רוכשים דירה בי-ם? קבלו 100 אלף ש' עד סוף אוקטובר

התנאי היחידי לניצול המענק הוא שהרוכש יהיה מחוסר דירה, וזאת היא הדירה הראשונה שהוא רוכש למטרת מגורים

משרד השיכון פרסם הוראות מעבר מעודכנות לקבלת מענק ירושלים בגובה 100 אלף שקל לרוכשי דירה בבירה. כל מי שרכש דירה חדשה או יד שנייה בירושלים, עד יום ביטול הסעיף שמאפשר את מתן המענק (ברגע שהביטול יעבור בכנסת בעוד כ-3 שבועות), יוכל לקבלו. בנוסף, מי שירכוש דירה חדשה בבירה במחיר שלא עולה על 1.8 מיליון שקל, יוכל לקבל המענק עד חודש אוקטובר.

יש לציין כי בעוד הוראות המעבר אכן הוארכו עד חודש אוקטובר ומאפשרות לרוכשים לנצל את ההטבה שעד היום הוקפאה פעם אחר פעם במסגרת חוק ההסדרים, הן מגבילות אותה לרכישת דירה חדשה בלבד, שמחירה נמוך מ-1.8 מיליון שקל (כולל מע"מ). המענק המקורי היה רחב הרבה יותר וכלל גם דירות חדשות וגם דירות משוק היד שנייה, ללא הגבלת מחיר. התנאי היחידי לניצול המענק הוא שהרוכש יהיה מחוסר דירה וזאת היא הדירה הראשונה שהוא רוכש למטרת מגורים.

המענק נולד לפני למעלה מעשור אולם תקופה קצרה לאחר שנכנס לתוקף הוקפא על ידי חוק ההסדרים. כך היה במהלך העשור האחרון עד שבשנה הנוכחית נוצר פער בין אישור חוק ההסדרים לתפוגת החוק והרוכשים יכלו לנצל אותו. בישיבת הממשלה מיום 13 למאי 2013 הוחלט על ביטול התיקון לחוק (סעיף המענק) ולפני כשבועיים עבר הביטול בקריאה ראשונה בכנסת.

לאחר שבחודש האחרון פנו רוכשי דירות בירושלים לבנקים בבקשה לקבל את המענק, אולם בהיעדר תקצוב (לאור העובדה שתקציב המדינה טרם עבר) והנחיות לבנקים, המוסדות הבנקאיים לא אפשרו לרוכשים לקבל כדין את המענק, נוצר לחץ ציבורי לאשר את המענק עד שיבוטל.

בעקבות הלחץ הציבורי פנה שר הבינוי והשיכון אורי אריאל לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יאיר לפיד כדי לקדם הוראות מעבר. "לאור פניות רבות של אזרחים בנושא ולאור העובדה שאין מחלוקת על כך שהחוק בתוקף מאז ה-5 למאי וכי על המדינה לתת את המענק בהתאם לקביעת החוק פנה השר לראש הממשלה ושר האוצר", מסבירים במשרד השיכון, "לאחר מו"מ ושיחות סיכמו משרדי הבינוי והשיכון והאוצר כי עד ביטולו של החוק, מי שרכש דירה בירושלים (יד ראשונה או שנייה) מאז ה-5 למאי יקבל את המענק, כאשר ההנחיות לבנקים יועברו על ידי משרד האוצר תוך שבוע, בכדי שהבנקים יוכלו לטפל במענקים לזכאים להם".

בנקודה זו כדאי להוסיף, שבעוד ששר השיכון ושר האוצר מצאו לנכון לאשר את הארכת התוקף של מענק ירושלים, לא פורסמה היום שום הוראה חדשה לגבי תוכנית המענקים לרוכשי דירה חדשה בפריפרייה. כזכור, מענקים אלו שהבטיחו מענק בגובה 60 אלף שקל לרוכשי דירה חדשה בערי הפריפרייה בוטלו לאחרונה והוראות המעבר שנקבעו לגביהן אינם מרחיקות לכת כמו הוראות המעבר שניתנו למענק ירושלים.