תוכנית חומש להרחבת נמל ת"א: מלון בוטיק ובתי קולנוע

עוד בתוכנית: שימור מעגן הסירות ואטרקציות למבקרים ■ כחלק מתוכנית החומש של החברה להשקעה ופיתוח שטח הנמל יורחבו השימושים המותרים בתב"ע הקיימת

תוספת של 8000 מ"ר בנוי, שינוי תמהיל העסקים הקיימים, מלון בוטיק, שטחי משרדים ומסחר וגם בתי קולנוע, זו התוכנית החדשה של מנהלי נמל תל אביב, חברת אוצר מפעלי ים לחמש השנים הקרובות אותה חשפה היום מנכ"לית החברה איריס ברץ. עלות היקף ההשקעה הצפוי בתוכנית עומד על כ-70 מיליון שקל, מתוכו עתידה החברה להשקיע כ-40 מיליון שקל ואת השאר ישקיעו ישמים פרטיים שיזכו במכרזים לבנייה ותפעול המתחמים בשיטת ה-BOT.

כחלק מתוכנית החומש של החברה להשקעה ופיתוח שטח הנמל יורחבו השימושים המותרים על פי התב"ע הקיימת. עד היום, נועדה התב"ע למסחר, הסעדה ופנאי וכעת יוכלו לשמש גם לייעודים נוספים כמו מלונאות. כך, יוקם מלון בן כ-45 חדרים מעל מבנה 1 של הנמל הסמוך לחוף מציצים.

עוד במסגרת התוכניות העתידיות יצאו בקרוב מכרזים להוספת קומה של בין 2000 מ"ר ל-3000 מ"ר מעל מבנה 4 בנמל בו פועלת היום חנות ACE, שם בכוונת החברה להוציא מכרז ייעודי להפעלת חדר כושר ובית קולנוע שיכלול שלושה אולמות. עוד במסגרת הבנייה החדשה המתוכננת, ייצא מכרז לבניית מבנה חדש המיועד למסחר ומשרדים בשטח של כ-4000 מ"ר.

כיום פועלים בנמל תל אביב כ-75 עסקים. עוד על פי הנתונים, בעשר השנים האחרונות הושקעו בשיקום מבני הנמל ההיסטוריים ובפיתוח השטחים הציבוריים כ-170 מליון שקל. באותה התקופה עלו דמי השכירות הממוצעים בנמל מרמה של 70 שקל למ"ר ב-2003 ועד 400 שקל למ"ר כיום. בחברה צופים כי בעקבות התוכנית החדשה, שינוי התמהיל ותוספות הבנייה יאמיר שכר הדירה עד לרמה של 450 שקל למ"ר.

עוד במסגרת תוכנית החומש של חברת מפעלי ים, שימור מעגן הסירות הקיים והפיכתו למעגנה שתוכל לשמש כ-100 כלי שייט קטנים. כדי להשמיש את המעגנה בכוונת החברה לבנות המשך לשובר הגלים בהשקעה של כ-30 מיליון שקל. ברץ מדגישה כי לא מדובר במרינה או במתם שיעניק שירות ליאכטות או כלי שיט גדולים אלא בפרויקט שימור של הנמל העברי הראשון. "תוכנית זו מקובלת על ידי משרד התחבורה כאשר החברה כבר ביצעה בדיקות סימולציה על ידי מעבדות הטכניון לגבי אופי בניית השובר. מאחר ומדובר על חידוש מעגנה שהיתה קיימת בעבר במקום אמור התהליך להיות טווח קצר כאשר מרגע ההיתרים הנדרשים מדובר על פרויקט של בין 3-4 שנים".

תוספת נוספת לפעילות הנמל עתידה לכלול גם אטרקציות למבקרים החל מגלגל ענק, שווקים חיצוניים מתחלפים, קרוסלה ומוזיאון היסטורי על המזח שיספר את סיפורו של הנמל העברי הראשון. "עשור לאחר סיום שיפוץ הנמל והתייצבותו כאחד מאתרי הבילוי המובילים בישראל" הוסיפה ברץ, "אנו יוצאים לתכנית חומש אשר תאפשר למקסם עוד יותר את הפוטנציאל הטמון בו, להכניס יזמים מתחומים חדשים, להשביח את הנכסים הקיימים ולהגדיל בכ-50% את היקף המסחר. חלק מהפרויקטים שיתקיימו בנמל יעשו באמצעות תחרויות בשילוב אדריכלים ואמנים במטרה לאפשר לקהילה להתערבב ולהשפיע על אופיו של הנמל".

אוצר מפעלי ים הינה חברה ממשלתית, אשר הוקמה מכח הכרזת נמל בשנת 1936. 82.6% ממניות החברה מוחזקות בידי המדינה, 16.6% בידי בעלי מניות פרטיים ו- 0.8% בידי עיריית תל אביב. על פי נתוני חברת מפעלי ים, בנמל מבקרים כ-120 אלף איש בכל שבוע, כאשר במהלך ימי הקיץ עולה מספר המבקרים לכ-140 אלף איש בשבוע. כיום פועל הנמל עם 98% תפוסה, ו-75 עסקים פעילים, 50% מהם בייעוד מסעדנות ומזון, 25% מסחר אפנה וקמעונאות והשאר, שטחי תרבות וטיפוח הגוף.