המפקחים על חסן בנמל אשדוד: לא ראינו, לא שמענו, לא אמרנו

ליו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, יש תשובה אחת: הכול נעשה באישור הממונים ■ איך זה שכל הממונים נרדמו בשמירה?

הררי מילים נכתבו השבוע על מעלליו של יו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד, אלון חסן, שמצדו חזר על טיעון אחד: הכול היה באישור הממונים. אם ההתנהלות שלי הייתה לא בסדר, טען חסן בתוכנית "פגוש את העיתונות", איך זה שרק עכשיו, אחרי החשיפה התקשורתית הנרחבת, כולם נזכרו פתאום להסתייג ולתקוף?

כאשר מעלים את השאלות הללו בפני הגורמים בנמל, נתקלים במשהו שדומה ל"שלושת הקופים": לא ראו, לא שמעו, לא אמרו. לעומת זאת, גורם בכיר באוצר אומר בשיחה עם G כי במהלך השנים האחרונות דווקא נעשו פעולות רבות בניסיון לברר את הדברים, פעולות שאליהן היו הרמות הממונות השונות מודעות.

השאלה הזו התחדדה ביום שלישי השבוע, כאשר בהליך שלכנות אותו "מזורז" יהיה אנדרסטייטמנט, הוחלט בדירקטוריון הנמל להפסיק את ההתקשרות של הנמל עם חברות הקשורות עם חסן. זה קרה תקופה ארוכה מאוד אחרי שהדברים נחשפו (עוד על כך בהמשך).

בדירקטוריון ובאוצר אומרים כי זוהי בבדיקה חיצונית שהחלה זמן רב לפני התחקיר האחרון בנושא, ששודר ביום שישי בערוץ 2, ומדובר בעצם בתוצאותיה. ועדיין, יש כאן חומר למחשבה על האופן שבו מתנהלים לא רק העובדים בחברות הממשלתיות, אלא גם הגורמים שאמורים לפקח עליהם.

הדירקטוריון: "להיזהר מלינץ'"

הטענה המרכזית בפרשת אלון חסן, שבינתיים השעה את עצמו מראשות הוועד של הנמל, גורסת שכבעלים של חברת משאיות ושל חברה המייבאת חומרי ניקוי שעובדות עם הנמל, הוא מצוי בניגוד עניינים לכאורה.

חסן דוחה את הטענה הזו בכל תוקף: "מבדיקה שערכתי", אמר בפגוש את העיתונות, "רק משאית אחת שלי פקדה את נמל אשדוד בשנתיים האחרונות... אני לא מנהל את עסקיי, יש לי מנהלים. אני רק השקעתי את הכסף שלי ואף אחד לא יכול להגיד לי איפה להשקיע את הכסף". גם כאן הוא חזר על הטענה הקבועה: "הדירקטוריון יודע על החברות שלי ואף אישר אותן. עובדה שלא אמרו שום דבר".

יו"ר דירקטוריון הנמל בין השנים 2011-2008 היה ניצב בדימוס יעקב רז. בתקופתו פורסמו שני תחקירים של "הארץ" בנוגע להתנהלותו של חסן, והתעוררה "פרשת הסינטות" - שעניינה שוברים שקיבלו עובדי הנמל לארוחה במסעדת "סינטה" כבונוסים. גורם באוצר מספר שברשות החברות היו כבר קרובים לייאוש: "הדירקטוריון היה מגבה את העובדים, וההנהלה את הדירקטוריון. המנכ"ל עבד עם חסן בכל עניין". בעקבות הפרשה, מספר אותו גורם, באוצר התנגדו להארכת כהונתו של רז. רז סירב להגיב לפרשת חסן.

רו"ח איריס שטרק, קודמתו של רז בתפקיד, דווקא כן מעוניינת להתייחס. לדידה, בתקופת כהונתה לא הגיעה להנהלה כל אינפורמציה לגבי עסקים שמנהלות חברות בבעלותו של חסן מול הנמל.

