פישר: "גם אם כולם בישראל ירוויחו פי 2 - העוני לא יקטן"

נגיד בנק ישראל היוצא בכנס של הבורסה בלונדון: "האתגרים הגדולים שלנו הם בטיפול בעוני, במיוחד בקרב הקהילות הערביות והחרדיות"

"הכלכלה הישראלית מאוד רועשת בתקופה הנוכחית, אבל היא מאוד חיובית. בנק ישראל יכול לתמוך בצמיחה והוא יכול גם לפשל אבל הבנק לבדו לא יכול לייצר צמיחה. צריך לזכור שהכלכלה הישראלית התמודדה עם דברים גדולים, וזה משקף את החוזקות הגדולות שלה". כך אמר היום (ה') סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל היוצא, במהלך שיחה עם מנכ"לית הבורסה בת"א אסתר לבנון במסגרת כנס המשקיעים ה-13 של הבורסה, שמתקיים בלונדון.

"הכלכלה הישראלית במצב טוב. התקציב השנתי צפוי להקטין את הגירעון ל-3%, וזה מהלך שהממשלה הישראלית כפתה על עצמה - לא האיחוד ולא גורם אחר. אנחנו גדלים מהר ומצפים לצמיחה בשיעור של 3.8% צמיחה, כאשר 1% נובע מהגז. הצמיחה בישראל גבוהה ממדינות ה OECD", הוסיף פישר.

"כבר בטקס ההשבעה שלי לתפקיד נגיד בנק ישראל ב-2005 טענתי שהכלכלה הישראלית חזקה. אמרו לי שאני לא מבין על מה אני מדבר, אבל כבר אז היה לי ברור שאני צודק. עובדה שהכלכלה הישראלית שרדה את המשבר הכלכלי העולמי. הבנקים בישראל מאוד שמרניים ויש להם חוזקות רבות. כמו ברוב המקומות, אף אחד לא אוהב את הבנקים, אבל בסופו של יום כולם מכירים בעובדה שהבנקים בישראל מרוסנים".

בהמשך, התייחס פישר גם לחולשות הכלכלה הישראלית. "האתגרים הגדולים שלנו הם בטיפול בעוני, במיוחד בקרב הקהילות הערביות והחרדיות. העוני בישראל מיוחד, כי הגדרתו שונה מזו האמריקאית. אצלנו כי ההגדרה היא חצי מהשכר החציוני. אם כולם בישראל ירוויחו פי שניים, העוני לא יקטן. גם הכלכלה ריכוזיות יותר מדי, והכנסת מנסה להתמודד עם זה, כמו גם עם התחרותיות בבנקים. כמובן שיש נושאים נוספים כמו מחירי הדיור ופוריות שוק נמוכה. עם זאת, ישראל לא תרדם בשמירה, והבעיות הללו יטופלו. זה יקח זמן, אבל זה יטופל".

לבסוף התייחס פישר לכך שהוא מכונה "המבוגר האחראי" בכלכלה הישראלית, ואמר: "תמיד אומרים שפישר הוא זה שמוריד את הריבית. ובכן, אני לא מחליט לבד. ההחלטה להוריד את הריבית במאי, למשל, לא היתה בלעדית שלי. מחליטים על הנושאים הללו במסגרת הוועדה המוניטרית, שכוללת עוד 6 אנשים, וכמעט תמיד יש דעת מיעוט. כאשר דנו בהורדת הריבית האחרונה הקולות היו מפוצלים. לא רציתי להוריד את הריבית במכה אחת. לשמחתי, רוב בוועדה תמך בהחלטה להוריד את הריבית, אבל הריבית לא היתה יורדת אם הייתי בדעת מיעוט. אחד הדברים שהכי משמחים אותי לגבי ועדת הביקורת המוניטרית שלנו היא שההחלטות מתקבלות באופן אחראי ולא לפי איך שהם נתפסות בציבור".