עבירות מס בפעילות של רשת בינלאומית מתוחכמת שעסקה בזיוף ובמכירה של יצירות אמנות.

המעצרים בוצעו לאחר חקירה סמויה ממושכת שמנהלת מזה מספר חודשים יחידת להב 433 יאח"ה של המשטרה, בשיתוף עם המשטרה הפדרלית הגרמנית, רשות המסים - חקירות מכס ומע"מ חיפה, הרשות לאיסור הלבנת הון והיחידה למתן שירותי מטבע במשרד האוצר, בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

עניינה של החקירה הוא חשדות לקיומה של רשת הלבנת הון מקצועית שפעלה בתחום לאורך שנים, במקביל לקיומה של רשת בינלאומית מתוחכמת שעסקה בזיוף ובמכירה של יצירות אמנות ופעלה לאורך שנים בארץ וברחבי אירופה.

את החקירה מוביל כוח משימה הפועל ביאח"ה ומתמחה בתחום הלבנת ההון, וייעודו חשיפה של פרשיות בתחום זה.

מממצאי החקירה עולה כי במקרים רבים זויפו פרטי אמנות וציורים באופן מתוחכם ומקצועי, תוך שימוש בחומרי גלם שפותחו ונרכשו במיוחד לצורך ביצוע הזיוף האיכותי.

כמו כן עולה חשד כי בסיוע מעבדות ואנשי מקצוע נוספים, הוכנו מסמכים שלכאורה נתנו כיסוי חוקי ליצירות. על-פי החשד, מלביני ההון ומומחי האמנות חברו יחד והפיצו את היצירות בגלריות בישראל ובאירופה, במקביל להלבנת הכספים מהמכירה.

בנוסף, במסגרת החקירה עלה חשד לפעילות רבת-שנים של הלבנת הון מתוחכמת והעלמות מס, בין היתר באמצעות משרדים למתן שירותי מטבע ובאמצעות גורמים שהם עורכי דין במקצועם.

החשד הוא כי במקרים רבים נעשתה העברת כספים בעבור לקוחות שביקשו להעבירם מישראל ולתוכה תוך הימנעות מדיווח כדין, זאת בעבור תמורה כספית לחשודים כ"מלבינים".

בפעילות משולבת ומתואמת שביצעו היחידות הבוקר, במקביל לפעילות רשות האכיפה הגרמנית בחו"ל, נערכו חיפושים בבתיהם ובמשרדיהם של החשודים המעורבים בפרשה, הוקפאו חשבונות בנק, ונתפסו נכסים.

בפעילות עוכבו לחקירה כ-18 מעורבים, בהם מומחי אמנות ואנשי כספים.

לחשודים מיוחסות עבירות על חוק איסור הלבנת הון, מירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה ועבירות על פקודת המכס.