"חשוב לדעת שני דברים", היא אומרת, "ראשית, שלעובד נמל אסור לעסוק בעבודה אחרת, אלא באישור, ומאוד הקפדנו על כך. שנית, לגבי בעלות, גם אם מדובר בבעלות פסיבית (כפי שחסן טען בתגובתו, ה' מ'), ברור שאם מדובר במשהו שהוא בממשק עם הנמל, זה לא יעלה על הדעת. אני לא יכולה למנוע מאף אחד להחזיק נכסים, אבל אף אחד לא יכול לבוא ולומר שניתן להחזיק נכסים שהם בממשק ישיר עם הנמל. צריך פרשנות מאוד יצירתית לקבוע שזה אפשרי. אנחנו מכירים את כל הפסיקות האחרונות בנושא ניגוד עניינים, והאיסור הזה הוא הדבר הכי בסיסי. לנו, מכל מקום, לא היה שום מידע וגם לא הייתה שום דרך לדעת שיש לו עסקים. יכול להיות שמאז הוא פיתח עסקים, אך אז זה לא עלה ולו ברמז".

- גם לך היו מאבקים מול העובדים?

"היו לא מעט מאבקים מול העובדים, בעיקר בנושא של קליטת בני משפחה. יחד עם זה, הקפדנו באופן חד משמעי על קיום כל ההסכמים. העובדים ראו שכשאתה מקיים ושומר על הזכויות שלהם, ומצד שני אוכף את החובות שלהם, כולם מרוויחים מזה. כשמשגיחים - מקבלים; כשמרפים ונותנים - נוהגים אחרת".

- אז את חושבת שההנהלה הנוכחית הרפתה.

"תרשי לי לא להגיב".

- האם את כיו"רית, הרגשת את "נחת זרועו" של אלון חסן ביו"ר ועד עובדים?

"אין תגובה".

הדירקטורים בנמל מילאו בתחילת השבוע פיהם מים. שניים מהדירקטורים - עו"ד מרדכי מור וכוכבה זרמון, היושבת בדירקטוריון הנמל מטעם משרד התחבורה - סירבו להגיב. הדירקטור אריה ברדוגו, גזבר עיריית בית שמש, היה מוכן לומר קצת יותר: "אין ספק שלא נתעלם מכל הרעש התקשורתי שקיים כרגע, אבל למרות זה אנו מעוניינים לדון לגופו של עניין ולא לעשות לינץ'".

ברדוגו מספר כי בשעתו הוגש לדירקטוריון דו"ח בענייני חסן, בעקבות הפרסום בעיתונות, אך הדירקטוריון ביקש להרחיב את הדו"ח.

- הולך חסן ואומר תחת כל עץ רענן שהדירקטוריון אישר לו להחזיק חברות שהיה להן ממשק עם הנמל. זה נכון?

"זה לא ברמה שהדירקטוריון אומר לו: מותר למשאית שלך להיכנס או מותר לך למכור חומרי ניקוי לנמל. יש כללים, יש אמות מידה, יש נהלים. זה נכון שהיה דו"ח שהובא לדיון בפני ועדת הביקורת והדירקטוריון ביקש להרחיב אותו. אם עולה חשש כזה או אחר לניגוד עניינים, אנו נעזרים ביועצים המשפטיים של הנמל".

- כן, אבל זה לא קשה לראות שהייתה פה התנהלות עם ניחוח בעייתי.

"יש משהו בזה, אבל אי אפשר להסתמך רק על תחושות בטן. זה נושא מורכב וחשוב כדי שמיטב המוחות יתנו את הדעת על זה, כולל רשות החברות. בנקודה הספציפית ביקשנו חוות דעת משפטית לגבי ההיתכנות של ניגוד אינטרסים. אמנם התקשרות הקדימה אותנו, אך אנחנו המשכנו בתהליך".

בהודעה השבוע על הפסקת הקשרים עם החברות בבעלות חסן, ציינה ועדת הביקורת של הדירקטוריון "כי בניגוד לפרסומים בעניין, ועדת הביקורת מעולם לא אישרה עיסוקים נוספים כלשהם של מר אלון חסן".

