רוביני וברמר: תוכנית היציאה של ה'פד' מסוכנת מאוד לשווקים

הכלכלן הפסימי והאנליסט הפוליטי איאן ברמר פרסמו דוח חדש לפיו הפוליטיקאים, המשקיעים וראשי הבנקאים נמצאים במצב של שאננות מסוכנת והתרגלו לסביבת משבר וצמיחה איטית

בעוד ועדת השוק הפתוח של ה'פד' התכנסה היום לדיוני הריבית שיימשכו עד מחר, בסופם היא תפרסם גם את התחזיות הכלכליות, הכלכלן הפסימי נוריאל רוביני והאנליסט הפוליטי איאן ברמר מזהירים כי האסטרטגיה של ה'פד' ל"יציאה" מהתוכניות להקלה כמותית תהיה בוגדנית, מסוכנת ותערער את היציבות בשווקים.

"אנחנו יודעים איך הסרט מסתיים ואפשר לצפות לסרט המשך", לדבריהם. "החולשה של הכלכלה הריאלית ושוק העבודה, ביחד עם יחס חוב תוצר גבוה, מצביעים על הצורך ביציאה איטית מתוכנית התמריצית המוניטרית. אבל, יציאה איטית עלולה ליצור בועות אשראי ונכסים, בדיוק כמו הבועה הקודמת, אם לא גדולה ממנה", כך הם מזהירים בדוח חדש שפרסמו ביחד במגזין הכלכלי "Institutional Investor".

רוביני, הידוע בכינויו "ד"ר דום", בשל התחזיות הפסימיות שלו וברמר, שמכהן כנשיא של מכון מחקר פוליטי-כלכלי, מזהירים כי המשקיעים וקובעי המדיניות מתעלמים מהסיכונים האמיתיים לכלכלה הגלובלית. בדוח שפרסמו השניים, הם טענו כי השאננות בקרב הפוליטיקאים, המשקיעים וראשי הבנקים המרכזיים, מובילה אותנו לעידן חדש של "אבנורמליות חדשה". כלומר, רוביני וברמר טוענים כי המשקיעים והפוליטיקאים התרגלו לסביבת המשבר המתמשכת ולצמיחה האיטית, כך שהיא הפכה להיות מצב נורמלי.

"ישנם כאלו המאמינים כי קובעי המדיניות בארה"ב יכולים להרשות לעצמם כעת לדחות החלטות קשות, שהאירופים 'יצאו מזה איכשהו', שהסינים יצליחו לאזן את הכלכלה שלהם ללא קשיים. אלו הם אשליות מסוכנות", לטענתם של רוביני וברמר.