מנכ"ל סיסקו בישראל: "תיזהרו לא להרוג את אווז הזהב"

מנכ"ל סיסקו העולמית שמבקר בישראל שיגר היום מסר לממשלת ישראל: "מדיניות המיסוי קובעת לאן נלך מבחינת השקעות" ■ סיסקו תשקיע 15 מיליון דולר בשילוב ישראלים-ערבים ובטכנולוגיות אבטחה חדשות

האם ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו העולמית, מציב אולטימטום לממשלת ישראל? צ'יימברס, שהגיע לישראל לכבוד ועידת הנשיא, כינס היום מסיבת עיתונאים שבה התייחס להיבט הגלובלי של מס החברות.

"רוב מדיניות המיסוי נקבעה לפני שמיקרוסופט קמה והכלכלה הגלובלית התפתחה", אמר, "בארה"ב אנחנו משלמים 34% מס, וזו המדינה היחידה בעולם שיש לה ייצוא והיא לא מחזירה רווחים הביתה. זה מודל שבור, ואני אומר את זה כל הזמן. בגלל זה אתם רואים אותי שם הרבה כסף מחוץ לארה"ב (לסיסקו יש כ-47 מיליארד דולר בקופה, כ-40 מתוכן מחוץ לארה"ב ש.ש).

לדבריו, "הייתי עושה את כל מה שהממשלה שלכם עושה במונחים של מיסוי. אתה חייב לעשות את מה שאפשר כדי לספק יכולת תחרות לחברות שפועלות כאן. הייתי מאוד זהיר לגבי מדיניות המיסוי, כדי שלא להרוג את 'אווז הזהב' שיש לכם כאן. לממשלה יש צורך לאזן את ההוצאות ויש לה את היכולת להעלות מיסים, אבל, הדרך לאיזון לדעתי היא באמצעות צמיחה, ולהביא יותר תזרים של הכנסות פנימה.

"יש למדיניות המסים כאן, השלכות לגבי ההתנהלות העסקית, האם מדיניות המיסוי שלכם תשפיע על מספר הסטארט-אפים וההשקעות הזרות כאן? בהחלט. לגבינו, מדיניות המיסוי קובעת לאן נלך מבחינת השקעות. אני לא אוהב את זה, אבל כך אנחנו מתנהלים. אמרנו לממשלה בארה"ב, שמדיניות המיסוי מעודדת אותנו להרחיק את הכסף מחוץ למדינה. זו הסיבה שאני מתבטא בנושא לעיתים קרובות, אני רוצה שהממשלה בארה"ב תדע את ההשלכות של המדיניות הזו".

100 מקומות עבודה

בביקור שלו בישראל סיפק צ'יימברס כותרות לגבי הפעילות העסקית השוטפת של החברה. צ'יימברס הגיע היום למסיבת עיתונים, לאחר פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שבה בישר על כוונת החברה להקצות 15 מיליון דולר להשקעות בקרנות ש"תומכות בשילוב ישראלים ערבים, ובפיתוח טכנולוגיות אבטחה חדשניות".

אתמול פורסמה ידיעה אחרת לגבי עסקיה של סיסקו בישראל, דווקא ממשרד האוצר שהודיע שסיסקו תרחיב את הפעילות המקומית גם לתחום הסייבר - ותקים כאן מעבדה ומרכז ייעוץ. החברה תגייס כ-100 עובדים, שיצטרפו ל-2,000 המועסקים שלה בישראל.

צ'יימברס התייחס גם למעורבות של סיסקו במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, שסיסקו משתתפות בו כספקית ציוד וכאחד הגורמים המממנים. לדבריו, "ישראל עומדת להיות המדינה הראשונה בעולם שתהיה דיגיטלית באופן מלא. שלא יהיו טעויות, יהיו אתגרים בדרך לשם. זה משהו שרוב המדינות עושות קצת בכל פעם, אתם הולכים לעשות את הכול במקביל, וכאשר אתם עושים משהו שאחרים לא עשו, אתה לוקח סיכונים. אנחנו גאים לקחת בזה חלק, ויש בזה הזדמנות גם לשפר את מצב המדינה, וכן גם להביא חלק מהסטארט-אפים שישתלבו בזה למקומות אחרים בעולם. נראה את ההצלחה שלנו בזה אם הפרויקט יצליח". צ'יימברס העריך כי התוכנית תצא לדרך בתוך שנה וחצי עד שלוש שנים.

"שיפור איטי בכלכלה"

המצב של סיסקו האחרונה טוב יחסית ושווי החברה טיפס בכ-26% מאז תחילת השנה ל-133 מיליארד דולר. החברה צפויה לסיים את שנת הכספים (ביולי) עם הכנסות של כ-50 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-10 מיליארד דולר.

צ'יימברס, שסוגר השנה 18 שנים בתפקיד, הוא אחד המנהלים הבולטים בשוק הטכנולוגי. מעבר לדגש שהוא שם על יחסי הציבור וההופעה האישית, הוא נוהג לדבר על תחושותיו בנוגע למצב הכלכלי בתעשייה "שלו" - ציוד התקשורת ומערכות המידע - וכן ברמת המקרו-כלכלה בעולם כולו. כרגע, נכון לרבעון שעבר לפחות, צ'יימברס אופטימי לגבי הפעילות הכלכלית בעולם, והוצאות בנוגע לתשתיות המחשוב, אותם הוא מגדיר כ"שיפור איטי".

לדבריו: "ברבעון האחרון, היינו אופטימיים לגבי הביצועים שלנו בארה"ב. בהתאם קנינו 15 חברות בשנה האחרונה, כי ראינו את הביצועים משתפרים". בסך הכול רכשה סיסקו 164 חברות במשך השנים. בישראל רכשה השנה סיסקו את אינטוסל תמורת 475 מיליון דולר. מדבריו של צ'יימברס ניתן לשער שהרכישה הבאה של החברה בישראל עשויה להיות בתחום האבטחה.