איום בשביתה בגין ביטול המענקים לרוכשי דירה בפריפריה

פורום ערי הפיתוח והפריפריה עומד לצאת להשבתה כוללת של הערים הכלולות בפורום ביום שלישי הקרוב וזאת כמחאה על ההחלטה לבטל המענקים

פורום ערי הפיתוח והפריפריה מצטרף למאבק נגד ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בערי הפריפריה. הפורום עומד לצאת להשבתה כוללת של הערים הכלולות בפורום ביום שלישי הקרוב וזאת כמחאה על ההחלטה לבטל המענקים.

מנציגי הפורום נמסר כי ראשי הרשויות מביעים חשש כי ביטול המענקים יחליש את עריהן, אשר סובלות כבר עכשיו מחוסר צדק חלוקי מתמשך ולא זאת בלבד שיפסיק את ההגירה של תושבים חדשים אל העיר, אלא אף יעודד הגירה שלילית.

כזכור, לפני כשנתיים יצא משרד השיכון בתוכנית המבטיחה מענק לרוכשי דירה ראשונה בערים מסויימות בפריפריה. מענק זה הובטח לרוכשים שירכשו דירה בבנייה רוויה בלבד בשני חלקים. הראשון מהווה השלמה להון העצמי לרוכש בגובה של כ-60 אלף שקל והשאר, כסבסוד דמי הפיתוח לקבלן שבונה את הדירות. לפני כחודש הכריזו במשרד האוצר כי התוכנית נכשלה והוחלט על ביטולה.

יש לציין שנקבעו הוראות מעבר לטיפול ברוכשי דירה שהחלו תהליך אך טרם קיבלו את המענק אך יחד עם זאת, הוראות המעבר נקבעו לתקופה קצרה ואין בהן בשורה למי שטרם קיבל היתר בניה או תעודת זכאות. מצב זה הפך לבעייתי במיוחד לרוכשי דירות ביישוב החדש חריש, בעיקר אלו שעשו זאת דרך קבוצות רכישה, שגילו כי הוראות המעבר אינן מאפשרות להם לקבל את המענק.

חברי הקבוצות כמו גם המארגנים, יחד עם רוכשי דירות בישובים אחרים בערי הפריפרייה מנהלים מאבק עיקש בנושא מאז פורסמו הוראות המעבר. נקודת ציון משמעותית במאבקם הייתה כאשר ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בנושא בעקבות יוזמה של חבר הכנסת איציק שמולי (עבודה) לפני כשבועיים. במסגרת הדיון תקפו חברי כנסת את החלטת הממשלה ונוסח הוראות המעבר וקראו להאריך את תקופת המעבר לקבלת המענקים.

מפורום ערי הפיתוח והפריפריה, בראשותו של דוד בוסקילה, ראש עיריית שדרות, נמסר: "ערי הפיתוח והפריפריה במדינת ישראל סבלו לאורך השנים מיחס מפלה ומחוסר צדק מתמשך מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. כוונת הממשלה לבטל את המענק הזעום ממילא בסך מאה אלף שקל, לאלו המעוניינים לרכוש דירות בערים אלו, היא המשך ישיר להתנהלות הקלוקלת.

"אנו מבקשים להתריע כי החלטה זו, תפגע בצורה קשה בערי הפיתוח ואף תוביל לקריסת התעשיות המתקדמות המועטות הפועלות בתחומן בשל מחסור בכוח אדם איכותי. דווקא כעת בשל מצוקת הדיור באזורי הביקוש, יש צורך לאומי לפיזור אוכלוסייה נכון וצודק, כדי להשיג מטרה זו על הממשלה לקבוע סל תמריצים מתוקצב למהגרים לערי הפיתוח ולבני ובנות המקום המבקשים להמשיך ולהתגורר בהן, ובטח שלא לפגוע במענק אשר ניתן עד כה".