הרגולטור: "הכול בזכותנו"

גורם באוצר וברשות החברות, האחראית על נמל אשדוד, אומר כי "היה ברור שהוא איש כוחני, ושההנהלה עובדת אצלו. ההנהלה הייתה מציגה עמדה ואחר כך הייתה שולחת את הוועד לנהל את המשא ומתן".

- הכול טוב ויפה, אבל אתם הגוף האחראי. זה לא מספיק להתלונן. לכם ניתן המנדט לוודא שהדברים האלה לא יקרו.

"כל מה שקורה עכשיו - כל הבדיקות וכל הדו"חות - זה הכול בזכות רשות החברות. באותה שנייה שהדברים יצאו החוצה, בכתבה שפורסמה באוקטובר 2011, רשות החברות החליטה לפעול מול הנמל בנחרצות ובנחישות".

- ונדרשו לכם שנתיים כדי לעשות משהו?

"תראי, כשהרשות ראתה שהדברים נמרחים על-ידי הנמל, היא לא ויתרה ודרשה מהם לערוך בדיקות נוספות. התשובות שהם נתנו אלה תשובות שהן 'ליד', 'מסביב'. הרשות הגדירה להם בדיוק את השאלות ודרשה שהדברים ייבדקו שוב, ואף עבדה בנושא בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה. לא רק שהרשות לא הרפתה, אלא גם אמרה להם שהם ייתנו את הדין. גם הדו"ח, שהגיע השבוע לשולחן דירקטוריון הנמל, נעשה על-פי דרישות ספציפיות של רשות החברות".

- הוא טוען עד היום שהכול היה באישור.

"ברגע שהגיעו דיווחים על כך שחסן מחזיק בחברות פרטיות, רשות החברות הוציאה מכתב חריף לדירקטוריון וביקשה לקיים חקירה. נכון, מבין השורות בצבץ שחסן טוען שאין שום איסור על בעלות, אבל אנחנו אמרנו: אם באמת הנוהל לא קובע איסור על בעלות, אז תשנו את הנוהל".

- וזה קרה?

"בואי נגיד שהשינוי שהם רצו לעשות בנוהל הוא בדיוק שינוי שלא תופס את ה'דג' הזה בחכה. כל התשובות שהם נתנו נועדו למרוח. הרשות דרשה מהם, למשל, פלט מחשב של יציאת וכניסת המשאיות. גם זה נמרח. הבעיה היא לא אלון חסן, אלא מי שנתן לקוץ הזה לפרוח בערוגת הנמל. ומי שבסוף יידרש לתת את הדין אלה הגורמים בנמל לגבי מה שהם עשו ומה שהם לא עשו".

- ההנהלה: מי שולט במי?

מהנהלת הנמל לא הגיעה התייחסות עד מועד סגירת הגיליון. מי שכן התייחס ליחסים שבין ההנהלה לבין חסן והוועד היה דווקא בית הדין לעבודה, שתיאר את התנהלות מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, כמי שמונע על-ידי חסן.

היה זה במהלך דיונים סביב פיטוריו של אחד מעובדי הנמל, יצחק בלומנטל. בלומנטל הוזז מתפקידו כסמנכ"ל בשנת 2005, על רקע מה שהוגדר כתקשורת לקויה עם הוועדים, ובתפקידו החדש שימש כסמנכ"ל מטה ומחשוב. ב-2011 נשלח לביתו, לכאורה על רקע צעדי התייעלות. בלומנטל טען, בתביעה שהגיש לבית המשפט, כי פיטוריו נעשו עקב לחצו של חסן. בית הדין מתח ביקורת קשה על ההנהלה והחליט באפריל האחרון, באופן חריג, להשיב את בלומנטל לתפקידו.

נכון לרגע זה, נראה שההד התקשורתי עשה את שלו. השאלה היא אם הגורמים שאחראים על גופים ממשלתיים למדו לקח, ומעתה יהיו עירניים יותר בפיקוח על חברות ממשלתיות.