הממשלה מקדמת תחרות: תוכל לאלץ חברות דלק למכור תחנות

יוזמת החקיקה הממשלתית, שבאה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג, נמצאת בדיונים בין המשרדים

ארבע חברות הדלק הגדולות פז, סונול, דלק ודור אלון עשויות להיאלץ למכור תחנות דלק או לדלל את אחזקותיהן בתחנות קיימות, כך עולה מיוזמת חקיקה ממשלתית. היוזמה שבאה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג נמצאת בדיונים בין משרדי הממשלה לקראת הכנת הצעת חוק ממשלתית בנושא.

על פי היוזמה תוקם ועדה בינמשרדית משותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, המשפטים והרשות להגבלים עסקיים שתוסמך לנקוט צעדים באזורים שבהם אין נוכחות של תחנות דלק של חברות הדלק הקטנות, דוגמת טן וסדש. הוועדה תוכל לתמרץ את כניסתן של החברות הקטנות בין היתר באמצעות דילול אחזקות של חברות גדולות בתחנות, אי הארכת חוזים לתפעול תחנות או אף כפיית מכירת תחנות.

ועדת טרכטנברג המליצה לעודד את התחרות בענף תחנות הדלק על ידי הקמת 40 תחנות דלק עצמאיות במרכזי הערים ולשחרר תחנות דלק פרטיות מחוזי אספקה בלעדיים. יוזמת החקיקה באה בעקבות החלטת הממשלה בדצמבר 2011 להורות על הכנת הצעת חוק ממשלתית להגברת רמת התחרותיות האזורית בין תחנות התדלוק. עיקרי תזכיר החוק, שטרם נחשפו לציבור, מוזכרת בנייר עמדה בנושא התחרות בענף תחנות הדלק בישראל שהעבירה השבוע הרשות להגבלים עסקיים לארגון המדינות המתועשות OECD.

המסמך מגלה עוד כי תוצאות בדיקה שקיימה הרשות להגבלים עסקיים באזור גוש דן הראו כי כניסתן של חברות הדלק הקטנות אכן גרמה להוזלת מחירי הדלק גם אצל ארבע החברות הגדולות השולטות בשוק.

ועדת התחרותיות בארגון הבינלאומי מקיימת בימים אלה "שולחן עגול" בהשתתפות רשויות ההגבלים של מדינות הארגון, ואחד הנושאים הוא התחרות בתחנות התדלוק. הדיונים יעסקו במחירי הדלק בתחנות ובעיות תחרותיות שעולות בהקשר זה.

רשות ההגבלים בחנה את עוצמת התחרות הגיאוגרפית הקיימת בישראל בתחום התחנות. במסגרת הבדיקה נבחר אזור גיאוגרפי ברדיוס 5 קילומטרים ונבדק מספר התחנות הפעילות באזור וקשורות בהסכמי הפעלה או בבעלות לחברות הדלק הגדולות פז, סונול, דלק ודור אלון. הבדיקה העלתה כי כ-90% מהתחנות מצויות באזור גיאוגרפי עם בעיית ריכוזיות גבוהה. ברשות להגבלים הסבירו כי באזורים הסובלים מבעיית ריכוזיות גבוהה לא מתקיימת בפועל תחרות על מחיר הדלק. הבעיה חריפה במיוחד באזורים עירוניים ויש לא מעט אזורים שבהם מחזיקה חברה אחת ברוב התחנות באזור.

הרשות מציגה במסגרת נייר העבודה שני מקרים שממחישים את ההשפעה - הורדת מחירים דרמטית - באזורים שבהם נכנסת תחנת דלק עצמאית חדשה, שאינה שייכת לחברות הגדולות. שני המקרים מתארים כניסת תחנה עצמאית באזור עירוני במרכז הארץ.

במקרה הראשון שמוצג הירידה המשמעותית בתקופה הראשונה היא של תחנה (בבעלות אחת החברות הגדולות) שסמוכה מאוד לתחנה החדשה, וכמה חודשים לאחר מכן יורדים המחירים של התחנות באזורים מרוחקים יותר. במקרה השני הירידה אפילו דרמטית יותר, וכניסת תחנת דלק פרטית גורמת לתגובת שרשרת שבה המחירים בכל אותו אזור גיאוגרפי יורדים משמעותית כבר בשלושת החודשים הראשונים.

עיקרי דוח הממונה על ההגבלים
 עיקרי דוח הממונה על ההגבלים

שוק של ארבע חברות
 שוק של ארבע חברות