סער מציג רפורמה לצמצום ביורוקרטיה והגדלת היצע הדירות

שר הפנים יגיש היום רשימה של צעדים חדשים שמטרתם לחסל את הביורוקרטיה בתחום הרישוי ולהעניק סמכויות לוועדות המקומיות במטרה להקל על עומסי בהן נתונות הוועדות המחוזיות

כשנה לאחר הקפאת "רפורמת המרפסות" של נתניהו, שנועדה לקצר ולפשט את הליכי התכנון והבנייה, הודיע היום (א') שר הפנים גדעון סער, כי יפיץ היום תזכיר חוק הכולל תיקוני חקיקה בתחום התכנון והבנייה. מטרת הצעת החוק, מסבירים בלשכת השר, היא להפחית את הריכוזיות במערכת התכנון במדינת ישראל ולהביא לשיפור השירות לאזרח, לקיצור תהליכים, לצמצום הביורוקרטיה ולהגדלה משמעותית של מלאי יחידות הדיור.

במסגרת תיקוני החקיקה מוצעים צעדים חדשים העוסקים בפרקי האישור והרישוי בחוק התכנון והבנייה ועיקרם לייעל את השירות לתושבים, על-ידי ביטול הצורך בהיתר לבצע שינויי בנייה, דוגמת פרגולה, גידור ביתי, דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה וכדומה. בנוסף, יאושר הליך רישוי מקוצר למבנים ועבודות דוגמת, הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, סגירת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מעליות למבנה קיים וכדומה.

על מנת להקל על עבודתן של הוועדות המחוזיות, אחד הצעדים המהותיים בתיקוני החקיקה יעסוק בהפחתת הריכוזיות של הוועדות המחוזיות, והענקת סמכויות לוועדות מקומיות. זאת במטרה לאפשר לוועדות המחוזיות לעסוק בייצור מלאי תכנוני של יחידות דיור.

לוועדות המקומיות יוענקו סמכויות חדשות למתן אישורים לתוכניות ממוקדות, לניהול שטחי ציבור, ולהוספת זכיות ושימושים. כמו כן יוקמו מנגנונים שיבטיחו שקיפות ופיקוח על הוועדות המקומיות בין היתר באמצעות הקמת יחידה יעודית לפיקוח ובקרה על פעולת הוועדות המקומיות, הקמת אגף הכשרה מקצועית בוועדות המקומיות והוספת משקיפים מקצועיים לוועדות המקומיות.

בנוסף, יוסדר מסלול מקוצר לתוכניות מצומצמות וייקבע לראשונה לוח זמנים מירבי לאישור תכנית מיום הגשתה. צעד נוסף הוא הקמת "מכוני רישוי", שאמורים להקל משמעותית על התושבים, כאשר יעניקו להם את האישורים הנדרשים מכלל הגורמים הממשלתיים (מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה) תחת קורת גג אחת. בנוסף, לראשונה תוקם מערכת רישוי ממוחשבת שתאפשר לאזרחים להגיש בקשות בדרך מקוונת ולחסוך זמן ולהקל על האזרחים. כלל המידע הרלוונטי יוצג באתר אינטרנט ייעודי לרווחת הציבור.

"תיקון החוק הוא שלב ראשון בשינויים שיש לבצע בתחום התכנון והבנייה", הודיע סער. "מערכת התכנון בישראל צריכה להתמודד עם אתגרים רבים ועליה לתת מענה יעיל, מהיר ואיכותי לאזרחים לצד מענה לצרכי המדינה המשתנים, בדגש על הפחתת הריכוזיות במערכת התכנון וקיצור לוחות הזמנים".

סער הסביר כי התיקון מציע שינויים במצב הקיים.: "לא כל מי שמעוניין לבנות פרגולה צריך לבקש היתר ולא כל מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין שלוש שנים. מערכת התכנון חייבת לשנות את פניה ולצורך כך יש לבצע שינויים הכרחיים- העיסוק של וועדות מחוזיות בתכניות נקודתיות מעכב את היכולת ליצור מלאי תכנוני משמעותי, שייתן מענה לביקושים. העברת הסמכויות לוועדות מקומיות תשחרר את צוואר הבקבוק ותאפשר לוועדות מחוזיות לעסוק בתכניות משמעותיות. במובן הזה- הפירמידה צריכה להתהפך".