פישר יישאר בחוץ? סקר: ילן - המובילה להחלפת ברננקי

כלכלנים בולטים העריכו כי סגניתו רבת העוצמה של יו"ר הפד תחליף אותו בתחילת 2014 פחות ממחציתם תומכים במינויה

ג'אנט ילן, סגניתו רבת העוצמה של בן ברננקי, יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב), היא המועמדת בעלת הסיכויים הרבים ביותר להחליף את ברננקי בתום תקופת כהונתו השנייה בתחילת השנה הבאה. כך עולה מסקר כלכלנים שערכה רויטרס.

רוב מכריע של 40 מ-44 כלכלנים העריך שילן, לשעבר נשיאת שלוחת סן פרנסיסקו של הפד, תחליף את הבוס שלה בפברואר 2014. התמיכה במינויה בקרב הכלכלנים הייתה חזקה, אך לא מכרעת, ו-23 מ-38 מהם תמכו במינויה לתפקיד מס' 1 בפד.

ילן, כלכלנית בת 66, שנחשבת ליונה מוניטרית, מחזיקה בתפקיד מס' 2 בפד מאז 2010. היא תמכה בתוקף בצעדים האגרסיביים שננקטו בהנהגת ברננקי להמרצת הצמיחה הכלכלית ולעידוד התעסוקה בארה"ב.

"אם הנשיא אובמה ימנה את ג'אנט ילן, זה יהיה מינוי שהוא יוכל להשתבח בו, מכיוון שזה יהפוך אותו לנשיא הראשון שמינה אישה לתפקיד יו"ר הפד", אמר אלן זנטנר, כלכלן בנומורה.

ברננקי הרפובליקני, מונה ליו"ר הפד בידי הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש. אובמה מינה אותו לתקופת כהונה שנייה בעקבות המשבר הפיננסי. ברננקי לא אמר שהוא רוצה תקופת כהונה נוספת, אך גם לא ניסה להזים את השמועות הגוברות על פרישתו. בסקר, רק שלושה מהכלכלנים העריכו שברננקי יכהן ארבע שנים נוספות, וכלכלן אחד בלבד היה בדעה שנגיד הפד, ג'רמי סטיין, ימונה לתפקיד היו"ר.

מועמדים נוספים שהוזכרו כוללים את לארי סאמרס, לשעבר יועץ לנשיא אובמה; טימותי גייתנר, לשעבר שר האוצר; ושני סגנים לשעבר של יו"ר הפד: רוג'ר פרגוסון ודון כהן.

אף אחד מהמועמדים הללו אינו נחשב לבעל סיכויים להחליף את ברננקי, למרות ששניים מהכלכלנים אמרו שאובמה יעשה בחוכמה אם ימנה את סאמרס, וכלכלן אחד אמר שהמועמד המתאים ביותר הוא פרגוסון.

מחליפו של ברננקי יצטרך להתמודד עם המשימה הקשה של ניהול כלכלה שמצבה עדיין רגיש, ולנווט באלגנטיות את נסיגת הפד מצעדי ההמרצה החריגים שננקטו עד כה. מדובר במשימה מורכבת וקשה, והזעזועים שנרשמו לאחרונה בשוק הדגישו את מורכבותה וקושיה.

המשקיעים השילו באופן מאסיבי נכסים עתירי סיכון ואג"ח לאחר שברננקי אמר ב-22 במאי שב"אחת הפגישות הבאות" של הפד עשוי הבנק לצמצם את תוכנית רכישת האג"ח החודשית בסך 85 מיליארד דולר.

הפד, שהוריד ב-2008 את הריבית לרמה ששווה לאפס אחוזים, נמצא בתהליך רכישת אג"ח משכנתאיות וממשלתיות בשווי של יותר מ-3 טריליון דולר במטרה להמריץ את הצמיחה. הפד התחייב להמשיך לרכוש נכסים עד שיירשם שיפור משמעותי בצפי התעסוקה.

ואכן, שיעור האבטלה ירד מכ-8% בקיץ שעבר ל-7.6% במאי, והתעסוקה צומחת בקצב חודשי של 176 אלף מקומות עבודה חדשים, אולם הצמיחה הכלכלית עדיין אינה יציבה. במקביל, הייצור ממשיך להיות חלש, ונראה שברבעון השני הואטה הצמיחה הכלכלית לאחר שברבעון הראשון רשמה גידול צנוע של 2.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.