הנה הכסף: היקף הפטורים ממס - 44.5 מיליארד שקל

הטבות המס השנה מהוות כ-19% מסך הכנסות המדינה ממסים וכ-4.5% מהתמ"ג ■ משרד האוצר: אם היו מבטלים את כלל הפטורים ממס, היה ניתן להפחית את המע"מ ל-16%, את מס ההכנסה בין 5 ל-15 נקודות האחוז

הטבות המס לקבוצות השונות - המכונות "פטורים" - יסתכמו השנה ב-44.25 מיליארד שקל ובשנת 2014 כבר יגיעו ל-44.5 מיליארד שקל - כך עולה מאומדנים שפרסם אתמול (ג') האוצר בסוף ספר הצעת התקציב לשנתיים הבאות.

מדובר בסכומים המהווים כ-19% מסך ההכנסות ממסים וכ-4.5% מהתמ"ג - מספר כמעט זהה להיקף הגירעון בשנה הנוכחית.

להפחית את המע"מ

לצורך השוואה, היקף הפטורים ב-2012 הסתכם ב-39.6 מיליארד שקל, כלומר תוך שנתיים גדל היקף הפטורים בכ-5 מיליארד שקל - תוספת של 12.4%. חלק מהגידול מוסבר בהגדלת שיעורי המס המתוכננים לשנתיים הבאות.

חבילת המיסוי בסך 14 מיליארד שקל היא "עקב אכילס" של התוכנית הכלכלית, וכבר זוכה להתנגדות נחרצת בכנסת. המספרים המופיעים בסוף ספר התקציב שופכים אור על העיוות הכרוך בהשארת הפטורים הללו על כנם בזמן שמעלים את שיעורי המס לכלל האוכלוסייה, לרבות השכבות החלשות.

בסקירה על הטבות המס נכתב כי אם היו מבטלים את כלל הפטורים, היה ניתן להפחית את המע"מ ל-16%, את מס הכנסה בין 5 ל-15 נקודות האחוז ואת מס החברות ב-6 נקודות האחוז.

לפי האומדנים של האוצר, ההטבות שיקבלו החברות במסגרת חוק עידוד השקעות הון, לרבות חברות הענק טבע, אינטל, כיל וצ'ק פוינט, יטפסו בשנה הבאה ל-6.7 מיליארד שקל, לעומת 5.6 מיליארד ב-2010 - גידול של כמיליארד שקל לעומת 2010 ולעומת 2.3 מיליארד שקל לפני עשור.

סעיף הטבות המס הגדול ביותר הוא זה הקשור לחיסכון הפנסיוני: בין 16 ל-17 מיליארד שקל בשנים הנסקרות.

הפטור על קרנות השתלמות יזנק מ-2.4 מיליארד שקל ב-2012 ל-4.4 מיליארד שקל ב-2014 - כמעט פי שניים. ביטול פטור זה היה מונע את העלאת המע"מ, הפוגעת בעיקר בבעלי הכנסות נמוכות, או את ההעלאה המתוכננת במס הכנסה לכל מדרגות המס.

באוצר מציינים כי אם מביאים בחשבון את ההטבה המגולמת גם בביטוח הלאומי ובמס בריאות, הנזק של הפטור לקופת המדינה יגיע בשנה הבאה לכ-5.8 מיליארד שקל (!).

לפי סקירת האוצר, רק שליש (34%) מהשכירים נהנים מההטבה על קרנות ההשתלמות: 93% מעובדי העשירון העליון ו-80% מעובדי העשירון התשיעי, זאת לעומת 2% מעובדי השייכים לעשירון התחתון ו-4% מעובדי העשירון השני. כלומר, מדובר באחת ההטבות הרגרסיביות ביותר במערכת המס הישראלית.

גם הפטור ממע"מ על פירות וירקות צפוי להסתכם ב-2.1 מיליארד שקל ולהגיע ל-2.8 מיליארד שקל בשנה הבאה. ביטול הפטור הזה יאפשר לבטל את הגזירות על עקרות-בית, על האקדמאים וגם על משפרי הדיור (הנאמדות יחד בכ-2 מיליארד שקל) ועוד לבטל חלק מהעלאת מס הכנסה למדרגות הנמוכות.

לפי הערכות, ביטול פטור זה צפוי לקבל אישור מוועדת הכספים, אך חברי הוועדה מעוניינים שהמהלך יגיע ממשרד האוצר.

בהקשר של מע"מ, נזכיר כי גם על שירותי תיירות אין מע"מ, פטור שיעלה למשק החל משנה הבא כ-1.1 מיליארד שקל. הפטור ממע"מ באילת יעלה למשק החל מ-2014 כ-780 מיליון שקל.

פטורים
 פטורים